Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenhjul/Generator i dagvattenröret?  (läst 3201 gånger)

Fredrik Kronberg

  • Inlägg: 3
Vattenhjul/Generator i dagvattenröret?
« skrivet: 23 okt-20 kl 10:11 »
Mina stuprör som avvattar 150 m2 tak är sammankopplade och ett gemensamt rör tömmer vattnet som rinner ner i havet. Funderar på om det skulle vara möjligt att sätta ett vattenhjul med generator i slutet av det gemensamma röret och om den energin skulle kunna länkas in i nästa års sol/vindlösningKXMCRB (230 volt)?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vattenhjul/Generator i dagvattenröret?
« Svar #1 skrivet: 23 okt-20 kl 10:18 »
Givetvis kan du göra det.
Det är ganska enkelt, men.......

Jag misstänker att du kommer behöva reparera den delen av anläggningen långt innan installationskostnader är betald.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Fredrik Kronberg

  • Inlägg: 3
SV: Vattenhjul/Generator i dagvattenröret?
« Svar #2 skrivet: 23 okt-20 kl 11:19 »
De sex stora bokstäverna i slutet av mitt inlägg hör inte dit. De var svaret på en "robotkontroll" som hamnade på fel ställe.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Vattenhjul/Generator i dagvattenröret?
« Svar #3 skrivet: 23 okt-20 kl 11:23 »
Jag misstänker att det blir för små och framför allt för kraftigt varierande flöden, för att det ska gå att med rimliga medel få till något som liknar verkningsgrad hos en turbin som ska ta hand om det vattnet.

Reglertekniskt blir det en utmaning eftersom man måste hålla vattnet dämt upp till största möjliga fallhöjd (alltså i princip hängrännornas nivå) även vid små vattenflöden för att kunna utnyttja dem effektivt, men turbinen måste kunna sluka även det vattenflöde som blir vid störtregn utan att rännorna svämmar över i det läget.  Och vi har också problemet att en turbin för förhållandevis låg fallhöjd som det måste bli frågan om här (rimligtvis knappast mer än 5 eller möjligen 10 m) måste byggas på ett dyrt och komplicerat sätt med både rörliga ledskenor och omställbara skovlar på löphjulet, för att kunna ge bra verkningsgrad inom ett stort flödesområde.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vattenhjul/Generator i dagvattenröret?
« Svar #4 skrivet: 23 okt-20 kl 12:41 »
En årsnederbörd på 600 mm ger 90 m3 vatten från ditt tak. Med en fallhöjd på 10 m håller vattnet en (läges-) energi på 9000 kJ eller ca 2,5 kWh till ett värde av mindre än 10 kr. Frågan är om det är värt det ur ekonomisk synvinkel och om man gör det för att det är kul så blir bidraget ändå väldigt litet. Ovan beräkning är väldigt teoretisk och utan hänsyn till förluster. Jag gissar att du i praktiken inte får ut mer än max 1 kWh per år ur en sån anläggning.


För att det ska bli vettigt med vattenkraft behövs stora flöden och höga fallhöjder, eller åtminstone en av dem.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Fredrik Kronberg

  • Inlägg: 3
SV: Vattenhjul/Generator i dagvattenröret?
« Svar #5 skrivet: 24 okt-20 kl 00:41 »
Tack för svaren. Det var precis de här konkreta resonemangen jag behövde!

Ska bli kul med sol och vind.  :)

 

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vattenhjul/Generator i dagvattenröret?
« Svar #6 skrivet: 24 okt-20 kl 12:55 »
 (:) Flyttat undan inlägg utanför ämnet till egen tråd. /Torpjens

 (:)  Och en gång till. Starta gärna nya trådar i lämplig avdelning när något inspirerar till diskussion istället för att gå utanför ämnet. /Torpjens
« Senast ändrad: 24 okt-20 kl 23:56 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

306 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser