Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka som inte äter och dricker efter lamning  (läst 1703 gånger)

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
Tacka som inte äter och dricker efter lamning
« skrivet: 12 apr-21 kl 11:22 »
Har en tacka som lammade tidigt i går morse Hon åt en hel del av efterbörden, men vill varken äta eller dricka normalt sedan dess. Vad kan jag göra? Har erbjudit ljummet vatten med energibalans, hon får tre olika sorters hö att välja bland och lucerns hackat strå. Hon har ätit sitt kraftfoder idag men tar bara något strå hö. Hon dricker inte heller som hon borde med två nyfödda lamm. Vad kan jag göra? Funderar på om vommen strörts av efterbörden, ska jag ge vomstart?

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: Tacka som inte äter och dricker efter lamning
« Svar #1 skrivet: 12 apr-21 kl 12:09 »
Äntligen har jag sett henne äta flera tuggor hö! Jag tror jag avvktar med vomstarten och hoppas det löser sig av sig själv.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Tacka som inte äter och dricker efter lamning
« Svar #2 skrivet: 12 apr-21 kl 13:26 »
Vi har haft våra första lammnignar någonsin för några veckor sen och jag tycker att två av våra tre tackor va lite så. Åt inte så mycket i början och kom igång efter några dagar. De ville gärna äta halm, kanske för att få igång magen? Gav dem rent halm i höhäcken och de ger jag dem fortfarande och de verkar de va jättesugna på.

Om tackkan ändå äter och dricker lite så skulle jag ha lite is i magen. Men jag har inte så stor erfarenhet heller :) Våra är pigga och vrålhungriga nu. Äter hur mycket som helst :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: Tacka som inte äter och dricker efter lamning
« Svar #3 skrivet: 12 apr-21 kl 15:32 »
Ja, hon har kommit igång med höet. Några tips på hur man får henne att dricka? Hon har sedan lamningen kanske druckit 1-2 liter vatten med lite energibalans i. Det var igår eftermiddag. Vi ger ljummet vatten både med och utan energibalans. Tänkte prova med lite uppblött betfor för att få i henne lite vätska (det brukar vi ge hästar som vi vill ska dricka. Men sedan är mina ideer uttömda...

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tacka som inte äter och dricker efter lamning
« Svar #4 skrivet: 12 apr-21 kl 22:53 »
För att få någon att dricka ska du salta fodret. Eller kan du ju ta lite salt från ditt eget kök i nån matsked och stoppa i munnen på tackan. Då blir de törstiga kan jag lova.
Du kan ju även prova vatten från någon annanstans, ifall du har egen brunn. Prova även vatten som är olika kallt.
Tänk på att hänga upp hinkarna för har du mycket vatten omkring tackan kanske lammen ramlar i och drunknar.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tacka som inte äter och dricker efter lamning
« Svar #5 skrivet: 14 apr-21 kl 09:40 »
Prova att ge henne vatten utan energibalans om hon inte är van att dricka vatten med det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Tacka som inte äter och dricker efter lamning
« Svar #6 skrivet: 22 okt-21 kl 18:14 »
Får ska inte ha blött betfor. Det ska vara torrt.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

276 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser