Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lekstuga till hönshus  (läst 4431 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lekstuga till hönshus
« Svar #20 skrivet: 13 sep-21 kl 21:55 »
Okey, sittpinne på 15cm diameter typ då?
Tänkte kapa en oreelbunden gren (kanske akacian) för den är knotig och oregelbunden - det borde väl vara bätter än en rundstock från byggmax tänker jag.
Vad tror du om värmemattan?
Sedan - räcker denna gård till 4-5 orpingtons?

En vanlig regel är perfekt, ca 45x70 mm och rundade hörn.
Då får ohyra svårt att boa och dom får bra yta att vila bröstbenet mot.
Gården räcker rätt bra. Den är i minsta laget men betydligt mer än minimikravet.

Jag har inte haft värme i hönshuset annat än för att tillse att vattnet inte fryser.


Tänk säkerhet i utegården.
Väggar av typ putsnät då tar sig inte minkar eller liknande in.
Tak. För att inte få problem med snö så är sadeltak att föredra även om man spänner nät då lasten sprider sig på ett gynsammt sätt gentemot ett platt.
Jag har vanligt hönsnät som skydd mot rovfågel och det har suttit uppe i 5-7 år eller så. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Steffo Steffo

  • Inlägg: 40
SV: Lekstuga till hönshus
« Svar #21 skrivet: 13 sep-21 kl 22:15 »
Tack för din input
Jag kör 45x70 då som du säger, både inne och ute - gissar det inte ska vara impregnerat virke:)
Min gård är/blir hägnad med allox skyddsnät på sidorna, nedgrävd svetsnät från syll ut under gräset så Mickel kommer inte in. Taket har jag ingen lösning för ännu men tror det blir platt allox-nät.
Rede har jag inte besämt om jag ska snickra själv eller köpa - nån sa dom måste vara av stål eller plast för att inte ohyran skulle fastna,, men man borde kunna snickra och högblankfernissa oxå - håller ohyra borta från skepp som referens till duglighet...




karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Lekstuga till hönshus
« Svar #22 skrivet: 14 sep-21 kl 10:57 »
jag har en transportlåda till katt som värprede.  Samt bananlådor av papp från affären som är något modifierade för att bli högre och täcka "taket".  Transportlådan av plast går lätt av göra ren.  Bananlådorna slängs när de  blir för smutsiga.  Fördel att kunna flytta värpredena ibland.

Steffo Steffo

  • Inlägg: 40
SV: Lekstuga till hönshus
« Svar #23 skrivet: 19 okt-21 kl 15:09 »
Kort uppdatering.
Utegården klar och det blev Allox-nät till väggar och tak. Jvla jobb som jag kraftigt underestimerat.
Svetsnät nedgrävt utåt under "syll".
Elen i huset får vara kvar men satt stålskydd på kablarna så dom är picksäkra - behöver kablarna till en utelampa så inte bara att riva bort dom.
Den gamla lekstugan har en liten veranda som får duga som utomhus torrutrymme. Tänkte ha sandbadet där oxå ifall det inte behöver vara så stort.
Rede från granngården https://www.granngarden.se/varprede-3-fack
Ska skruvas upp så jag får 40cm.
Ska sätta ett el-uttag i taket för jag känner det kommer behövas..
Uppvärmning kommer jag avvakta och se vad som behövs, jag har diagram på innetemp/utetemp så det ska bli kul att se skillnaden när damerna flyttat in, då kan jag räkna ut deras effekt  :)

Någon sa kvalster inte gillar gå på metall, finns det belägg för det?
Tänkte linda lite metall-tejp ute vid sittpinnens ändar eller är det bättre med lite distans och en metall balksko?


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Lekstuga till hönshus
« Svar #24 skrivet: 19 okt-21 kl 16:38 »

Den gamla lekstugan har en liten veranda som får duga som utomhus torrutrymme. Tänkte ha sandbadet där oxå ifall det inte behöver vara så stort.

Någon sa kvalster inte gillar gå på metall, finns det belägg för det?
Tänkte linda lite metall-tejp ute vid sittpinnens ändar eller är det bättre med lite distans och en metall balksko?

Smart med sandbadet i en egen torr kupé, det är när de badar de dammar mest.

Jag har aluminiumfästen till sittpinnen i det uppvärmda huset (också en lekstuga från början), och de gånger det kommit kvalster har de bland annat bott mellan trä och aluminium. Så jag tror inte de är så kinkiga. Men de kan inte bo på en slät plåt, så det är nog så det är menat. Sätter du korrugerad plåt som väggbeklädnad kan de nog bo i skarvarnas överlapp, så jag skulle limma en sådan konstruktion.

Vissa djur gillar inte kopparplåt, men jag vet inte om kvalstren hör till dem.

Steffo Steffo

  • Inlägg: 40
SV: Lekstuga till hönshus
« Svar #25 skrivet: 21 okt-21 kl 18:38 »
Okey - tack.
Jag har lite kvalster-nojja för jag brukar nojja över det mesta.
Jag ska spreja på verminix https://skadedjursbutiken.se/p/verminix-honskvalster/?dTribesID=73714e89e5727db1ddc33bfa78646818%7Cadtribes%7C72917&utm_source=Google%20Shopping&utm_campaign=333&utm_medium=cpc&utm_term=72917&gclid=CjwKCAjwn8SLBhAyEiwAHNTJbbmtH4BAlOvy1UZDzGn7JE4SXYR2qq9QtOXf3oQDERZARKuvVJTGmRoCjsYQAvD_BwE innan hönsen flyttar in.
Är det något tips ni har som gör att jag kan förbereda mig mot kvalsterna?
Mina hönor jag ska få kommer från en gård med frigående hönor så gissar dom har både det ena och andra...
suck..

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lekstuga till hönshus
« Svar #26 skrivet: 21 okt-21 kl 19:06 »
Okey - tack.
Jag har lite kvalster-nojja för jag brukar nojja över det mesta.
Jag ska spreja på verminix https://skadedjursbutiken.se/p/verminix-honskvalster/?dTribesID=73714e89e5727db1ddc33bfa78646818%7Cadtribes%7C72917&utm_source=Google%20Shopping&utm_campaign=333&utm_medium=cpc&utm_term=72917&gclid=CjwKCAjwn8SLBhAyEiwAHNTJbbmtH4BAlOvy1UZDzGn7JE4SXYR2qq9QtOXf3oQDERZARKuvVJTGmRoCjsYQAvD_BwE innan hönsen flyttar in.
Är det något tips ni har som gör att jag kan förbereda mig mot kvalsterna?
Mina hönor jag ska få kommer från en gård med frigående hönor så gissar dom har både det ena och andra...
suck..

Det enda du ska göra är att försöka hitta lösningar som gör det svårt för dom att bosätta sig.
En så enkel sak som en radiotermometer kan dom bo i och gör det.

Använd bara bekämpningsmedel för att bekämpa och aldrig i förebyggande syfte.
Detta för det faktiskt är ett gift, och vill du bo i en miljö som det finns gift i? Som hela tiden ligger på din tallrik?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Lekstuga till hönshus
« Svar #27 skrivet: 21 okt-21 kl 19:48 »
Det går ju att köra med en avlusning innan man släpper in hönorna i ett rent boende, för att sedan kanske inte få något angrepp på många år.

Steffo Steffo

  • Inlägg: 40
SV: Lekstuga till hönshus
« Svar #28 skrivet: 22 okt-21 kl 07:44 »
Det enda du ska göra är att försöka hitta lösningar som gör det svårt för dom att bosätta sig.
En så enkel sak som en radiotermometer kan dom bo i och gör det.

Använd bara bekämpningsmedel för att bekämpa och aldrig i förebyggande syfte.
Detta för det faktiskt är ett gift, och vill du bo i en miljö som det finns gift i? Som hela tiden ligger på din tallrik?
Hej,
Jag håller med ditt resonemang men i mitt fall har in gamla lekstuga vacker panel på insidan och det måste vara perfekt för ohyran att bo i. Får jag problem så får jag riva panelen och skriva skivor istället, spackla och måla med våtrumsfärg. Hinner inte det nu innan hönsen kommer dock.
Verminix Kiselgur ska tydligen inte vara något gift och rekomenderades att användas förebyggande men jag håller med dig i ditt resonemang.

Fråga: Eftersom kvalsterna inte sitter på hönsen när dom inte suger, ska man då ta hönsen på dagen när dom är uppe och springer eller när tar man dom lämpligast?

Steffo Steffo

  • Inlägg: 40
SV: Lekstuga till hönshus
« Svar #29 skrivet: 22 okt-21 kl 07:45 »
Det går ju att köra med en avlusning innan man släpper in hönorna i ett rent boende, för att sedan kanske inte få något angrepp på många år.
Något medel du tänker på, som kanske oxå kan funka till kvalster?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Lekstuga till hönshus
« Svar #30 skrivet: 22 okt-21 kl 09:05 »
Det var länge sedan vi körde med gift, men E-total hette det som man pudrade nya hönor och tuppar med.


Du märker nog om den som har hönorna har kvalster om du går in i hönshuset och tittar, alternativ håller handen på sittpinnen nära väggen. Kvalstrena är rätt snabba och de kittlas lite när de springer runt på oss. De luktar också lite speciellt, men det är svårt att känna igen innan man lärt sig.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lekstuga till hönshus
« Svar #31 skrivet: 22 okt-21 kl 12:39 »
Hej,
Jag håller med ditt resonemang men i mitt fall har in gamla lekstuga vacker panel på insidan och det måste vara perfekt för ohyran att bo i. Får jag problem så får jag riva panelen och skriva skivor istället, spackla och måla med våtrumsfärg. Hinner inte det nu innan hönsen kommer dock.
Verminix Kiselgur ska tydligen inte vara något gift och rekomenderades att användas förebyggande men jag håller med dig i ditt resonemang.

Fråga: Eftersom kvalsterna inte sitter på hönsen när dom inte suger, ska man då ta hönsen på dagen när dom är uppe och springer eller när tar man dom lämpligast?

Jag avrådde dig nog längre upp i tråden att skaffa en lekstuga som hönshus.

Säger fortfarande att det viktigaste är att göra det svårt för odjuren att bosätta sig.
Dom gillar isolering och varmt och gott, då lever dom och frodas.
Men du vill att hönsen ska det varmt och gott.

Allt du gör för att hönsen ska må bra kommer att göra att de små röda mår bra, då gäller det att ge dom ett besvärligare liv. En är att täta. En annan är att använda kalk på väggar och tak.

Och/eller  hitta en handlingsplan att ta till när det skiter sig.
Och det är då du ska behandla inte någon annan gång.
Då kan du svavla, spraya med godkända medel, eller värma hönshuset tillräckligt att dom dör ( rätt svårt dock)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Steffo Steffo

  • Inlägg: 40
SV: Lekstuga till hönshus
« Svar #32 skrivet: 23 okt-21 kl 17:09 »
Jag avrådde dig nog längre upp i tråden att skaffa en lekstuga som hönshus.

Säger fortfarande att det viktigaste är att göra det svårt för odjuren att bosätta sig.
Dom gillar isolering och varmt och gott, då lever dom och frodas.
Men du vill att hönsen ska det varmt och gott.

Allt du gör för att hönsen ska må bra kommer att göra att de små röda mår bra, då gäller det att ge dom ett besvärligare liv. En är att täta. En annan är att använda kalk på väggar och tak.

Och/eller  hitta en handlingsplan att ta till när det skiter sig.
Och det är då du ska behandla inte någon annan gång.
Då kan du svavla, spraya med godkända medel, eller värma hönshuset tillräckligt att dom dör ( rätt svårt dock)
Hej,
Jag hade lekstugan sedan innan, annars hade jag byggt på annorlunda sätt så det är som det är.
Jag har efter allt skrivande ändrat planer, det blir ingen uppvärming om det inte blir extremt kallt (zone 1 så sannolikheten är liten) och då kör jag med den varma vattentunnan.
Var och och kollade på hönsen och inga röda kvalster eller annan ohyra - dom är mycket noga med sina frigående blandraser.
Värmematta under vattenreservoaren om det blir under minus.
Odjursstrategin är efter att lyssnat på bl.a dig att ha en handlingsplan om jag får problem.
Då blir det temporärt hus och byte av panel mot något skivmaterial samt våtrumsfärg för enkel rengörning, men den sorgen då. Mina hönor verkade friska och pigga vad jag kan bedömma och det garanterades oxå av uppfödaren som haft höns i 25 år.
Jag tackar för all inout och uppdaterar när damerna flyttat in!
Tack!

Steffo Steffo

  • Inlägg: 40
SV: Lekstuga till hönshus
« Svar #33 skrivet: 26 okt-21 kl 18:09 »
Beställde denna lampa nu https://www.amazon.se/dp/B084RCK3Z8?psc=1&smid=A1D99ARZW1VXER&ref_=chk_typ_imgToDp
IP54 och keramik - bästa jag kunde hitta.
Dragit ut all el från lekstugan och drar det utomhus - bara en matarkabel genom väggen till lampan med metallskydd uppe i taket... Man är nästan mer noga med hönorna än man var med ungarna..
Strömbrytare osv monteras utanför huset och värmen (om det nu behövs) blir med cirkulerande varmvatten från beredare utanför huset så det borde bli idiotsäkert...

Steffo Steffo

  • Inlägg: 40
SV: Lekstuga till hönshus
« Svar #34 skrivet: 03 nov-21 kl 19:07 »
Ganska klar med hönshuset nu, sittpinne och bajsbräda samt rede på plats.
Bajsbrädan är några brädor ca 35cm under sittpinnen, ska man klä bajsbrödan med något (strö/skyddspapp/vaxduk) så det blir enklare att rengöra?
Tips mottages tacksamt.
Damerna flyttar in till helgen!

Det är f.ö ganska lerigt i gården (och på hela min tomt) men jag köpte några säckar hästpellets som ska kunna torka upp bra!
1:a ägget hamnar nog på 14000 sek med alla inköp, men det andra blir ju 7000 billigare :)
Tips på bajsbrädan sökes omgående!

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Lekstuga till hönshus
« Svar #35 skrivet: 03 nov-21 kl 19:36 »
Det går bra att lägga en dagstidning eller några blad ur en sådan under hönsen, lätt att byta
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 3 användare
xaelanar, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser