Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka med diarré  (läst 1619 gånger)

Busalusa

  • Inlägg: 10
    • Bohuslän
Tacka med diarré
« skrivet: 24 maj-21 kl 19:21 »
Har en 1-årig tacka som haft rinnande diarré i ca tre månader nu. Det började under tiden som fåren endast åt hö och har fortsatt även efter att de gått över till grönbete. Under vintern går de i en stor bergshage och utfodras med hö och nytt vatten varje dag. De får en naturlig övergång till grönbete under våren när det börjar växa i hagen. Helt plötsligt blev en tacka dålig i magen. Alla andra i flocken är helt friska.
Andra år har vi haft enstaka djur som fått diarré ibland. Då har det konstigt nog räckt med att tvätta rent de i baken så har det gått över. Har tvättat den aktuella tackan flera gånger, har inte hjälpt denna gång. Skickade in träckprov, svaret blev 0 epg på allt. Avmaskade med Ivomec iaf för säkerhets skull efter att ha talat med veterinären. Det hjälpte inte. Då misstänkte veterinären en obalans i vommen. Har gett tackan Vomstart 2 ggr/dag i 4 dagar nu. Ingen förändring. Hon har precis lika mycket diarré fortfarande. För övrigt är hon pigg och glad och äter och dricker helt normalt. Konstigt nog. Ska jag fortsätta med mer Vomstart och hoppas på det bästa eller har någon en annan idé. Har hört att man kan ge kol till fåren. Någon som har erfarenhet av det? Veterinären har inga fler idéer så jag hoppas att någon här kan hjälpa mig.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Tacka med diarré
« Svar #1 skrivet: 25 maj-21 kl 11:21 »
Har du varit i kontakt med gård och djurhälsan, de kanske kan komma med något tips.

Busalusa

  • Inlägg: 10
    • Bohuslän
SV: Tacka med diarré
« Svar #2 skrivet: 27 maj-21 kl 21:24 »
Ja, jag har pratat med Gård & Djurhälsan. De pratade också bara om obalans i vommen och Vomstart.
Idag har jag testat med aktivt kol istället. Får se om det blir någon bättring med det. Vet inte vad jag ska hitta på annars.
Snart kommer värmen och flugorna så det blir mycket tvättning av fårrumpa.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Tacka med diarré
« Svar #3 skrivet: 28 maj-21 kl 13:27 »
Du kan ju alltid höra med folk på olika fårsidor på fb, de kanske har erfarenhet. Lycka till. Hoppas att ni får rätsida på det.

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tacka med diarré
« Svar #4 skrivet: 28 maj-21 kl 14:57 »
Ett tips, men vet inte om det fungerar utan har läst det någonstans. Kolla om du kan sno en tuggboll från någon av de andra tackorna. Alltså en som är äten och kommit upp igen och få i tackan den. Tuggbollen ska innehålla bra bakterier. Akta fingrarna bara.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Tacka med diarré
« Svar #5 skrivet: 22 okt-21 kl 18:21 »
En del tackor bara skiter. Slakta ut henne och var uppmärksam på hennes lamm, om hon ärver ner det.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 4 användare
xaelanar, Hönshjärna, peterm, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser