Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kläcka ankägg och hönsägg samtidigt  (läst 2277 gånger)

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
kläcka ankägg och hönsägg samtidigt
« skrivet: 17 jun-21 kl 11:20 »
Jag har en willab 22, och skall nu få både höns och ankägg. Nog borde jag väl kunna lägga i dem samtidigt? Det jag undrar över är hur det blir med den lägre fuktigheten som hönsäggen ska ha. Fukten ökas ju när hönsäggen kläckts och tagits ur. Någon som har bra erfarenhet av detta?

 

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: kläcka ankägg och hönsägg samtidigt
« Svar #1 skrivet: 17 jun-21 kl 20:45 »
Jag har en willab 22, och skall nu få både höns och ankägg. Nog borde jag väl kunna lägga i dem samtidigt? Det jag undrar över är hur det blir med den lägre fuktigheten som hönsäggen ska ha. Fukten ökas ju när hönsäggen kläckts och tagits ur. Någon som har bra erfarenhet av detta?

Jag kör samma fukt med alla ägg (höns, kalkon, ankor och gäss) så det tror jag inte blir något problem.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: kläcka ankägg och hönsägg samtidigt
« Svar #2 skrivet: 18 jun-21 kl 07:35 »
Tack Efwa. Du höjer inte alls fukten när kycklingarna kläckts?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: kläcka ankägg och hönsägg samtidigt
« Svar #3 skrivet: 18 jun-21 kl 09:03 »
Tack Efwa. Du höjer inte alls fukten när kycklingarna kläckts?

Hmm, lite otydligt av mig märker jag. Under själva "ruvningen" har jag samma till alla. Sedan sänker jag temperaturen och höjer fukten.

Då finns två alternativ som jag ser det; antingen sätter man in kycklingäggen så många dagar efter att de kläcks samtidigt, vilket är det absolut enklast/billigast eller så har man en kläckare för ruvning och en för kläckning.
Anledningen till att jag har två är att jag utökat varje års kläck så jag köpte en större vilket gjorde att en mindre blev över. Då använder jag den som kläckare för då håller den andra sig ren.

Jag pratade däremot med en storkläckare och den personen lade in nya ägg hela tiden i sin stora kläckare och han hade 75% fukt genom hela processen. Jag har inte testat själv för det har inte varit läge.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: kläcka ankägg och hönsägg samtidigt
« Svar #4 skrivet: 18 jun-21 kl 11:50 »
Tack för hjälpen Efwa. Jag skall testa och kläcka fram bägge samtidigt.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: kläcka ankägg och hönsägg samtidigt
« Svar #5 skrivet: 11 mar-22 kl 08:27 »
Tack för hjälpen Efwa. Jag skall testa och kläcka fram bägge samtidigt.

Hur gick det?

putteu

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: kläcka ankägg och hönsägg samtidigt
« Svar #6 skrivet: 05 okt-23 kl 02:36 »
Mammorna vet bäst när det kommer till att ruva sina egna ägg. Det är en naturlig och instinktiv process för dem. Kan vara en bra idé att låta dem ta hand om kläckningen själva. Det är viktigt att respektera deras instinkter och låta dem göra det de är bäst på. Lycka till med höns- och ankäggen! 🐔🦆

Mats Törnblad

  • Inlägg: 2
SV: kläcka ankägg och hönsägg samtidigt
« Svar #7 skrivet: 22 jan-24 kl 22:25 »
Maskinkläckning är ett otyg!!! Inga seriösa uppfödare håller på med sånt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser