Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägg som fastnat i kloaken på ung brahma (Nu med bild)  (läst 17218 gånger)

Bergslagsflickan

  • Inlägg: 89
    • -
Idag har en av mina unga brahmahönor ett ägg som har fastnat i kloaken. Jag har försiktigt försökt att vicka på det lite men det tycks vara omgärdat av en hinna som håller det inne. Hon har obehag av detta och försöker även själv att hacka sig där.
Vad gör jag för att hjälpa henne?

Håller på och kokar upp lite vatten för att skölja rent kloaken och har en skvätt paraffinolja hemma som jag skulle kunna försöka smörja runt med.

Min undan är ifall jag kan skada hönan allvarligt så det blir ännu värre om jag försöker göra ett hål i "hinnan" så att ägget förhoppningsvis tar sig ut?

Det är en ung höna som nyligen har börjat att värpa. Ägget är alltså utanför hönan, men det kan inte lossna utan är som "fastväxt" (har inte använt övervåld och är orolig för att skada hennes inre organ om jag sliter)  med själva mynningen, och det är blodsprängt och rött.

C
« Senast ändrad: 15 okt-09 kl 21:01 av Bergslagsflickan »
Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

prince

  • Inlägg: 447
SV: Ägg som fastnat i kloaken på ung brahma (Nu med bild)
« Svar #1 skrivet: 15 okt-09 kl 19:36 »
Kommer du åt skalet eller är det ett ägg som inte har skal men bara har en hinna?
är lite osäker därför frågar jag...

Hur länge har hon haft ägget i kloaken, vet du ungefär?

Att skölja med vatten är bra, men min fråga är om du kommer åt med vatten om ägget är ivägen...
Får du inte ut det, eller hönan och du inte har möjlighet att komma åt med vatten så får äggen tas ut manuellt...

Finns olika sätt, men vill först fråga ovanstående..

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Ägg som fastnat i kloaken på ung brahma (Nu med bild)
« Svar #2 skrivet: 15 okt-09 kl 19:39 »
Använd rikligt med matolja och spruta in det i kloaken medan du lirkar lite, är du säker på att det är hinna av ägget kan du mycket väl ta hål på det.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Ägg som fastnat i kloaken på ung brahma (Nu med bild)
« Svar #3 skrivet: 15 okt-09 kl 19:40 »
Jag tror inte du ska sticka hål på hinnan, är det inte typ slidan eller hur man ska förklara   ::) när dom värper brukar det ju se ut som om dom vänder ut och in på kloaken kan det inte vara så att den har vikt sig så att öppningen har kommit fel så det ser ut som där inte är nåt hål. Prova med vatten och olja kanske det hjälper. Hoppas här är nån på forumet som kan det här bättre än jag. Lycka till i alla fall.
//Torry

prince

  • Inlägg: 447
SV: Ägg som fastnat i kloaken på ung brahma (Nu med bild)
« Svar #4 skrivet: 15 okt-09 kl 19:49 »
Detta låter ju lite absurt kanske men, ar du möjlighet att ta foto så vi kan se?  Då kanske vi ans hjälpa dig med om det är ägg hinna eller något annat...

Kommer du åt så spola, gärna med olja, det har jag just fått lära mig!  Även veterinär stöder detta när jag frågat.

är det ägghinna så är det bara att punktera och få ut, men som sagt, kan du ( om du har någon som hjälper dig), så ta bild och lägg in!!

Bergslagsflickan

  • Inlägg: 89
    • -
SV: Ägg som fastnat i kloaken på ung brahma (Nu med bild)
« Svar #5 skrivet: 15 okt-09 kl 20:38 »
Jag ska ladda ned bilder ifrån kameran strax. Jag har pratat med Agrias telefonveterinär vilket inte gav någonting. Jag talade med min egen veterinär som själv har höns men hon kunde inte ge något råd om vad som hade hänt, annat än att jag gärna skulle spruta in parrafinolja och se om det löste sig av sig självt. Hon sa att det lät som "framfall".

Den kloke gubben i hönsföreningen trodde först det kunde vara en missbildning så att äggledaren var igenväxt på något vis. Men hon har värpt små ägg i duvstorlek tidigare, som legat under just hennes sittplats. Han sa att hönsföreningen förmodligen betalar obduktionen om jag skickar in henne på analys om inte min försäkring täcker det.
Ja, hon är försäkrad i Agria, vilket underlättar ett veterinärbesök, har bara självrisk på 700 kronor.

Jag har "tryckt in" ägget tre gånger men hon trycker tillbaka ut det igen, och jag kan krama hela handen om ägget utom den ände där det sitter fast.
Och nej, jag vet inte om det bara är en hinna runt ägget, eller om det är äggledaren eller något annat inre organ i hönan som är i vägen för att det ska komma ut.

Nu har jag distriktsveterinären i telefon, och mailar högupplösta bilder till honom. Han skulle ha 3000 kr för att komma hit. Han har en rejäl bit att åka, och var inte säkert på att han vet vad han ska göra när han kommer fram.

C
Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Ägg som fastnat i kloaken på ung brahma (Nu med bild)
« Svar #6 skrivet: 15 okt-09 kl 21:01 »
nähä...då kan han ju lika gärna stanna hemma.. :-\ han måste väl ha nån aning om vad det kan vara?
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Bergslagsflickan

  • Inlägg: 89
    • -
SV: Ägg som fastnat i kloaken på ung brahma (Nu med bild)
« Svar #7 skrivet: 15 okt-09 kl 21:05 »
Han hade försökt ringa vänner som har värphöns men ingen hade kunskap. Det var innan han fick bilden dock. Han hade ingen fågelexpert att tillfråga så här dags. Men jag lirkade med honom och menade att han förmodligen hade större kunskap om en hönas anatomi än vad jag själv har. Jag har ingen annan att tillgå tyvärr, och han skulle ha med sig bedövningsspray ifall något behövdes och kunde snittas. Och om han gör en annan bedömning får hönan iaf somna in med en spruta. För nej, jag kan tyvärr inte nacka mina egna hönor, jag önskar jag kunde om det skulle vara bortom all räddning vid rävattack eller liknande, men jag förlitar mig på veterinärer..

Någon som har något råd till min veterinär efter att ha sett bilden?
C
Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Ägg som fastnat i kloaken på ung brahma (Nu med bild)
« Svar #8 skrivet: 15 okt-09 kl 21:09 »
Oj oj oj  tyvärr vet jag inte vad jag hade gjort men tycker inte det ser ut som nån ut och invänd kloak iallafall. Hoppas veterinären kan komma och fixa det. Stackars lilla höna.
//Torry

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Ägg som fastnat i kloaken på ung brahma (Nu med bild)
« Svar #9 skrivet: 15 okt-09 kl 21:19 »
Stackars höna, läbbigt!
Hoppas detta kan vara till nån hjälp, de nämner mild massage.
Utan att kunna ett jota om höns och deras problem, så är min första tanke att jag nog skulle försöka massera in ägget lite, ösa på olja där man kan komma åt och sen mer massage..och hoppas att hon får ut det vid andra försöket. Om man nu inte får tag på en fågelvetare.


http://www.birds-online.de/gesundheit/gessonstiges/legenot_en.htm
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Ägg som fastnat i kloaken på ung brahma (Nu med bild)
« Svar #10 skrivet: 15 okt-09 kl 21:21 »
Exakt som Torry säger det är en ut och invänd kloak, händer ibland unghöns när äggskalet är för skrovligt eller ägget för stort. Kloaken vänds ut och in och hon måste opereras för átt bli bra och det är bråttom annars torkar hinnorna och börjar dö..hon har riktigt ont nu och det du är skyldig att göra är att ta dit en veterinär för operation eller avlivning(eftersom du inte klarar av att förkorta hennes lidande)..min erfarenhet är att det aldrig blir bra av sig själv..har veterinären kompetens för operation kan han försöka men bara om han vet vad han gör annars är det enda rätta att låta henne somna in.
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Ägg som fastnat i kloaken på ung brahma (Nu med bild)
« Svar #11 skrivet: 15 okt-09 kl 21:22 »
Ta detta på allvar, jag vet vad jag pratar om(i alla fall i detta fall) ledsen men prognosen är inte bra.. :(
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Bergslagsflickan

  • Inlägg: 89
    • -
SV: Ägg som fastnat i kloaken på ung brahma (Nu med bild)
« Svar #12 skrivet: 15 okt-09 kl 22:17 »
Fasen.
Veterinären kommer när som helst nu, har har en bit att köra. Han har förmodligen inte kunskap att operera kloaker. Men hon pickar efter undulatfröer, bajsar och reagerar på ljud. Ifall ägget inte hängde där skulle man inte reflektera över något fel.
Jag är av den meningen att ett djur inte ska lida i onödan, men kan inte göra en egen bedömning utan någon måste kunna se om något kan göras, och om inte kommer hon få en spruta.

Men veterinären har förmodligen inte rätt kompetens.

Nästa fråga: Hur vet man/ser man/känner man att det är kloaken som är ut och in, och inte något annat?

C
Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Ägg som fastnat i kloaken på ung brahma (Nu med bild)
« Svar #13 skrivet: 15 okt-09 kl 22:39 »
Fasen.
Veterinären kommer när som helst nu, har har en bit att köra. Han har förmodligen inte kunskap att operera kloaker. Men hon pickar efter undulatfröer, bajsar och reagerar på ljud. Ifall ägget inte hängde där skulle man inte reflektera över något fel.
Jag är av den meningen att ett djur inte ska lida i onödan, men kan inte göra en egen bedömning utan någon måste kunna se om något kan göras, och om inte kommer hon få en spruta.

Men veterinären har förmodligen inte rätt kompetens.

Nästa fråga: Hur vet man/ser man/känner man att det är kloaken som är ut och in, och inte något annat?

Bilden är väl inte 100 men så har dom sett ut som jag haft som vrängt sig och sen att ett nytt ägg är på väg ut genom hinnan..

C

Bilden är väl inte 100 men så har dom sett ut som jag haft som vrängt sig och sen att ett nytt ägg är på väg ut genom hinnan..

Nu finns det både inne och ute

 :o och igen
« Senast ändrad: 15 okt-09 kl 22:49 av Rooster »
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Ägg som fastnat i kloaken på ung brahma (Nu med bild)
« Svar #14 skrivet: 16 okt-09 kl 08:03 »
hur gick det!!!??? :'O

Bergslagsflickan

  • Inlägg: 89
    • -
SV: Ägg som fastnat i kloaken på ung brahma (Nu med bild)
« Svar #15 skrivet: 16 okt-09 kl 12:53 »
Hon är borta.

Jag bor i en liten by, mitt ute i en skog, på en skogsväg där det är 20 hus utspritt på 4 km. Veterinären var tapper, det tog honom över två timmar att ta sig fram. Jag bor mitt på gränsen mellan Dalarnas, Örebro och Västmanlands län, och det närmaste större djursjukhuset är Strömholm. Dock har jag EXTREM dålig erfarenhet av dem ifrån att min hund blev akut sjuk och jag åkte dit för exakt ett år sedan. Det var heller inte hållbart att åka dit då min sambo och vår bil inte var hemma, och jag skulle behöva engagera någon vän eller granne. Min mark gränsar till jaktmarker åt alla håll, och majoriteten som bor här jagar. Och det är första jaktveckan som de har tagit ledigt från jobbet för att jaga. Det var inte rimligt att jag skulle kunna slita någon från jakten. Jag funderade på att sätta mig på tåget upp till Stockholm, men i den avkrok jag bor i hade sista tåget redan gått för dagen...

Jag hade kunnat vänta till nästa dag då min lokala veterinär skulle ta emot mig. Hon har själv höns, och utifrån vad jag berättade i telefon trodde hon att det kunde vara "kloakprolaps", samma diagnos som distriktveterinären ställde. Men ju mer jag googlade, och jag har tillgång till veterinärmedicinska databaser som jag använder regelbundet för andra djurslag, insåg jag orimligheten att be distriktveterinären utföra operationen.

Hönan föreföll fortfarande opåverkad trots att hela paketet hängde utanför. Hön pickade på små små fläckar på badrumsinredningen, pickade i sig undulatfröer och tycktes inte känna obehag efter att jag vätskat upp henne så alla hinnor var blöta.

Veterinären var gudomligt mild, rar, en riktig djurmänniska. En yngre kille med hästsvans som hade just det där handlaget man vill se hos en veterinär, där de tillåter sig själva att komma utanför yrkesrollen och visa känslor, både gentemot djuret, fullt av omtanke, och mot mig. Han sprutade på lindrande sårspray och försökte verkligen hitta öppningen och kände igenom hela kloaken. Men det var så svullet och ägget var så enormt stort i förhållande till hönans kloak. Hönan låg i min famn och gav inga ljud ifrån sig, men hon andades häftigt och fick ont när han undersökte, men hade ingen panik. Hon är uppvuxen inne hos mig ur en äggkläckare och var så tam och hade sådan tillit. Det var lätt att pyssla om henne, men när jag märkte att det var obehagligt för henne ville jag avbryta. Veterinären var så fantastiskt mot henne och behandlade henne som en individ, och inte som "en höna", utan fångade hennes blick, strök henne, och sa till och med tyst "ursäkta, och förlåt" flera gånger medan han hade fingrarna i kloaken.

Medan han gick ut till sin bil för att hämta avlivningsvätska ramlade plötsligt öppningen för kloaken ned så man kunde se den passage ägget skulle ut igenom, och vi gjorde ett sista desperat försök att pressa ut ägget men dels var det svullet och dels tycktes det vara hinnor eller något i vägen för ägget vägrade att komma i position att ta sig ut. Och där gick min gräns för vad jag ville göra.

Hon låg under hela besöket lugnt i mitt knä och spände av så snart jag småpratade med henne. Och det var där hon fick somna in med. Först en spruta i buken så hon blev trött, och sedan en spruta i hjärtat. Veterinären lyssnade och gav henne tom en extra spruta trots att hjärtat inte slog längre.

Jag är i valet och kvalet om jag ska skicka in henne till SVA för analys eller inte. Jag vill ju veta hur det uppstått och få mer kunskap. Det är ju enda sättet man kan lära sig på. Men på samma gång känns det mer rätt och riktigt att begrava henne här på gården.

En ruvhöna, min första ruvhöna, ligger på sex ägg, och det var dag 21 igår. Men på kvällen, sent när jag var inne hos dem hörde jag inga knackningar från äggen eller pip. Hönan låg blick stilla och väntade hon med. Jag ska snart gå ut till dem efter att gjort i ordning deras mat.

Jag har tagit en dag ledig idag, och kom inte upp ur sängen förrän nu. Händelseförloppet går som en film fram och tillbaka i huvudet. Har inte ens kommit mig för att gå ut till hönsen. Försöker skaka av mig känslan av maktlöshet och förtvivlan, men den sitter hårt som en mantel över mig.

Om jag hade bott kvar i centrala Stockholm hade det funnits flera alternativ till veterinärer med specialkompetens på fågel. Här ute på landet finns det inte samma kompetens. Om det inträffar igen hoppas jag det sker på en rimlig tid så jag kan ta mig dit.

Christine
Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Ägg som fastnat i kloaken på ung brahma (Nu med bild)
« Svar #16 skrivet: 16 okt-09 kl 13:12 »
Om det är tillnågon tröst så tror jag att du gjorde det rätta som avlivade i stället för att vet skulle operera hönan..det är som jag sa dålig prognos på kloakprolaps(sökte det ordet i minnet igår men kom inte ihåg exakt vad det hette) och ska en operation lyckas är det bråttom från det man upptäcker det till dess att avdödning av vävnad i kloaken börjar. I det fall vävnaden börjat dö är det inte längre möjligt att rädda livet på hönan med vanlig veterinärmedicinsk vård..så var det iaf för 7-8 år sen när jag hade min sista med kloakprolaps.
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Ägg som fastnat i kloaken på ung brahma (Nu med bild)
« Svar #17 skrivet: 16 okt-09 kl 13:13 »
En sorglig, men fin ändå, berättelse. När jag såg bilden trodde jag iofs inte att det skulle gå att rädda henne. Tur du fick tag i en sån bra veterinär i alla fall, det kunde ju varit värre. Hoppas det blir några kycklingar under ruvhönan till tröst istället!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Ägg som fastnat i kloaken på ung brahma (Nu med bild)
« Svar #18 skrivet: 16 okt-09 kl 19:31 »
Oh vad sorgligt. Men du gjorde det rätta som lät henne somna in, det hade nog blivit en jobbig och smärtsam tid efter en operation där bak, är ju rätt svårt att hålla rent där. Sänder en tröstekram,
//Torry

Dezdemona

  • Inlägg: 496
    • Halland
    • Hispig husägare
SV: Ägg som fastnat i kloaken på ung brahma (Nu med bild)
« Svar #19 skrivet: 21 okt-09 kl 23:07 »
Verkligen en sorglig historia, men fin ändå. Jag har sett samma sak på en undulat en gång, denna dog också trots att vi fick ut ägget.
ofrivilligt hönslös


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 3 användare (1 dolda)
Stengrim, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser