Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapa en fruktlund utan att ruineras  (läst 7690 gånger)

Jacobski

  • Inlägg: 25
    • Södermanland
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #20 skrivet: 14 okt-21 kl 23:40 »
Fruktträd är ofta lätta att föröka med sticklingar t ex så länge man gör det på rätt sätt, går att köpa ympmaterial billigt som du rotar som sticklingar istället annars är de lätta att få från vänner, grannar osv om man frågar snällt gratis eller om man tar sticklingar från alla de övergivna träd som finns ute på landet. Med frö kan man göra ganska mycket med, dock bättre att köra på frön från fruktträd och frukt som du gillar som du hittar här i Sverige utan vildapel i närheten för t ex i äppelodlingar så används ofta vildapel för pollinering och då får man ofta något som liknar med vildäpplen än dessertäpplen. Sätter du frö från dessertäpplen som odlats enbart med andra goda äpplen i närheten så är chansen stor att du får något hyfsat bra.

Päron blir ofta okej från frö.

Plommon och krikon funkar väldigt bra från frö och gamla krikonsnår finns det väldigt mycket av ute på landet som man kan ta rotskott ifrån och en del krikonsorter är väldigt söta och goda att ha som bordsfrukt; värt att nämna gällande plommon dock är att de frukter som säljs i butik är ofta japanskt plommon(Prunus Salicina) och ej de Europeiska(Prunus Domestica) som annars odlas här i Sverige, finns inte så mycket information på hur de japanska plommonen blir från frö och ännu mindre hur de växer här i Sverige.

Körsbär, hallon, björnbär och amerikanska blåbär blir ofta okej från frö vad jag har hört. I södra Sverige kan man även odla persika och nektariner från vanliga köpfrukter.

En del träd från frö kan dock bli ganska stora men har man lite extra utrymme för dem att växa och lite hjälpmedel för att plocka frukt med så är det ju inga problem. Går också att få tag på frö på nätet för en hel del intressanta sorter och många växtintresserade skickar gärna frö av deras sorter till dig om du vill ha dem; dina träd kommer kanske inte bli som deras men när en fruktsort är bra så är det ofta hyfsat bra genetik i fröna och god chans att det blir något bra resultat av dessa med. När det gäller köpfrukt och frö från dessa så skulle jag nog ändå säga att så länge det inte är äpplen eller japanska plommon så är ändå chansen väldigt stor att du får något hyfsat bra från fröna så länge växten du odlar kan hantera klimatet/växtzonen där du bor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #21 skrivet: 15 okt-21 kl 11:45 »
Det där lät intressant! Finns ett antal goda äppelträd av för mig okända sorter lite här och var runt om gården. Kan ju vara frösådd från blandningar från trädgården.

Jag bryr mig ju inte om vad äpplena heter, eller om de är renrasiga, bara de är goda. Och alla äpplen är goda för djuren, så här skall sås hybrider :) I värsta fall så gillar ju djuren bark och löv.

Jacobski

  • Inlägg: 25
    • Södermanland
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #22 skrivet: 20 okt-21 kl 02:27 »
Det där lät intressant! Finns ett antal goda äppelträd av för mig okända sorter lite här och var runt om gården. Kan ju vara frösådd från blandningar från trädgården.

Jag bryr mig ju inte om vad äpplena heter, eller om de är renrasiga, bara de är goda. Och alla äpplen är goda för djuren, så här skall sås hybrider :) I värsta fall så gillar ju djuren bark och löv.
Ja, om själva fröet är goda äpplen x goda äpplen så är chansen stor att det blir goda äpplen från frösådden. Äpplen har mestadels odlats och selekterats för att vara goda över tusentals år med just frön, så det är redan oftast väldigt många generationer bakom många av dessa goda äpplen. Det är när man sår kärnor från köpta äpplen där blommorna pollineras med pollen från vildapel just för att vildapel är så bra som pollinerare som man får de dåliga resultaten man ofta hör om. Har märkt att självsådda äpplen vid gamla ödetorp, ödetomter osv på landet där det inte finns vildapel i närheten nästan alltid är ganska goda. :o

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #23 skrivet: 21 okt-21 kl 16:15 »
Vildapel är ett ganska sällsynt träd, en stor del av det folk tror är vildapel är egentligen fröplantor av odlade äpplen. Längs norrlandskusten och hela inlandet från Värmland och uppåt växer vildapel inte över huvud taget, men inte blir fröplantor av äpple lika bra som ympat material där ändå. Det är mera komplext än bara att fröplantor blir en blandning av föräldrasorterna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #24 skrivet: 21 okt-21 kl 17:00 »
Men har man plats så kan man väl gott plantera fröplantor? Det räcker ju med att ett träd blir riktigt lyckat för att det skall vara mödan värt, och det behövs inte för min del eftersom jag sällan hittat något riktigt tråkigt äpple. Blommorna är ju vackra också och kommer vid en tid på året då jag lägger märke till dem. Och är det bara någotsånär tålig frukt så fungerar den bra till både tama och vilda djur.

Men de träd som är gamla och snart rasar i min trädgård, dem kan jag alltså ta sticklingar ifrån och på så sätt rädda?

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #25 skrivet: 21 okt-21 kl 17:44 »
Ja, äppelträd av alla sorter är mycket värdefulla i naturen. Nektar, frukt och värdträd för alla möjliga organismer.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #26 skrivet: 25 maj-22 kl 18:23 »
Du kan odla upp egna grundstammar av äpple från frö och sedan ympa med de sorter du vill ha.
.
Det finns en bok som heter "Odla från kärnor". Norstedts   2016.
En annan bok heter "Sätt en kärna" Ica bokförlag 1976.
« Senast ändrad: 25 maj-22 kl 18:34 av borsdorfer »

lena melin

  • Inlägg: 31
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #27 skrivet: 05 feb-23 kl 18:23 »
Jag köpte färdiga träd på blomsterlandet bla, hittade sen denna sida: https://www.fiffigaeva.se/tradgard/appeltrad
Hon säljer bla träd med äpplen som är röda innuti.
Köpte 4-5 stycken för från 195 kr st med rimlig frakt, de är inte så gamla men ympade, friska och fina.
Spännande med många sorter.
Gråtfärdig när jag kom ner i fruktträdgården och fåren kommit in och knaprat och dragit av grenar av den unga träden.
Vad göra? Kapa så bara stammen är kvar och ympa den? Låta stammen vara och hoppas att den själv bygger upp tillväxt?
Eller kan jag rädda trädet med lackbalsam och eltejp om, så nedkortade grenar i kronan får finnas kvar? Tar jag död på trädet då? Drar det ut all kraft ur stammen?
Haft gnagskydd så det mesta av stammarna är oskadade.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #28 skrivet: 05 feb-23 kl 20:54 »
Lättare att ge råd om du lägger upp bilder på träden. I övrigt brukar de klara hård beskärning så det är nog bara att låta det vara. Djuren har kanske hjälp dig att beskära mer än du hade vågat annars. Lackbalsam och eltejp kan du nog skippa. Men som sagt bilder är ju bra för att förstå vilka skador det handlar om.

lena melin

  • Inlägg: 31
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #29 skrivet: 07 feb-23 kl 02:15 »
Fixar inte det där med att lägga upp bilder tyvärr, hittade dock en intressant länk om viltskadade äppelträd.
https://www.wexthuset.com/fakta-och-rad/odling-tradgard-fragor-svar/om-vaxter-fragor-svar/laga-bark-skada-pa-trad

korren

  • Inlägg: 230
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #30 skrivet: 07 feb-23 kl 07:33 »
Du länkar till en artikel om ringbarkning. Du skriver att det mesta av dina stammar är oskadade.

Ringbarkning är svårare, då kan man försöka metoderna i artikeln eller ympa om trädet.

lena melin

  • Inlägg: 31
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #31 skrivet: 07 feb-23 kl 20:35 »
Alltså fåren (mina annars hade jag svurit mer över dem)  kom in för att jag själv slarvade med att stänga till fruktträdgården. Det är unga träd med begärliga grenar och så fruktträd dessutom, smaskens.
Det de har gjort är att ta tag i grenen och dra den neråt, och gnagt av det yttersta av den, så grenarna hängde i barken runt om träden, så inte ringbarkat helt kanske, men näst intill, fast högre upp, där grenarna börjar, stammarna har de inte gett sig på för jag hade skydd på dem.
Jag har haft gamla träd, som fejats och gnagits rejält, men inte av fåren. Där har de oftast vallat över även om det sett konstigt ut. En tjock barkig sträng som försörjt trädet rätt bra, har det inte varit för smalt har det gått.
Men så här unga träd, kanske är det bättre att klippa bort alla grenarna och börja om med en 1 meter stam som är oskadd? Kan den bygga upp en krona igen?
Man förlorar mycket tid, men vinner trädet eller?
Vi har alltså kortat grenarna, lindat om barken så grenarna sitter på rätt ställe, men det känns inte bra, det känns som om de bara drar ur näringen ur trädet?
Barkympade för många år sen 2 små fruktträd som stod ute vid åkern, helt fejade nerifrån marken och upp till kronan, minns inte vilket trädslag jag skar barken av och la om, men tror det var vide som vi har gott om. Det fungerade hela sommaren, men nästa vår var de döda tyvärr.
Fåren hade bitit ner min magnolia nere vid dammen för ett antal år sen. Där blundade jag, suckade och klippte bort ALLT som var minsta skadat, så det blev bara små stumpar kvar, och jo den är inte så stor ännu, men snart nog en meter hög, väldigt tät och med massor med vita flikiga blommor. Man får vad man sår som de säger. Glömmer man stänga för så är det snabbt hänt.
 Glömmer aldrig när shetlandsponnyn kom in i trädgårdslandet.
Hon var så söt så, stod där mitt i och tuggade med rödbetsblad hängande ur munnen. Hade traskat runt så försiktigt och nappat lite här och där så det mesta var ju kvar, för utom att man såg hovspåren. Hon hade haft riktigt mysigt. De stora hästarna var inte så försigkomna, men hon var en riktig utbrytardrottning. Matglad som man säger.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #32 skrivet: 08 feb-23 kl 16:27 »
När det är stora fläkskador finns det olika åsikter. Även trädet kan ha en åsikt.

Hade själv tagit bort det skadade och låtit trädet läka sig själv även om det bara är hälften av barken kvar på stammen.
Andra tycker att man kan linda fast den fläkta grenen om den fortfarande sitter fast med lite bark och vänta på om trädet vill läka fast det bortslitna. Den går ju att ta bort i efterhand om det inte lyckas.

Oavsett är den stora risken inte att du förlorar tid utan att du får in kräfta i trädet.
Svavelkalk, svavel, släckt kalk eller t sprit eller dylikt kan man ju göra rent med om man vill.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 4 användare
xaelanar, Henrik Karlsson, hofboss, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser