Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ang mossa i gräsmattan  (läst 1672 gånger)

staren

  • Gäst
ang mossa i gräsmattan
« skrivet: 12 apr-21 kl 19:06 »
Hej någon som vet har förslag på hur man blir enklast av med mossa i Gräs mattan om man har mycket mossa, är det att antingen forts gödsla med kalk aska eller skaffa en mossrivare?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: ang mossa i gräsmattan
« Svar #1 skrivet: 12 apr-21 kl 19:53 »
Båda delarna kan fungera. Mossrivaren kan ju göra livet tillfälligt surt för mossan, och framför allt göra att den inte syns så mycket. Men för att den inte ska trivas på längre sikt så gäller det att höja pH-värdet och/eller se till att det blir för torrt för den. Vill man inte torka ihjäl gräset så är det enklare att höja pH-värdet genom att sprida ut lämpliga alkaliska saker (repetera skolkemin från högstadiet om nödvändigt).  Man kan också sprida järnsulfat, vilket det påstås att mossa inte gillar.

Mina gräsmattor var ganska mossfria en gång i tiden, men det blev god fart på mosstillväxten under de regniga sensomrarna och höstarna 2000 och 2001, och sen dess har mossan varit kvar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ang mossa i gräsmattan
« Svar #2 skrivet: 12 apr-21 kl 21:22 »
Mossa försvinner så fort man använder gräsmattan.
Har man trädgårdstraktor så är slirakydd på den perfekt, hundar, barn och småhästar är också effektivt.
En vält kanske?

Gödning är effektivt.. 
jag vattnar gräsmattan med urin och mossan dör ganska snabbt av denna behandling.
Nässelvatten är också effektivt, gör den lite extra potent med hönspellets.
Sprid gärna kogödsel, hästdynga eller hönsgödsel.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: ang mossa i gräsmattan
« Svar #3 skrivet: 12 apr-21 kl 21:28 »
Vad är det för fel på mossa?  Det har jag alltid undrat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ang mossa i gräsmattan
« Svar #4 skrivet: 13 apr-21 kl 09:14 »
Vad är det för fel på mossa?  Det har jag alltid undrat.

Gräset får lite dåligt med livsrum kan man tycka.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Fikaoscar

  • Inlägg: 65
    • Västergötland
SV: ang mossa i gräsmattan
« Svar #5 skrivet: 13 apr-21 kl 15:23 »
Det har nämnts att gräsmattan ska användas för att göra livet surt för mossan, hos mig används gräsmattan mest av en självgående klippare men även barn och mossan har i princip försvunnit, men jag har iof inte tyckt illa om mossan för den är grön och mjuk

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: ang mossa i gräsmattan
« Svar #6 skrivet: 13 apr-21 kl 18:24 »
Jag fattar inte heller varför man vill bli av med mossan. Den är underhållsfri, behöver inte klippas, håller sig snygg och grön även när sista gräset har kroknat under torkan och är alltid mjuk och fin att gå på. Dessutom konkurrerar den inte på samma sätt som gräset gör med andra växter som t.ex. fruktträd och bärbuskar.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

staren

  • Gäst
SV: ang mossa i gräsmattan
« Svar #7 skrivet: 13 apr-21 kl 19:30 »
mossa jo lite kan vara ok. men när mossan börjar över ta mer o mer, nästan hela gräs mattan om den får fortsätta.   och ska man bla klippa gräs till kompost och för täckodla med är mossa inte så lätt att alltid använda  dessutom om någon märkt när mossa vid torka, torkar till blir den inte rolig o klippa med det gräs om växer där mellan  ( dammar)  även om det inte händer så ofta

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ang mossa i gräsmattan
« Svar #8 skrivet: 13 apr-21 kl 19:37 »
mossa jo lite kan vara ok. men när mossan börjar över ta mer o mer, nästan hela gräs mattan om den får fortsätta.   och ska man bla klippa gräs till kompost och för täckodla med är mossa inte så lätt att alltid använda  dessutom om någon märkt när mossa vid torka, torkar till blir den inte rolig o klippa med det gräs om växer där mellan  ( dammar)  även om det inte händer så ofta

Om du vill ha klippet så är tricket att gödsla bort mossan att föredra.
Och stressa den genom att belasta den.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: ang mossa i gräsmattan
« Svar #9 skrivet: 17 apr-21 kl 14:37 »
Lite OT kanske men ett annat sätt att få material för att täckodla är att ha stora bladväxter som inte bara producerar mycket biomassa utan också hjälper till att dra upp näring ur marken. Då kan man tillämpa "chop and drop-principen", dvs bara kapa ner och täcka på plats. Det finns t.o.m ätliga perenna sådana som t.ex. lungrot och ålandsrot så man kan skörda några gånger och ändå få material till täckodling över. Lövträd är förstås också guld. Bara att låta dem stå och löva, helt skötselfritt!  :)
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: ang mossa i gräsmattan
« Svar #10 skrivet: 21 apr-21 kl 22:41 »
Har läst någonstans att man inte ska klippa gräset för kort för då trivs mossan bättre. Vet inte om det funkar dock för maken envisas med att klippa gräset jättekort.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ang mossa i gräsmattan
« Svar #11 skrivet: 21 apr-21 kl 23:02 »
Har läst någonstans att man inte ska klippa gräset för kort för då trivs mossan bättre. Vet inte om det funkar dock för maken envisas med att klippa gräset jättekort.  ::)

Det stämmer bra.
Långt gräs hämmar mossan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: ang mossa i gräsmattan
« Svar #12 skrivet: 22 apr-21 kl 07:15 »
Längre gräs ger också förutsättningar för större biologisk mångfald. Gräsmattor är väldigt sterila i det hänseendet. Flera arter kan etablera sig och sprida sig om man ökar klipphöjden. Det som blir knasigt med hela den här diskussionen är ifall man har gräsmatta för att kunna täckodla men sen måste gödsla gräsmattan för att man vill att den ska se ut på ett visst sätt. Hur tänker ni om det?
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: ang mossa i gräsmattan
« Svar #13 skrivet: 22 apr-21 kl 07:25 »
min gräsmatta består för tillfället mest utav mossa.. men där jag tappat gödsel växer gräset bra.. Jag brukar köra mossrivaren varje vår och efter det är ytan mer jord än mossa/gräs.. En gödsling och kalkning och lite gräsfrön extra brukar ge en väldigt fin gräsmatta.. Nackdelen är att man får klippa var 5e dag resten av säsongen.. Jag brukar spara fläckar med vitklöver för binas skull och undviker att klippa när grodorna fötts.. det brukar vara flera hundra grodor som föds i dammen.. i år finns 18 samlingar grodägg än så länge..
Fjäderfän och kaniner

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ang mossa i gräsmattan
« Svar #14 skrivet: 22 apr-21 kl 09:07 »
Längre gräs ger också förutsättningar för större biologisk mångfald. Gräsmattor är väldigt sterila i det hänseendet. Flera arter kan etablera sig och sprida sig om man ökar klipphöjden. Det som blir knasigt med hela den här diskussionen är ifall man har gräsmatta för att kunna täckodla men sen måste gödsla gräsmattan för att man vill att den ska se ut på ett visst sätt. Hur tänker ni om det?

Jag klipper för täckodling och viss stil.
Skulle inte få  för mig att klippa kortkort, en av anledningarna är faktist täckodlingsprincipen.
För en kortklippt gräsmatta innebär att jorden torkar ut betydligt snabbare än bara ett par cm längre gräsmatta gör.
Vi kan åter igen påminna oss om sommaren -18 då den bruna gräsmattan verkade ha fått ett genombrott i landet som en ny trend.
Min och flera andra bekväma människor hade gröna mattor.

I Amerika där noterades ett uppsving i gräsmattemålning.
Dvs man tingade kunniga som kom med sina färgsprutoer och fick mattorna målade.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 3 användare
xaelanar, malle h, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser