Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?  (läst 35842 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« Svar #280 skrivet: 10 feb-09 kl 18:24 »
Iceman: Och en följdfråga: Skulle du kunna behålla din flock OCH sälja ägg ifrån den? (Naturligtvis efter kontakt med Genbanksansvarig osv).
                                 Mvh
                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« Svar #281 skrivet: 11 feb-09 kl 08:43 »
Iceman: jag upprepar den info jag fick från genbanksansvarig för kindahönan (som innan hon gav mig besked också diskuterat med de andra i styrelsen och alltså gjorde en bedömning utifrån mitt fall) När jag ställde frågan om vi kunde fortsätta vara med i genbanken fst vi hade haft ILT - men inga kvarvarande symtom.

Fick beskedet att jag gärna fick fortsätta vara med i genbanken och föra statistik etc, men ej avyttra djur. Ägg tänkte jag inte ens på att fråga om då. Vi valde dock att gå ur genbanken i det läget och blanda våra olika raser fritt i stället, och vi säljer ej djur. Jo, vi sålde en påfågelstupp, men då med full information som köparen fick god tid på sig att överväga.


Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« Svar #282 skrivet: 11 feb-09 kl 11:15 »
Jo, vi sålde en påfågelstupp, men då med full information som köparen fick god tid på sig att överväga.


Jag tror inte påfåglar kan få ILT heller, det smittar väl endast höns, sa dom på SVA.
Ägg kan man sälja för smittan förs inte vidare om man desinficerar äggen noga med Virkon och kläcker dom i en kläckare (alt under en garanterat(?) frisk höna).
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« Svar #283 skrivet: 11 feb-09 kl 11:24 »
Min kompis fick ILT-utbrott och hennes påfåglar blev sjuka i ILT. De är ju nära i släkt också.
« Senast ändrad: 11 feb-09 kl 11:36 av Nettis »

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« Svar #284 skrivet: 11 feb-09 kl 11:39 »
påfåglar får ILT lika lätt som höns  :'(
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
SV: Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« Svar #285 skrivet: 11 feb-09 kl 13:16 »
Jag skulel inte sälja ägg helelr även om jag fick det... men skulle någon mota llförmodan ändå vilja ha så vet dom ju vad dom får...

men ponera på att jag slår undan min flock ny... skaffar en ny ras tex kinda höns och det visar sig att dom oxå har det ... då är jag ju på ruta 1 igen...


men ägg säljer jag bara till dom som skall äta.. de ttroor jag ingen här inen misstycker något om...

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« Svar #286 skrivet: 11 feb-09 kl 13:30 »
men ponera på att jag slår undan min flock ny... skaffar en ny ras tex kinda höns och det visar sig att dom oxå har det ... då är jag ju på ruta 1 igen...

Men iceman, du behöver ju inte alls hamna på ruta 1. Om du slår ut din flock och kläcker fram nya kycklingar, antingen från dina egna ägg eller inköpta, så kommer kycklingarna varken att ha eller få ILT. Och enligt vad Ronny skrivit i den här tråden är det tillåtet att göra så.

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
SV: Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« Svar #287 skrivet: 11 feb-09 kl 18:16 »
ok men  om jag kläcker i kläckare och är genbank  det går inte då måste jag få dispens från ansvarig och de tkanske inte är något problem...

men å andra sidan.. jag har nog avyttrat närmare 70 ungdjur om inte mer innan jag fick veta om ILTV  i min flock... Inte en enda av  köparna har ringt att deras flockar har dött eller blivit sjuka efter att ha fått djur från mig förutom en men då dog de nya djur från en  annan genbank...  det enda jag fått rappoter om av sjuka djur var en tupp som en dag låg på golvet och inte kunde gå en ungtupp.. kan ha varit marek...  men de andra fick jag veta långt senare var et tpar som köpte två ungtuppar dom separerade och han lät tupparna halvt svälta i hjä innan han tog död på dom...l...  när ja gfick veta om ILT i min flock ringde jag eller mejlad etill alla köpare.. dom hade som sagt vad inte märkt något som hellst avikande... inte heller  någon massdöd i någon av flockarna...

hos mig har det dött  6 st vuxna djur samt en hel del kycklingar på  3 år...det som gjort mest skada var  de hunadar som i omgångar reducerat min flock sist var en jakthund som slog ut 11 st...av mina damer... jägaren förklarade att det var ju bara höns...

så predatorer utanför samt coccidios har fördäravat min flock mer än Iltv...

ska vi även jaga alla som har coccidios i sina flockar ???
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« Svar #288 skrivet: 11 feb-09 kl 20:35 »
Jag tror inte påfåglar kan få ILT heller, det smittar väl endast höns, sa dom på SVA.
Ägg kan man sälja för smittan förs inte vidare om man desinficerar äggen noga med Virkon och kläcker dom i en kläckare (alt under en garanterat(?) frisk höna).

Våra påfåglar blev definitivt lika sjuka som resten av hönsen med samma symtom och samtidigt som hönsen. Vi skickade vi in en höna till SVA och fick bekräftat ILT. När jag pratade med dem trodde de även att vaktlarna kunde bli sjuka eftersom de är hönsfåglar, men våra vaktlar klarade sig bra, kanske för att de ej hade direktkontakt vid utfodring etc som påfåglarna, utan bara kunde smittas via luften.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« Svar #289 skrivet: 11 feb-09 kl 22:12 »
ok men  om jag kläcker i kläckare och är genbank  det går inte då måste jag få dispens från ansvarig och de tkanske inte är något problem...

Jag kan inte heller tänka mig att det är något problem att få dispens. Jag menar, om du kläcker av dina egna ägg är ju resultatet en frisk flock med samma gener. Bara fördelar.

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
SV: Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?
« Svar #290 skrivet: 11 feb-09 kl 22:33 »
ok ska ta mig en rejäl funderare men just nu mår ju flocken bra...


lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 1 användare
Eldtroll

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser