Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  JAK banken  (läst 14304 gånger)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: JAK banken
« Svar #40 skrivet: 21 okt-21 kl 00:25 »
Läste på deras fejsbook, fler som är missnöjda. Jag som fetat meningarna.


Urban

JAK Medlemsbank en del av mina pengar är ju fast hos er i form av en låneinsats som ni har nyttjat i snart 5 år utan att betala mig någon ränta för.

När kommer ni ta tag i er usla ekonomi och ersätta oss som väntar? Skrämmande att ni får fortsätta vara bank när ni inte har medel att betala era skulder. Skulle ändra stadgar eller något för att lösa det hela, har det gjorts? Så otroligt dålig information till oss som väntar på att få tillbaka våra pengar. Kan inte rekommendera någon att låta er handa deras ekonomi, då är pengarna säkrare i madrassen.

Författare
JAK Medlemsbank

Hallå Urban, ja det stämmer att vi arbetar på flera fronter för att kunna skynda på utbetalningen av de låneinsatser som är försenade. När något händer i frågan så uppdaterar vi vårat foruminlägg(https://forum.jak.se/.../jakf.../d/aktuellt-om-laneinsatser/) samt informera i de digitala nyhetsbrev som går ut var tredjemånad. Vad gäller stadgeändringen, där insatser ska kunna överlåtas från medlem till medlem, så har förening tagit beslut om stadgeändringen och skickat in den för godkännande av Finansinspektionen.

Hos Finansinspektionen ligger även en ansökan om att återbetala låneinsatser för de lån som slutbetalas innan november 2016 som vi skickade in i juli i år.

Vi arbetar ständigt med att öka vår utlåningen genom tex lanseringen av nya bolån tidigare i år. Vi har förståelse för din frustration och vi arbetar som sagt med detta varje dag. MVH/JAK Medlemsbank


getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: JAK banken
« Svar #41 skrivet: 21 okt-21 kl 15:46 »
Inga pengar att hämta på den här banken tydligen för det är bara rundgång med svaren.  >:(

Så nu skrev jag detta:

Ok . Tröttnat på att inte få något riktigt svar från er, så här kommer en sista fråga.

Vad händer om den som har låneinsats på er bank dör?
Dödsboet ska göras klart snarast så hur ska de kunna det om ni håller på pengarna i åratal. Har hört om en som väntat i 5 år nu. Så länge väntar inte dödsbon.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: JAK banken
« Svar #42 skrivet: 21 okt-21 kl 16:15 »
Inga pengar att hämta på den här banken tydligen för det är bara rundgång med svaren.  >:(

Så nu skrev jag detta:

Ok . Tröttnat på att inte få något riktigt svar från er, så här kommer en sista fråga.

Vad händer om den som har låneinsats på er bank dör?
Dödsboet ska göras klart snarast så hur ska de kunna det om ni håller på pengarna i åratal. Har hört om en som väntat i 5 år nu. Så länge väntar inte dödsbon.


Fniss....    det gäller att ställe elaka frågor.m
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: JAK banken
« Svar #43 skrivet: 21 okt-21 kl 16:19 »
Ja va fn nu surnade jag till. En getalina som är ilsk ska man inte kiva med.  >:D

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: JAK banken
« Svar #44 skrivet: 22 okt-21 kl 00:40 »
Funderar på vad som skulle kunna sätta fart på JAK.

- Bankinspektionen, göra anmälan till.

- Du själv, eller tillsammans med andra drabbade, säljer era fodringar till ett inkassobolag, t e x :
www.svea.com/se/sv/foretag/inkasso/kop-av-fordringar/

nackdelen här är du måste avstå x antal kr till inkassobolaget - men i gengäld finns det möjligt att du får pengar direkt, istället för om flera år.

Ifall inkassobolag skulle köpa fodringarna, det skulle inte vara något kul scenario för JAK. De kanske skulle hamna på någon lista för företag med betalningsanmärkningar (insolvens?).

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: JAK banken
« Svar #45 skrivet: 22 okt-21 kl 09:44 »
Funderar på vad som skulle kunna sätta fart på JAK.

- Bankinspektionen, göra anmälan till.

- Du själv, eller tillsammans med andra drabbade, säljer era fodringar till ett inkassobolag, t e x :
www.svea.com/se/sv/foretag/inkasso/kop-av-fordringar/

nackdelen här är du måste avstå x antal kr till inkassobolaget - men i gengäld finns det möjligt att du får pengar direkt, istället för om flera år.

Ifall inkassobolag skulle köpa fodringarna, det skulle inte vara något kul scenario för JAK. De kanske skulle hamna på någon lista för företag med betalningsanmärkningar (insolvens?).


Det står säkerligen i villkoren inte ett ord om hur snabbt pengarna ska återbetalas. Så där faller möjligheten att använda inkassomodellen.

Det är nog ett betydligt svårare scenario än så.
Det grundar sig med största säkerhet i att banken är kundägd och det som sätts in som låneinsats är en del av kapitalet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: JAK banken
« Svar #46 skrivet: 22 okt-21 kl 11:25 »
Det står säkerligen i villkoren inte ett ord om hur snabbt pengarna ska återbetalas. Så där faller möjligheten att använda inkassomodellen.

Det är nog ett betydligt svårare scenario än så.
Det grundar sig med största säkerhet i att banken är kundägd och det som sätts in som låneinsats är en del av kapitalet.

Finns två delar. Ena är vad som står i villkoren. Det andra är om det är skäligt. Att inte ha ett datum för när pengarna återbetalas och sen inte återbetala pengarna låter som ett oskäligt avtalsvillkor.

Kollade på hemsidan... Känns lite flummig och väldigt ospecifik med dom delar som jag skulle anse som viktiga. Dvs vilka faktiska villkor som gäller vid inlåning av pengar.

En variant är att vända sig till kronofogden direkt. Dom skickar ut ett krav om du betalar ansökningsavgiften. Svårare än så är det inte. Bestrider företaget fodran så kan du ta det till domstol som ett så kallat förenklat ärende om det motsvarar ett halvt basbelopp. Om det är mer pengar än så får du fundera på saken.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: JAK banken
« Svar #47 skrivet: 22 okt-21 kl 17:05 »

Finns två delar. Ena är vad som står i villkoren. Det andra är om det är skäligt. Att inte ha ett datum för när pengarna återbetalas och sen inte återbetala pengarna låter som ett oskäligt avtalsvillkor.



Instämmer. 5år är inte rimligt. Max 1 år gissar jag.

Om jag inte misstar mig så omfattas JAK av Statens insättningsgaranti. Jag undrar vad denna 'garanti' anser om JAKs hållning. Eller om denna 'garanti' kan tänka sig att stå för återbetalning?

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: JAK banken
« Svar #48 skrivet: 22 okt-21 kl 19:55 »
 Insättningsgaranti gäller bara om banken är insolvent dvs konkurs. Då skyddas dina pengar upp till en viss summa.

 

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: JAK banken
« Svar #49 skrivet: 23 okt-21 kl 23:26 »
Instämmer. 5år är inte rimligt. Max 1 år gissar jag.

Om jag inte misstar mig så omfattas JAK av Statens insättningsgaranti. Jag undrar vad denna 'garanti' anser om JAKs hållning. Eller om denna 'garanti' kan tänka sig att stå för återbetalning?

JAK har enligt dem själva, ansökt hos finansinspektionen i juni i år att få utbetala det som var avbetalt före 2016!!


getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: JAK banken
« Svar #50 skrivet: 27 jan-22 kl 19:47 »
Orkade inte kolla på JAK bankens svar till sist.

Men i dag gjorde jag det. Så här kommer frågan och svaret.

Inte ens om man är död får man tydligen ut pengarna omgående.

Jag 2021-10-21 15:44
Ok . Tröttnat på att inte få något riktigt svar från er, så här kommer en sista fråga.


Vad händer om den som har låneinsats på er bank dör?
Dödsboet ska göras klart snarast så hur ska de kunna det om ni håller på pengarna i åratal. Har hört om en som väntat i 5 år nu. Så länge väntar inte dödsbon.

    
Zozan Mohammad 2021-10-22 11:39
Hej!

För att kunna betala ut låneinsatser måste vi först få ett godkännande från finansinspektionen.

Dödsboet kommer att finnas kvar i vårt medlemsregister för bevakning gällande denna utbetalning.

MVH



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser