Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mountain camp method sugar feed  (läst 3818 gånger)

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #20 skrivet: 23 okt-20 kl 17:19 »
Glömde att berätta att sockerblocken vägde ca 500g och varade i snitt i två veckor, fördelen var att det inte blev något plastavfall.
« Senast ändrad: 23 okt-20 kl 19:55 av hofboss »

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #21 skrivet: 24 okt-20 kl 08:45 »
Rekommendationen är ändå till alla de som är i början och som har några få samhällen, att för säkerhets skull försöka ge dem tillräckligt med socker i någon form relativt tidigt under hösten, när de har tid och kraft att processa det, och om man måste eller vill ge ett samhälle komplement under vintern då enbart ge dem fast inverterat socker, dvs apifonda, ambrosia o dyl. Alltså inte strösocker eller annat liknande under tiden före första flygdagen. Ett samhälle är värt minst 3000:- under vintern, varför riskera det för att spara 3:-.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #22 skrivet: 24 okt-20 kl 10:27 »
Rekommendationen är ändå till alla de som är i början och som har några få samhällen, att för säkerhets skull försöka ge dem tillräckligt med socker i någon form relativt tidigt under hösten, när de har tid och kraft att processa det, och om man måste eller vill ge ett samhälle komplement under vintern då enbart ge dem fast inverterat socker, dvs apifonda, ambrosia o dyl. Alltså inte strösocker eller annat liknande under tiden före första flygdagen. Ett samhälle är värt minst 3000:- under vintern, varför riskera det för att spara 3:-.

Helt rätt, det jag gjorde var ett test för att se och lära och samtidigt skaffa sig ett verktyg till om det skulle behövas.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #23 skrivet: 24 okt-20 kl 11:20 »
Ett samhälle är värt minst 3000:- under vintern, varför riskera det för att spara 3:-.

Bra att det åtminstone är några på forumet som är kunniga i matematik. Jag brukar omvandla biodlares utgifter för småsaker i antal sålda honungsburkar - då brukar en och annan fatta. Här är det svårt, 3 kr är nån matsked honung!  ;D ;D ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

I_am_mine

  • Inlägg: 14
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #24 skrivet: 24 okt-20 kl 15:43 »
Nu var det jag som startade tråden och den har aldrig handlat om pengar utan det kom upp först när ni tog upp det, varför vet jag inte.

Jag tackar för era åsikter men det var erfarenheter jag var ute efter, inte er fakta eller era råd såvida dom inte börjar med "jag testade detta men anser.."

Jag har som sagt foderdeg till våren, den dyra varianten med protein och mot nosema om vi nu ska mäta *** över spenderade pengar

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #25 skrivet: 24 okt-20 kl 18:19 »
Nu var det jag som startade tråden och den har aldrig handlat om pengar utan det kom upp först när ni tog upp det, varför vet jag inte.

Jag tackar för era åsikter men det var erfarenheter jag var ute efter, inte er fakta eller era råd såvida dom inte börjar med "jag testade detta men anser.."

Jag har som sagt foderdeg till våren, den dyra varianten med protein och mot nosema om vi nu ska mäta *** över spenderade pengar

 Min erfarenhet är att bin klarar sig bäst om de slipper foderförbrukning under vintern. Det blir ju billigast också om det ska vara ekonomiskt. https://jano.bloggo.nu/Nu-ar-det-tjugo-ar-sedan/  Fördelen är att man slipper foderbrist, fuktproblem och utsot.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #26 skrivet: 24 okt-20 kl 23:04 »
...Jag tackar för era åsikter men det var erfarenheter jag var ute efter, inte er fakta eller era råd såvida dom inte börjar med "jag testade detta men anser.."

Jaha, så det betyder alltså att om man är nyfiken på hur det är att klappa en tiger så lyssnar du hellre på dem som har erfarenheter av att göra något så dumt, än på dem som säger att kända fakta talar för att det inte är särskilt bra.

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #27 skrivet: 24 okt-20 kl 23:16 »
Min erfarenhet är att bin klarar sig bäst om de slipper foderförbrukning under vintern. Det blir ju billigast också om det ska vara ekonomiskt. https://jano.bloggo.nu/Nu-ar-det-tjugo-ar-sedan/  Fördelen är att man slipper foderbrist, fuktproblem och utsot.

Vem har sagt att bina ska ges foder på vintern?  ???
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #28 skrivet: 25 okt-20 kl 08:29 »
Vem har sagt att bina ska ges foder på vintern?  ???
Nej det har nog ingen i denna diskussion. Varför frågar du mej om detta???

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #29 skrivet: 25 okt-20 kl 08:48 »
Nej det har nog ingen i denna diskussion. Varför frågar du mej om detta???

Ok, så hur ska ditt inlägg tolkas då? TS mfl pratade om våren, och då kommenterar du angående vintern?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #30 skrivet: 25 okt-20 kl 09:14 »
Så som jag har uppfattat mountain camp-metoden så är den menad som en vinter- och nödmetod, så vi pratar väl om både vinter och vår

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #31 skrivet: 25 okt-20 kl 09:47 »
Ok, så hur ska ditt inlägg tolkas då? TS mfl pratade om våren, och då kommenterar du angående vintern?

 Invintras bina så att de inte behöver tillgripa ämnesomsättning i någon större utsträckning under vintern så har de mer än de behöver under våren. Det borde alla biodlare tänka på.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #32 skrivet: 25 okt-20 kl 12:16 »
Så som jag har uppfattat mountain camp-metoden så är den menad som en vinter- och nödmetod, så vi pratar väl om både vinter och vår

Då blir det en ännu mer obegriplig metod för mig. Med rätt ålder på vinterbina behöver de inte äta något nämnvärt innan februari månad, tidigast.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #33 skrivet: 25 okt-20 kl 12:19 »
så har de mer än de behöver under våren.

Nu utgår jag ifrån att du talar om normalstarka bisamhällen. Har man däremot väldigt starka bisamhällen och mycket produktiva drottningar i sina kupor så är foderförbrukningen under våren en annan....

En ko-besättning på 160 kor har en annan foderförbrukning än en på 40 kor. Äpplen och päron.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #34 skrivet: 25 okt-20 kl 12:53 »
Det är många faktorer samtidigt i spel här. T ex har ett mycket starkt samhälle tidigt på våren, även om många bin dör under vintern och särskilt på våren, haft stor styrka och därmed större förråd efter säsongen, och ges alltså även vid invintringen oftast större förråd. Eller så får man komplettera på våren. Och förrådet tidigt på våren behövs normalt bara för de de första två yngelrundorna, den extra reserven behövs de år det därefter blir ett onormalt och långvarigt väderomslag. Det är då sent i mars och tidigt i april ett samhälle kan svälta ihjäl fast de är friska och i full gas.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #35 skrivet: 25 okt-20 kl 13:50 »
Det är många faktorer samtidigt i spel här. T ex har ett mycket starkt samhälle tidigt på våren, även om många bin dör under vintern och särskilt på våren, haft stor styrka och därmed större förråd efter säsongen, och ges alltså även vid invintringen oftast större förråd. Eller så får man komplettera på våren. Och förrådet tidigt på våren behövs normalt bara för de de första två yngelrundorna, den extra reserven behövs de år det därefter blir ett onormalt och långvarigt väderomslag. Det är då sent i mars och tidigt i april ett samhälle kan svälta ihjäl fast de är friska och i full gas.

Här odlas höstraps som normalt börjar blomma i april. Mina mångåriga erfarenheter säger att ju mer drivfoder man ger bina från början av mars, desto mer honungsskörd får man under rapsens första halva av blomningsperiod.

Fulla foderramar på våren ger inte alls den effekten som foderdeg ger. Jag vill att mina bin ska ha så lite inlagrat foder kvar som möjligt tredje veckan i april. Att lägga till foder är mycket enkelt - att plocka bort foder för att inte kontaminera honung med socker är tidsödande, kostsamt och helt onödigt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #36 skrivet: 25 okt-20 kl 14:37 »
...att plocka bort foder för att inte kontaminera honung med socker är tidsödande, kostsamt och helt onödigt.
Jag motsäger inte vad du säger, men jag undrar om vem som verkligen gör det. De flesta invintrar ju sina samhällen på sina yngellådor, och det kan vara en dadant eller lågnormal, eller kanske ett par Langstroth, de slungar man ju inte. Inte ens om man använder två lågnormal eller tre 3/4 langstroths så slungar man väl? Skulle det mot förmodan finnas ramar kvar så blir det kanske avläggare av dem, billigare än honungsramar
« Senast ändrad: 26 okt-20 kl 09:26 av Små »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #37 skrivet: 25 okt-20 kl 15:39 »
Jag motsäger inte vad du säger, men jag undrar om vem som verkligen gör det. De flesta som invintrar ju sina samhällen på sina yngellådor, och det kan vara en dadant eller lågnormal, eller kanske ett par Langstroth, de slungar man ju inte. Inte ens om man använder två lågnormal eller tre 3/4 langstroths så slungar man väl? Skulle det mot förmodan finnas ramar kvar så blir det kanske avläggare av dem, billigare än honungsramar

De allra allra flesta hobbybiodlare jag känner i trakter med rapsdrag plockar bort foderramar ur sina samhällen när rapsen slår ut. Jag gjorde själv så under många års tid, men ifrågasatte vitsen med detta när jag blev bekant med foderdeg och dess positiva inverkan under tidig vår.

Du känner väl till att socker i yngelrummet flyttas upp i skattlådorna när platsen behövs för drottningens äggläggning? Om inte - blanda livsmedelsfärg i Bifor vid invintringen så får du se året därpå.  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #38 skrivet: 25 okt-20 kl 16:54 »
Du känner väl till att socker i yngelrummet flyttas upp i skattlådorna när platsen behövs för drottningens äggläggning?
Ja, om det är öppet foder så visst flyttas det, men detta är täckt och finns i ytterramarna. När yngelsättningen ökar så ökar även behovet av foder, och det tas från närmaste platsen, närmaste ramen. Jag är tveksam till att de flyttar upp det, för de behöver det alldeles nära yngelklotet. När klotet växer går det åt, det flyttas inte. Tror jag.
« Senast ändrad: 25 okt-20 kl 17:26 av Små »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #39 skrivet: 25 okt-20 kl 18:05 »
Ja, om det är öppet foder så visst flyttas det, men detta är täckt och finns i ytterramarna. När yngelsättningen ökar så ökar även behovet av foder, och det tas från närmaste platsen, närmaste ramen. Jag är tveksam till att de flyttar upp det, för de behöver det alldeles nära yngelklotet. När klotet växer går det åt, det flyttas inte. Tror jag.

Blanda då i karamellfärg/livsmedelskulör i Bifor. Efter ett halvår vet du och slipper gissa.  :)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 5 användare
xaelanar, Tur-Johan, Numera, larbri, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser