Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Gäss - dun i Kalla Fakta TV4  (läst 5343 gånger)

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
Om Gäss - dun i Kalla Fakta TV4
« skrivet: 24 jan-09 kl 10:37 »
Om Gäss i Kalla Fakta 4 den 1 Feburari !!

Verkligheten bakom dun tillverkningen..
« Senast ändrad: 07 feb-09 kl 12:34 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Therese K

  • Inlägg: 1112
    • Skåne
SV: Om Gäss i Kalla Fakta 4 den 1 Feburari !!
« Svar #1 skrivet: 24 jan-09 kl 10:46 »
Ja, fy FAN!! Vet inte om jag vill se det programmet.. men jag vet att jag kommer och göra det.. :'(
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Pong

  • Inlägg: 596
SV: Om Gäss i Kalla Fakta 4 den 1 Feburari !!
« Svar #2 skrivet: 29 jan-09 kl 22:06 »
Jag tror det kommer vara ett journalistiskt bottennapp, fast vad kan man förvänta sig av TV4. Gåsindustrin i Sverige är tämligen liten. Några bilder på på några djur som far illa och därmed har man TV-tittare och därmed reklamintäkter. Att synliggöra verkliga problem och visa problemens grund och kompexitet. När det är för jobbigt och kostar alldeles för mycket.

faithbringer

  • Inlägg: 19
  • http://www.myspace.com/faithbringer
SV: Om Gäss i Kalla Fakta 4 den 1 Feburari !!
« Svar #3 skrivet: 29 jan-09 kl 22:34 »
Som jag har förstått, handlar det inte om gåsdunproduktion inom Sveriges gränser. Reportaget är gjort om Ungern som jag har förstått och landet är råvaroproducent och leverantör till svenska varumärken. Försäljningen av dunjackor i Sverige är större än i Grekland kan jag tänka mig - det handlar om enorma pengar. Var annan snorunge här i stan har en märkesdunjacka. Det handlar om stora pengar. Fjälräven, Peak Performance, Team Sportia, Intersport och en del internationella varumärken säljer dunjackor för 5000-7000 kr/styck. Gåsfjäder växer igen efter man har slitit dem och gäss äter man inte så mycket som kyckling t.ex. (bara levern och ni skulle veta hur majs trycks med maskin genom ett rör i gässens hals för att levern ska svälla... ren sadism). Så djurplågeriet är inte påhittat av TV4, men av oss människor som gör allt för lyx. 
Humanity is overrated

Pong

  • Inlägg: 596
SV: Om Gäss i Kalla Fakta 4 den 1 Feburari !!
« Svar #4 skrivet: 29 jan-09 kl 22:54 »
Jag påstår inte det är hittepå. Utan att programs om Kalla Fakta har ju en viss kvot av att program att fylla och innehållet blir lidande av detta. Har de ingen viktigt att granska så får de ju komma med en vinkling och en ickefråga för att det hela att framstå som ett scoop och gör en höna av en fjäder.  :) Det är förvånansvärt mycket trams som sådana program ägnar sig åt. Därmed inte sagt om detta program. Foie gras är ju helt orelevant i denna tråd.

faithbringer

  • Inlägg: 19
  • http://www.myspace.com/faithbringer
SV: Om Gäss i Kalla Fakta 4 den 1 Feburari !!
« Svar #5 skrivet: 30 jan-09 kl 08:54 »
Jag har högre tolerans för mer extrema och lite överdrivna metoder vad det gäller att försvara djurens rätt. Djur är som barn. De är helt hjälplösa och maktlösa. De kan inte tala, försvara sig eller förändra sin tillvaro. Visst, måste man ifrågasätta all media och information och dess subjektiva vinklar, men det är inte höna av en fjäder att försvara de som plågas. Nu pratar jag om just detta fall och inte allmänt om Kalla Faktas eller Uppdragsgransknings alla program.  :)

MVH
Stella
Humanity is overrated

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Om Gäss i Kalla Fakta 4 den 1 Feburari !!
« Svar #6 skrivet: 30 jan-09 kl 12:04 »
Fjunplockning på levande gäss förekommer, liksom plågsam tvångsmatning, inget av detta förekommer i Sverige.
Visserligen har jag haft en täckjacka med gåsfjun, och en del fjun kom från en gås som levde, fast det var plockat i gåshuset och inte på gåsen.

Jag försmår inte gåslever, men levern finns ju utan att gåsen behöver tvingas att äta mer än den vill, de är matfriska som de är.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

sunken

  • Inlägg: 34
SV: Om Gäss i Kalla Fakta 4 den 1 Feburari !!
« Svar #7 skrivet: 01 feb-09 kl 14:52 »
Att Kalla Fakta granskar detta är väl inte mycket att säga om. Det ska dom göra enligt mig.

Jag är mer rädd för vad som ska komma efter detta. Totalförbud mot dun?

Jag ser inga problem med att ha dunjacka eller täcke om lagen följts. Det har den ju uppenbarligen inte i detta fall.

Annars är ju dun ett bra materiel. Det isolerar bra och är ekologiskt. Vidare så har vi ju ganska många fjäderfän i detta land. Jag tänker på värphöns, kalkoner och intet att förglömma vilda gäss och änder mfl. Att bara tillgodogöra sig maten från dessa men inte dunet förefaller för mig slöseri. Jag har blivit lärd att de man kan tillvarata ska man tillvarata.

Om vi i sverige i större utsträckning tar tillvara den dunråvara som finns så minskar ju utrymmet för folk som missköter sig.

Men... enligt svensk modell så blir det väl nån syntetisk ersättning (kanske Ekodun? ::)) med en massa giftutsläpp och energislöseri som följd.


Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Om Gäss i Kalla Fakta 4 den 1 Feburari !!
« Svar #8 skrivet: 01 feb-09 kl 14:59 »
Tacka vet jag ylle!
Duntäcket ligger långt in i garderoben, till förmånen för yllefilten.
Kanske skulle sälja det, så att det går åt mindre fjädrar på marknaden....
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Om Gäss i Kalla Fakta 4 den 1 Feburari !!
« Svar #9 skrivet: 01 feb-09 kl 15:23 »
Ull rocks! Ulltäcke är det bästa som finns!  ;D

Hellre syntet (struntar i miljötänket där) än att en stackars gås skall fara illa..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Päran

  • Inlägg: 269
  • Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
SV: Om Gäss i Kalla Fakta 4 den 1 Feburari !!
« Svar #10 skrivet: 01 feb-09 kl 18:36 »
Vilken tid är det?


Kanske man kunde möjligtvis få klämma in några minuter i de övriga familjemedlemmarnas  späckade schema ;)
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Therese K

  • Inlägg: 1112
    • Skåne
SV: Om Gäss i Kalla Fakta 4 den 1 Feburari !!
« Svar #11 skrivet: 01 feb-09 kl 18:47 »
det är 19:20 i Tv 4
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Om Gäss i Kalla Fakta 4 den 1 Feburari !!
« Svar #12 skrivet: 01 feb-09 kl 19:07 »
Tittar inte på djurplågeri. :'(
har aldrig ägt ett duntäcke.
Hedemorahöns

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Om Gäss i Kalla Fakta 4 den 1 Feburari !!
« Svar #13 skrivet: 01 feb-09 kl 20:16 »
Vidrigt  >:( :'(

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: Om Gäss i Kalla Fakta 4 den 1 Feburari !!
« Svar #14 skrivet: 01 feb-09 kl 21:09 »
det är helt jävla sjukt hur man kan behandla ett stakar djur på detta vis jäkla pucko folk ush borde slita håret utav dom oxå sånt här gör en så jäkla arg och lessen
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Om Gäss i Kalla Fakta 4 den 1 Feburari !!
« Svar #15 skrivet: 01 feb-09 kl 22:11 »
Detdär med att dunindustin är hyffsat liten i sverige som Pong skrev kunde inte varit mer fel. I och med de danska och tyska butikerna här sprids det rätt mycket levandeplockat dun i Sverige, jag och sambon såg programmet ikväll och vi höll på att spy båda två. Här har aktivisterna nåt att bita i istället för att släppa ut oskyldiga människros genbanks kaniner.  :(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Om Gäss i Kalla Fakta 4 den 1 Feburari !!
« Svar #16 skrivet: 01 feb-09 kl 22:22 »
Med den globala handel vi har, så är det inte dun från Sverige i de flesta dunjackor. Det finns helt enkelt inte dun nog i förhållandet till efterfrågan på de slaktade gässen.

En pålitlig märkning eller ett förbud mot detta skulle knappast fungera om det inte lades på ett EU-direktiv.

Importörers självkontroll ger jag inte mycket för.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Om Gäss i Kalla Fakta 4 den 1 Feburari !!
« Svar #17 skrivet: 01 feb-09 kl 22:27 »
Med den globala handel vi har, så är det inte dun från Sverige i de flesta dunjackor. Det finns helt enkelt inte dun nog i förhållandet till efterfrågan på de slaktade gässen.

En pålitlig märkning eller ett förbud mot detta skulle knappast fungera om det inte lades på ett EU-direktiv.

Importörers självkontroll ger jag inte mycket för.
Det finns redan EU direktiv för leverantörerna men det skiter de i och enligt VD:n för SJV finns det inget straff för de som inte följer direktiven. Fan va bra att vi har direktiv då!  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Om Gäss i Kalla Fakta 4 den 1 Feburari !!
« Svar #18 skrivet: 01 feb-09 kl 22:30 »
Finns det verkligen ett förbud?  Levandeplock görs helt odolt i några medlemsländer.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Om Gäss i Kalla Fakta 4 den 1 Feburari !!
« Svar #19 skrivet: 01 feb-09 kl 22:36 »
Finns det verkligen ett förbud?  Levandeplock görs helt odolt i några medlemsländer.
Enligt VD:n var det förbud i hela EU.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

329 gäster, 3 användare (1 dolda)
Galaxie, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser