Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan de försådda rödbetorna flytta ut?  (läst 1304 gånger)

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
När kan de försådda rödbetorna flytta ut?
« skrivet: 14 maj-19 kl 19:54 »
Jag försådde rödbetor (detroit) inne i småkrukor. Nu har det kommit långa groddar och jag undrar när de kan flytta ut på friland?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: När kan de försådda rödbetorna flytta ut?
« Svar #1 skrivet: 15 maj-19 kl 05:43 »
Det är nog lugnt att sätta ut dem. det verkar bli hyfsat bra väder inte för varmt eller för kallt. Alltid bättre att plantera ut när det inte svänger alldeles för mycket mellan dag och natt.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: När kan de försådda rödbetorna flytta ut?
« Svar #2 skrivet: 15 maj-19 kl 08:01 »
Det är nog lugnt att sätta ut dem. det verkar bli hyfsat bra väder inte för varmt eller för kallt. Alltid bättre att plantera ut när det inte svänger alldeles för mycket mellan dag och natt.

Dagtid har vi 15 grader eller mer, nattetid runt 0, men det funkar alltså? :)

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: När kan de försådda rödbetorna flytta ut?
« Svar #3 skrivet: 15 maj-19 kl 16:28 »
Du kan ju avhärda de några dagar innan plantering och om du är rädd för frost (de klarar lättare frost) kan du täcka med duk. Jag har planterat ut mangold som klarar sig fint för ca en vecka sedan och jag antar att vi har ungefär samma klimat (zon 4?).

 

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: När kan de försådda rödbetorna flytta ut?
« Svar #4 skrivet: 15 maj-19 kl 17:13 »
Du kan ju avhärda de några dagar innan plantering och om du är rädd för frost (de klarar lättare frost) kan du täcka med duk. Jag har planterat ut mangold som klarar sig fint för ca en vecka sedan och jag antar att vi har ungefär samma klimat (zon 4?).

zon 5-6


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

826 gäster, 7 användare (2 dolda)
per.martinsson, xaelanar, Stybben, Björkris, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser