Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Helrenovera badrum själv?  (läst 2902 gånger)

Snorleste

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
Helrenovera badrum själv?
« skrivet: 28 mar-19 kl 15:32 »
Förvarnar med att folk förmodligen kommer att tycka att jag är helt väck i huvudet, det är lugnt, jag är förberedd  ;D

Right, så för 2 år sen ungefär köpte jag ett hus, litet torp på landet typ, inte blivit renoverat sen 80-talet men det mesta är fräscht, grunden är stabil, allt inomhus fungerar och sådär. Fick det såklart besiktigat innan köp och inga anmärkningar förutom att det inte fanns läckageskydd under kylen.

Dock så ser badrummet ut som hej kom och hjälp mig. Grön plastmatta på golvet, brun plastmatta med kakel-look på väggarna, ja ni kan ju tänka er.  ::) Det första jag gjorde vid inflytt var att silikontäta varenda skarv, bara för att vara på den säkra sidan och inte orsaka fuktskador.
Nu har det dock gått 2 år, jag är redigt less på hur det ser ut, och har tänkt att helkakla skiten. Har inte 150k för att be en firma göra det, så blir till att göra det själv.
Vad är det som måste göras? Jag är inte helt insatt i hur branschstandarden såg ut när det gjordes senast, så jag vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig.
Är det bäst att byta ut våtrumsskivor och sånt? Bila upp golvet och köra från scratch? Eller är det till att riva lös mattorna och se hur det ser ut under?

Har helt enkelt nada aning om vart jag ska börja :D

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Helrenovera badrum själv?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-19 kl 16:44 »
Det krävs ganska stora kunskaper för att bygga ett kakelbadrum. det första du skall göra är att kolla upp branschreglerna för kakelbadrum. De ger en ganska bra bild av vad som krävs. Du hittar dem på  www.bkr.se /fakta/branschregler.
Det andra du skall tänka över är stommen i huset. Är det timmerhus? Då skulle jag avråda från kakel då ett timmerhus rör sig rejält. Risken för skador är skyhög.  I vilket fall krävs det ett omfattande grundarbete i trähus. Bjälklaget måste förstärkas så golvet blir stumt ,väggar skall kläs med våtrumsgips eller motsvarande i våtrumszon 1 (läs på om skillnader i zon 1 o zon 2 i reglerna) . väggar i zon 2 kan användas vanlig gips. Har du då ett timmerhus får du först göra ett regelverk som står fritt från timmerväggen då annars väggen rör sig i takt med  stockarna . ger garanterat sprickor i kaklet. Också det viktigaste:tätskiktningen på golv och vägg där man måste vara väldigt noga. Särskilt gäller det anslutningar till golvbrunn och väggenomförningar för vatten. det lugnaste är att ha utanpåliggande rördragning så man har kontroll på allt. Avloppet måste dessutom uppfylla krav,t.ex måste golvbrunnen vara av plast och relativt ny. Godkänd för anslutning till golvbrunnsmanschett .Även om du har en plastbrunn just nu kanske den inte uppfyller kraven ändå. Men brunnen byts ofta i samband med golvförstärkning i vilket fall.
Föe en lekman utan kunskaper i badrumsbygge  krävs alltså en kunskapsinhämtning INNAN man ger sig på projektet. Även själva kaklingen kräver sin del när det gäller fallbyggnad och själva uppsättandet av kaklet. Att badrum blivit så dyrt numera beror just på att regelverket är omfattande och materialet dyrt. det faktum att det idag krävs certifikat för någon att bygga drar också upp kostnaden då kakelbranschen har ett "monopol" på byggandet. Du får bygga till dig själv men försäkringsbolaget kan ha synpunkter. Blir det en vattenskada kan de ifrågasätta utförandet då giltiga certifikat saknas.
det enklaste och billigaste är faktiskt ett plastmattebadrum. Man behöver dessutom inte ha plastmatta på väggarna utan man kan bygga ett målat badrum,dvs med väv och godkända våtrumssystem för målning. fördelen är kostnaden och att det är definitivt enklare för en lekman att få till det. Underhållet är också enklare,måla om när det blir tråkigt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Helrenovera badrum själv?
« Svar #2 skrivet: 28 mar-19 kl 17:17 »
En till sak att se upp med när det gäller kakelbadrum är tyngden hos allt kakel, sättmassa mm som man för in i huset.  Det finns exempel på att man har rivit ut ett plastbadrum på övervåningen i ett timmerhus, renoverat med kakel efter konstens alla regler, badrummet blev utmärkt men med tiden sätter sig huset av tyngden och det blir svårt att öppna dörrar och fönster i våningen under.

Apropå golvbrunnar så blev jag härom året förvånad över att det fortfarande går att köpa reservdelar till en modell av plastgolvbrunn som bara tillverkades under några få år på 80-talet och som definitivt inte har fått nyinstalleras sedan en bit in på 90-talet.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Helrenovera badrum själv?
« Svar #3 skrivet: 28 mar-19 kl 19:04 »
Svarar utifrån mitt eget perspektiv utan att ha läst vad andra skriver (=opåverkad):

Jag har varit husägare i ca 20 år sammanlagt och betraktar mig själv som händig och nyfiken. Har hört vänner nämna 100-150 kKr och bara härom veckan sade en besiktningsman jag träffade att man idag får räkna med uppåt 200 kKr för ett badrum byggt från grunden. Större delen av summan är förstås hantverkarnas arvoden. Själv har jag byggt tre badrum de tio senaste åren och för dessa betalat 20-40 kKr beroende på storlek, komplexitet och förstås hur länge sedan det var. Så KAN man själv så är det stora pengar att spara, men också stora risker om man gör fel...

Naturligtvis har alla varit nybörjare, men det får ändå inte bli fel när man gör sitt första badrum. Att skämmas över ojämna väggar, sneda kakelplattor, kladd med silikon m.m. är inte kul (been there, done that...) men t.ex. otäta rörgenomföringar, bakfall, tätskikt som spricker är ändå det man bör lägga mest energi på att undvika. Inget hindrar att man bygger badrum själv, men händer det något och man vill ha hjälp av hemförsäkringen vill det till att bygget är fackmannamässigt utfört. Det är mycket att hålla reda på, och en hel del byggnormer idag som inte fanns då det gamla badrummet byggdes, som t.ex. avstånd mellan väggar och golvbrunn, sättet att göra tätskikt m.m. Så vitt jag vet får man nuförtiden över huvud taget inte dra vattenledningar genom golv, men förr var det mycket vanligt. Nya regler kan göra att man åker på att riva och bygga om ganska mycket om man inte vill ta den dumsnåla chansningen att det nog inte blir någon läcka...

Svetsad våtrumsmatta/-tapet ska man nog INTE ge sig på som glad amatör, och jag tror inte heller det är tillåtet enligt försäkringsbolagens krav. Kakel och klinkers innebär många moment som kan gå snett, ibland bokstavligt, men gör man rätt med BÅDE underlag och tätskikt har man ett badrum som håller, och som oftast också blir snyggare än det där plastigt rationella. Nuförtiden finns också olika lösningar med godkända skivmaterial som både är tätskikt och ytskikt på samma gång.

Ett badrum byggt på 80-talet har definitivt inget pålitligt tätskikt och det vanligaste på den tiden var väl väggar av mjuka och rörliga spånskivor. -Inte precis det idealiska materialet för våtrum då rörelserna i materialet gör att tätskikt såväl som ytskikt spricker upp med tiden. -Och har tätskiktet spruckit går det också snabbt att få mögel/röta jämfört med skivor av våtrumsgips.

Jag skulle definitivt inte fuska med grunden, utan riva loss allt in till väggreglarna för att säkerställa att där inte finns några fuktskador. Samma sak med golvet, åtminstone om man inte kommer åt att inspektera underifrån. Rör i väggarna river jag bort och ersätter antingen med PEX-system "rör-i-rör" eller så drar jag allt utanpåliggande. Kopparrör, hur seriöst skarvade de än må vara med hårdlödning så som man gjorde förr, kan ärga sönder på små punkter så att de plötsligt börjar droppa mitt på en slät och fin yta. (jag har sett sådant med egna ögon i gamla hus, tack och lov att det var en utanpåliggande installation) Vad som än händer med en vattenledning så ska det bara inte kunna droppa eller rinna där man varken kommer åt att laga eller att upptäcka felet.

Kakel och klinkers är dyrt men VVS är svindyrt! Har man därtill anlitat en rörmokare (så som man ju SKA göra) är det inte konstigt om pengarna springer iväg. Till skillnad från el är VVS så vitt jag vet inte förbjudet enligt lag att koppla själv, men naturligtvis ska man veta vad man gör, eller så får man vackert gilla läget om det tio år senare sprids ett brunaktigt damm i huset, -sporer från äkta hussvamp...
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Kichijoji

  • Inlägg: 21
    • Uppland
SV: Helrenovera badrum själv?
« Svar #4 skrivet: 28 apr-19 kl 21:34 »
Jag tänker _absolut_ göra badrummet själv i det hus jag köper härnäst. Jag har varit med om att anlita firmor hemmavid som totalrenoverat mina badrum - det har verkligen inte varit nån kärnfysik. Jag anser till fullo att inget av det de gjorde skulle inte jag kunna göra själv, även om en del moment skulle ta längre tid (men då skulle jag även vara noggrannare än dem). Värt att komma ihåg är att många firmor inte heller gör allt rätt, tyvärr. I mitt förrförra badrum fick jag kontrollera och se till att vissa fel som utfördes rättades till så det höll standarden, och hade jag inte haft ett hököga så hade det aldrig märkts. Detta var en stor, vanlig, rekommenderad byggfirma.

Med det sagt måste man förstås vara NOGGRANN. Läsa på till punkt och pricka om standard, tätskiktssystem, underarbete, rörgenomföringar, brunn, mm mm. Utföra metodiskt och exakt, i steg och DOKUMENTERA precis alltihopa (bra att ha sen, och mot försäkringsbolaget!) i foto och skrift. Dessutom kommer detta se snyggt ut när man väl ska sälja.

Det jag skulle kunna använda firma till vore flytspackling (tycker det kan vara meckigt särskilt med att få till bra fall, osv), eldragning och visst rörmokeri. Men resten är jag övertygad om att jag fixar alldeles utmärkt själv, särskilt med de bra system som finns idag. Prisskillnaden är monumental att använda sin egna arbetskraft. Men en av de större motiveringarna för min del är att jag då även får se til att alls görs RÄTT och med noggrannhet, precis som jag vill ha det.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Helrenovera badrum själv?
« Svar #5 skrivet: 28 apr-19 kl 21:55 »
Hörde en som sa att han aldrig skulle betala flera hundra tusen för ett badrum bara för att försäkringen ska gälla, då han kan göra det själv billigare.
Går det åt skogen så köper jag ett nytt hus för pengarna jag sparat, sa han.
Men nu är ju det här uppe med billiga hus.

Kichijoji

  • Inlägg: 21
    • Uppland
SV: Helrenovera badrum själv?
« Svar #6 skrivet: 28 apr-19 kl 22:37 »
Hörde en som sa att han aldrig skulle betala flera hundra tusen för ett badrum bara för att försäkringen ska gälla, då han kan göra det själv billigare.
Går det åt skogen så köper jag ett nytt hus för pengarna jag sparat, sa han.
Men nu är ju det här uppe med billiga hus.

Det är inga omöjligheter i sig att få försäkringen att gälla bara för att du renoverar badrummet själv. Ha kontakt med ditt försäkringsbolag och se vad de kräver, annars kan det finnas andra försäkringsbolag också..

Men i regel är det ju inget tvång nånstans att en firma måste göra ett badrum. Det som krävs är att det ska vara fackmannamässigt utfört och att det ska uppfylla krav rörande tätskikt, mm. Allt detta kan man faktiskt dokumentera själv, och är man seriös och öppen - och tar en diskussion med försäkringsbolaget där man förklarar detta - så vet jag att man kan få det hela att vara lika försäkrat som om en firma gjort det.

Bor man däremot i en bostadsrätt, då kan det vara annorlunda. Du påverkar ju potentiellt grannar och ett helt hus då, oftast vad jag sett är det totalkrav på att en firma utför jobbet (föreningen kan tycka till där tror jag säkert), men kan säkert variera.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Helrenovera badrum själv?
« Svar #7 skrivet: 02 maj-19 kl 08:18 »
 En av de stora anledningarna till att försäkringsbolagen kräver att det görs av företag är förutom att kunskapen ligger hos hantverkaren är att vid skada inom 10 år ligger ansvaret hos företaget. Det är alltså inte din egen försäkring som täcker upp. Endast om företaget upphört går din egen försäkring in och endast under förutsättning att det finns dokumentation på vad som är gjort. Vet flera fall som nekats eller endast fått en mindre del av skadan täckt. Saknas dokumentation blir det svårt. Försäkringsbolag är vinstdrivande och hala som ålar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Helrenovera badrum själv?
« Svar #8 skrivet: 02 maj-19 kl 08:42 »
Tror att man kan förhandla bort vattenskada i hemförsäkringen, så slipper man betala för något man inte kan utnyttja. Har inte kommit till skott med det själv, men funderar på det eftersom det inte kommer att vara aktuellt här med hantverkare om det blir översvämning.

 

kebbe

  • Inlägg: 15
  • Snickare, konsult, innovatör mm..synnwyr cyffredin
    • Dalarna
SV: Helrenovera badrum själv?
« Svar #9 skrivet: 09 jul-19 kl 20:43 »
tips. väggskivor från alloc, kolla med fuktmätare först så ingen fukt i väggarna, kolla även hur reglarna sitter i väggen så du vet att det är rätt c/c mått 600mm, lämna vägg"mattan" kvar om allt är ok efter tester. om du inte ska flytta runt på tvättställ å annat
väggpanelen är lätt att sätta upp och helt vattentät.
Golvet skulle jag leja bort.
https://www.golvpoolen.se/badrum/badrumsmobler/vatrumsskiva/vatrumsskiva-berryalloc-cement-brushed-slat/p-649421?utm_source=kelkoo&utm_medium=pa&utm_campaign=vatrumsskiva-berryalloc-cement-brushed-slat
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka på för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka - Alberts Einstein.

Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Helrenovera badrum själv?
« Svar #10 skrivet: 08 aug-19 kl 11:44 »
Är inte mycket runt badrum lite scam? Man lägger massor med pengar på att bygga efter försäkringsregler men försäkringen håller ändå bara några(10?) år. Lär fixa vårt badrum på övervåningen snart och tänker försöka exkludera det från försäkringen(som jag vet andra fått göra) och även skita i tätskikt men ha koll på var fukten tar vägen och bygga så att eventuella läckor upptäcks fort.
Sörmlandsmuseum har en del på nätet om tätskiktsfria badrum.

xlab

  • Gäst
SV: Helrenovera badrum själv?
« Svar #11 skrivet: 07 sep-19 kl 08:45 »
Förvarnar med att folk förmodligen kommer att tycka att jag är helt väck i huvudet, det är lugnt, jag är förberedd  ;D

Right, så för 2 år sen ungefär köpte jag ett hus, litet torp på landet typ, inte blivit renoverat sen 80-talet men det mesta är fräscht, grunden är stabil, allt inomhus fungerar och sådär. Fick det såklart besiktigat innan köp och inga anmärkningar förutom att det inte fanns läckageskydd under kylen.

Dock så ser badrummet ut som hej kom och hjälp mig. Grön plastmatta på golvet, brun plastmatta med kakel-look på väggarna, ja ni kan ju tänka er.  ::) Det första jag gjorde vid inflytt var att silikontäta varenda skarv, bara för att vara på den säkra sidan och inte orsaka fuktskador.
Nu har det dock gått 2 år, jag är redigt less på hur det ser ut, och har tänkt att helkakla skiten. Har inte 150k för att be en firma göra det, så blir till att göra det själv.
Vad är det som måste göras? Jag är inte helt insatt i hur branschstandarden såg ut när det gjordes senast, så jag vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig.
Är det bäst att byta ut våtrumsskivor och sånt? Bila upp golvet och köra från scratch? Eller är det till att riva lös mattorna och se hur det ser ut under?

Har helt enkelt nada aning om vart jag ska börja :D

Om du inte vill ha kakel så sliper du en massa problem, då  du nu kan bara kan riva ner kaklet (förutsatt att det inte innehåller asbest i fixen). för om du målar med en bra färg och sätter väggmattor och våtrumsmatta så blir de massor av pengar över. BBR som nästan alla ref till är ett ramverk och ingen lag, gör som du vill men håll dig innanför  ramen så är du på grön sida


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, Ulmusglabra, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser