Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta till drottning från samma samhälle  (läst 966 gånger)

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
Byta till drottning från samma samhälle
« skrivet: 07 jun-23 kl 14:00 »
Hej!

Jag eftersöker metod för att på ett enkelt och svärmsäkert sätt få ett samhälle att byta ut drottningen mot en ny från samma samhälle, alltså att tvinga dom till stilla byte.

Har funderat på om man kan göra som när man gör toppavläggare i svärmförhindringssyfte alltså att byta plats på yngelrum och skattlådor med kombinerat tak och botten mellan så alla dragbin hamnar i skattlådorna underst med en äggram där de drar viseceller och drottningen med allt yngel och ungbin i övre halvan med fluster bakåt.
När det gått ungefär 10 dagar och äggramen i skattlådorna har täckta drottningceller skiftar man tillbaka lådorna till ursprungsläget och flyttar tillbaka ramen med visecellerna (där två sparas) till yngelrummet och avlivar gamla drottningen.

Någon som provat? Finns det risk att de river de två visecellerna och drar upp massor av nya för att sedan svärma eller funkar det?

UDS

  • Inlägg: 13
    • Medelpad
SV: Byta till drottning från samma samhälle
« Svar #1 skrivet: 07 jun-23 kl 22:46 »
Rent spontant utan jättemycke eftertanke så skulle jag rekommendera att du använder dig av cloake board metoden men skippar odlingsramen.
Metoden du beskriver påminner en hel del om den skulle jag vilja påstå.
När cellerna är täckta, riv överflödiga celler och eventuellt spara gammel drottningen i en liten avläggare/parningskupa. Kan komma till användning, man vet aldrig..

 

UDS

  • Inlägg: 13
    • Medelpad
SV: Byta till drottning från samma samhälle
« Svar #2 skrivet: 07 jun-23 kl 22:51 »
Å varför inte kombinera med bågsnitt?

Tjörnbo

  • Inlägg: 15
    • Bohuslän
SV: Byta till drottning från samma samhälle
« Svar #3 skrivet: 08 jun-23 kl 09:35 »
Risken finns ju alltid att den ungdrottning dom drar fram inte klarar sig och då står du där med ett samhälle utan drottning i alla fall. Har kört i 2-3 år nu med att köra små avläggare, har en Lågnormal låda som jag delar i 3 delar med 3 fluster (samma bigård). Dom får yngelramar inte fulla men kanske 1/2-1/3 en ram med honung plus pollen och så får dom dra upp egna drottningar. I bästa fall får man 3 drottningar, som man kanske kan sälja nån. Om en sektion i avläggaren inte får en parad drottning så kan man slå ihop den med en sektion som har. Och sen så kan man slå ihop en sektion/avläggare med modersamhället för att byta drottning. Man kan behöva när man gör avläggaren skaka ner ett par ramar med bin också.

UDS

  • Inlägg: 13
    • Medelpad
SV: Byta till drottning från samma samhälle
« Svar #4 skrivet: 08 jun-23 kl 10:06 »
Risken finns ju alltid att den ungdrottning dom drar fram inte klarar sig och då står du där med ett samhälle utan drottning i alla fall. Har kört i 2-3 år nu med att köra små avläggare, har en Lågnormal låda som jag delar i 3 delar med 3 fluster (samma bigård). Dom får yngelramar inte fulla men kanske 1/2-1/3 en ram med honung plus pollen och så får dom dra upp egna drottningar. I bästa fall får man 3 drottningar, som man kanske kan sälja nån. Om en sektion i avläggaren inte får en parad drottning så kan man slå ihop den med en sektion som har. Och sen så kan man slå ihop en sektion/avläggare med modersamhället för att byta drottning. Man kan behöva när man gör avläggaren skaka ner ett par ramar med bin också.
Syftet med att i så stor utsträckning som möjligt efterlikna ett stilla byte torde i min värld bero på att man vill ha en stor väl uppmatad cell där bina haft kapacitet till det?
Då är det som jag ser det inte helt säkert att en liten avläggare klarar det.
Men i syfte att producera avläggare så fungerar det såklart.

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Byta till drottning från samma samhälle
« Svar #5 skrivet: 08 jun-23 kl 10:55 »
Rent spontant utan jättemycke eftertanke så skulle jag rekommendera att du använder dig av cloake board metoden men skippar odlingsramen.
Metoden du beskriver påminner en hel del om den skulle jag vilja påstå.
När cellerna är täckta, riv överflödiga celler och eventuellt spara gammel drottningen i en liten avläggare/parningskupa. Kan komma till användning, man vet aldrig..

Tack för svar! Har du något bra förslag på var jag kan läsa på om cloake board-metoden? 😀

UDS

  • Inlägg: 13
    • Medelpad
SV: Byta till drottning från samma samhälle
« Svar #6 skrivet: 08 jun-23 kl 12:20 »
YouTube![emoji4]

I grova drag, utan att hävda att det är en idiotsäker metod men jag skulle lätt kunna prova själv då insatsen inte är så bedrövligt hög.
Finns garanterat någon här som skulle förkasta metoden,å säkert med all rätta, något du får ha med i beräkningarna.. men jag skulle göra som så här..
Förpassa drottningen till nedre lådan med tomma ramar,mat och så lite yngel som möjligt.
Sno runt ett halvt varv så flustret pekar bakåt.
Täpp igen flustret.

Lägg på ett spärrgaller med list på tre sidor,list som är tillräckligt hög för att tjäna som fluster, även med en tunn plåt instucken.
Detta tillfälliga fluster ska ha riktning åt samma håll som rätta flustret hade från början.
Här har du nu en cloake board, eller en del av den för du behöver också en tunn plåt som du senare ska skjuta in i det tillfälliga flustret och det ska då bli tätt mellan låda ett och två.

Så ovanpå gallret/cloake boarden låda två med allt yngel och en pollenram fyll på skattlådorna.

Nu är alltså dr instängd längst ner med stängt fluster.
Ynglet i lådan ovanför drar nu upp ambina och flygbina orienterar om sig till det nya flustret våningen ovanför.

Låt stå ett par tre dagar,skjut in plåten och öppna nedre flustret. Nu är samhället vicelöst.
Vänta en dag eller möjligen två innan du drar bort plåten och åter gör samhället viceriktigt.
Kolla efter fem dagar om det blivit något resultat.

Om inte är drottningen kvar och ingen större skada skedd.
Om du har fina celler river du alla utom den största och gör en liten avläggare med gamla drottningen att ha till hands om det inte går vägen med den nya.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser