Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När slutar Gotlandsfår att brunsta?  (läst 2159 gånger)

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
När slutar Gotlandsfår att brunsta?
« skrivet: 18 okt-19 kl 17:44 »
Jag har ett gäng gotlandstackor som jag skulle vilja betäcka i december/januari för lamning ute på bete. Är det möjligt att betäcka gotlandsfår så sent? Eller är det så att de helt enkelt inte brunstar då?
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: När slutar Gotlandsfår att brunsta?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-19 kl 09:55 »
Det borde inte vara några problem att betäcka gotlandstackor då. Var bor du? I södra Sverige brukar betet vara igång redan i början/mitten på maj. Det är bra om du kan pricka in lamningen tidigt på betessäsongen. Tänk också på att det kan vara bra att stalla in tacka och lamm direkt efter lamningen ett par dagar. En dag för tackan och en dag för varje lamm och så extra dagar ifall det är något problem.
Hos oss måste man stalla in. Räv är och plockar nya lamm första dygnen när tacka och lamm är trötta.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: När slutar Gotlandsfår att brunsta?
« Svar #2 skrivet: 21 okt-19 kl 21:38 »
Jag bor i Värmland.

Gruppen ifråga är på cirka 20 djur som just nu går ute med tillgång till ligghall. Jag får helt enkelt dra på baggen i baggsele och se ifall det funkar.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: När slutar Gotlandsfår att brunsta?
« Svar #3 skrivet: 22 okt-19 kl 23:45 »
Tror heller inte att de slutar brunsta, men här har vi slutat med lammning i betet för att korpen tar lammen. Räven gillar inte eltråden, och gutarna gillar inte räven, men dödens barnmorska flyger in allt för lätt.

 

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: När slutar Gotlandsfår att brunsta?
« Svar #4 skrivet: 22 okt-21 kl 18:11 »
Har fått lamm så sent som i oktober på Gottisar... ::) :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 3 användare
xaelanar, surris91, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser