Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Målning  (läst 1015 gånger)

Haga

  • Inlägg: 1
    • Skåne
Målning
« skrivet: 28 mar-23 kl 18:17 »
Finns det någon som har en egen erfarenhet av att måla på ytor där gammalt färglager bildar skarpa kanter? Att få de att synas mindre? Det ser så tråkigt ut med dessa ”kratrar”  :).
Jag är inte intresserad av de vanliga proffsråden som att slipa, färgborttagning eller värmepistol. Tänkte om någon hade lyckats hitta ett eget sätt att minska den skarpa kanten, så det syns mindre?
Hoppas ni förstår vad jag menar  ::)

Det gäller mitt kökstak i min stuga från 1878. Vill inte lägga stort slit på det, jobbigt att arbeta ”uppåt”. Det lär ju inte bli så stort slitage så länge ingen dansar upp och ner  :)

Tack, tack!
Haga

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Målning
« Svar #1 skrivet: 28 mar-23 kl 19:17 »
Sprayspackel kan fungera.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Markus_K

  • Inlägg: 94
    • -
SV: Målning
« Svar #2 skrivet: 28 mar-23 kl 20:11 »
Skruva upp träfiberskivor eller gips och måla på nytt?

Ibland finns inga genvägar om man vill ha det ordentligt.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Målning
« Svar #3 skrivet: 28 mar-23 kl 22:30 »
Har man att göra med ett gammalt brädtak som man vill bevara, kan det vara enklast att ta ner hela taket och sen, i bekväm höjd på ett bord eller bockar, slipa och snygga upp varje bräda för sig, ev t o m måla det nedtaget innan man sätter upp det igen.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Målning
« Svar #4 skrivet: 28 mar-23 kl 23:07 »
Har du bra ventilation tycker jag du kan fundera på att pappspänna taket (men saknas ordentlig fläkt vill du nog ha det målat med oljefärg så du kan skura det ibland)
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

von tratt

  • Inlägg: 1740
    • Skåne
SV: Målning
« Svar #5 skrivet: 29 mar-23 kl 08:19 »
Kanske är det möjligt att göra ett mönster med typ svamp, som döljer skavankerna lite. Ovanligt i tak, men i princip, varför inte?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Målning
« Svar #6 skrivet: 29 mar-23 kl 11:01 »
Tjock färg jämnar ju ut kanter. Struktur i rollern gör också att underliggande ojämnheter är svåra att se, men man vill ju helst ha ett slätt tak som går att tvätta i ett kök. Måla med svamp istället för roller eller pensel.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Målning
« Svar #7 skrivet: 30 mar-23 kl 12:52 »
Jag tänker att slipa de värsta kanterna ändå kan vara ett alternativ. Skaffa en sån pinne eller vad det nu heter som man kan fästa slippapper på längst ut. Då kan du jobba från golvet så länge du inte har tokhögt i tak och i en lite enklare arbetsställning. Byt slippapper ofta och gå från grovt till fint.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 3 användare
RindertD, von tratt, Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser