Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laga gammal tryckkokare  (läst 1810 gånger)

Linus Höök

  • Inlägg: 1
Laga gammal tryckkokare
« skrivet: 20 apr-21 kl 22:21 »
Hej! Jag har fyndat en klassisk tryckkokare på loppis, Nils-Johans modell ”Lisa”. Men packningen till locket är stenhård och håller inte tätt. Finns det någon i detta fiffiga forum som vet var det går att hitta reservdelar till dessa. Packningen har diameter på 16 cm.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Laga gammal tryckkokare
« Svar #1 skrivet: 21 apr-21 kl 10:00 »
Överlag verkar det svårt med (original-)reservdelar till gamla tryckkokare. Och hittar man en packning som har legat i lager i många år, så kanske den är lika hård och dålig som en som har använts i tryckkokaren.

Har packningen runt eller platt tvärsnitt?  Om det är runt tvärsnitt, kanske det skulle gå att köpa en O-ring som standardvara på någon maskin- eller industrigummifirma.  Vid platt tvärsnitt skulle man kunna skära ut en ring ur gummiduk med lämplig tjocklek.
Tänk på att oljebeständigt s k nitrilgummi, som är det vanligaste i O-ringar mm, inte tål hetvatten och ånga särskilt bra. I tryckkokarsammanhang håller nog t ex EPDM, "Viton" eller någon lämplig kvalitet av silikongummi bättre.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Laga gammal tryckkokare
« Svar #2 skrivet: 21 apr-21 kl 11:11 »
Denna firman kan lösa nära på alla gummiproblem man kan få.

https://www.kuntze.se/
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Laga gammal tryckkokare
« Svar #3 skrivet: 22 apr-21 kl 11:03 »
Går ju att gjuta en själv av silikon eller polyuretan.

Tror att TPU skulle fungera om du känner någon med 3D-skrivare. 16cm klarar ju de flesta modeller.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Laga gammal tryckkokare
« Svar #4 skrivet: 22 apr-21 kl 14:33 »
Som vanligt, höll jag på att säga, har Torbjörn rätt lösning. Leta rätt på EPDM att göra en packning av.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 3 användare (1 dolda)
alternaiv, Hönshjärna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser