Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överhettad elmotor  (läst 1740 gånger)

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
Överhettad elmotor
« skrivet: 21 dec-20 kl 14:31 »
ja, hade en sån i min närhet häromdagen, det jag undrar är, det rann en illaluktande vätska ur den, är det shellack som är i linndningarna, vad luktar ,bränt illa?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Överhettad elmotor
« Svar #1 skrivet: 22 dec-20 kl 20:37 »
Förmodligen är det nån slags isolerlack som antingen har smält eller sönderdelats kemiskt av värmen. Schellack hittar man nog bara i mycket gamla elmotorer, de senaste 60-70 åren har man använt antingen syntetiska eller asfaltbaserade isolerlacker.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Överhettad elmotor
« Svar #2 skrivet: 23 dec-20 kl 07:59 »
Ok tack för svar, Den "klassiska" brända
lukten är då från skyddslacken som bränts ?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Överhettad elmotor
« Svar #3 skrivet: 23 dec-20 kl 09:36 »
Till största delen, skulle jag tro. Naturligtvis finns det ju annat organiskt material som kan lukta när det bränns också, t ex i spårisolation, emaljen på koppartrådarna, isolerslangar på vägen mellan lindning och kopplingslåda, smörjfett och lagertätningar mm.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Överhettad elmotor
« Svar #4 skrivet: 23 dec-20 kl 10:38 »
vad är det för isolerlack, vad innerhåller den?

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Överhettad elmotor
« Svar #5 skrivet: 23 dec-20 kl 10:38 »
vad är det för isolerlack, vad innerhåller den?

var sitter den och syfte?

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Överhettad elmotor
« Svar #6 skrivet: 23 dec-20 kl 11:22 »
såg en film på nätet, tror det var i indien där de lindade om motorer för "hand" de hade bla papper som de klippte till längstgående lindningarna

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Överhettad elmotor
« Svar #7 skrivet: 23 dec-20 kl 12:47 »
vad är det för isolerlack, vad innerhåller den?

var sitter den och syfte?

Vad det innehåller vette katten.
Syftet är som beskrivs i namnet att isolera och skydda ledarna det är även en fixering och vibrationsdämpare.
Väldigt ofta är den även inte helt oflexibla utan hellre riktigt seg.
Var den sitter?
Tänk dig att du ställer motorn på högkant utan sköldar på ett slätt underlag och sedan fyller man upp till kanten.
Låter dra lite och sedan släpper man ut underskottet och slänger in motorn i en ugn för att baka lacken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Överhettad elmotor
« Svar #8 skrivet: 24 dec-20 kl 22:09 »
vad är det för isolerlack, vad innerhåller den?

Det får du nog fråga aktuell motortillverkare (eller den lindarfirma som senast lindade om motorn) om. Det finns många olika sorters lacker, med helt olika kemisk uppbyggnad.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Överhettad elmotor
« Svar #9 skrivet: 25 dec-20 kl 10:51 »
Vad det innehåller vette katten.
Syftet är som beskrivs i namnet att isolera och skydda ledarna det är även en fixering och vibrationsdämpare.
Väldigt ofta är den även inte helt oflexibla utan hellre riktigt seg.
Var den sitter?
Tänk dig att du ställer motorn på högkant utan sköldar på ett slätt underlag och sedan fyller man upp till kanten.
Låter dra lite och sedan släpper man ut underskottet och slänger in motorn i en ugn för att baka lacken.

ja då kan man ju förstå, när motorn blir överhettad och lacken smälter och rinner bort, så blir det kortslutning där.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Överhettad elmotor
« Svar #10 skrivet: 27 dec-20 kl 20:49 »
Isoleringen (emaljen) på koppartrådarna ska i grunden räcka för att isolera mot driftspänningen.  Billiga massproducerade elmotorer som inte behöver vara särskilt fukttåliga (t ex i dammsugare, hushållsredskap mm) brukar inte vara skyddslackade överhuvudtaget.  Likaså mycket lågprisartade trefasmotorer (typ öststats- eller kinamärken). Skyddslacken/impregneringen finns till dels som en extra säkerhet mot t ex avflagnande eller skadad emalj, och dels för att limma ihop och säkra trådarna så de inte kan vibrera och nöta mot varandra. I elmaskiner för högre spänningar brukar man vakuumimpregnera härvorna för att få dem säkert fria från gasbubblor där glimurladdningar kan uppstå.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 2 användare
beekeepern, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser