Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Effektivt myrmedel.  (läst 1130 gånger)

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
Effektivt myrmedel.
« skrivet: 17 mar-23 kl 18:29 »
Sitter här och skall städa bokhyllan med litteratur om odling, hittar ett recept på myrmedel som jag skrivit ner för många år sedan.
1 liter linolja
1 liter terpentin
8 hg såpa
10 liter vatten

Koka upp vattnet och lägg i ingredienserna.
Sprutas mot myror.

« Senast ändrad: 17 mar-23 kl 21:30 av gröngölingen »

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Effektivt myrmedel.
« Svar #1 skrivet: 17 mar-23 kl 21:21 »
Har någon provat det och sett om det verkligen fungerar?
Gäller receptet "modern" såpa i flytande form eller sådan halvfast såpa som fanns förr i tiden?

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
SV: Effektivt myrmedel.
« Svar #2 skrivet: 17 mar-23 kl 21:28 »
Dt här skrev jag ner 1999, jag fick det av en man som då var i åttioårsåldern, så man kan misstänka att han har använt halvfast såpa.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Effektivt myrmedel.
« Svar #3 skrivet: 17 mar-23 kl 22:00 »
3 andra historiska medel mot myror, ur boken KEMISK-TEKNISK RECEPT-HANDBOK 1948;

1. Derrisrotpulver

2. Kiselfluornatrium 10%
    Socker 90 %

3. Blandning av honung och jäst.

Borax och socker är ju poppis idag.

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Effektivt myrmedel.
« Svar #4 skrivet: 18 mar-23 kl 00:48 »
På vilket sätt har du problem med myror, inomhus eller ute. Vis av erfarenhet om man får in myror så beror det ofta på olika problem, vattenläckage, ruttet virke osv, man ska inte behöva te ihjäl myror normalt sett.

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Effektivt myrmedel.
« Svar #5 skrivet: 18 mar-23 kl 13:22 »
Jag tackar för tipsen på myrmedel.
Här i den torra steniga backen är det alltid fullt med små myror. När jag låter bli att klippa en liten plätt i grasmattan, för att locka fram några fina vilda blommor, kommer det genast myror dit och bygger bo. Den asfalterade påfarten med sina sprickor och skador är också populär hos myrorna: de får gratis tak över huvudet!

Om myrorna vill bygga på precis under husgrunden, eller någon annanstans där de absolut inte får vara, tar jag dem av daga, men annars inte. Det betyder att de allra flesta myrorna får vara ifred.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Effektivt myrmedel.
« Svar #6 skrivet: 08 jul-23 kl 16:35 »
 Var tvungen att störa en stackars stackmyra stack. Jag schasade i väg dem. Förstörde deras hem, grävde men använde inget gift.
En tid senare hade de flyttat in i huset. Det var många. De hade börjat bygga bo av kutterspånen som isolerar golvet. Dammsög och lade ut köpe gift. Det var ju inne o där är bara, katterna ibland och så myrorna. Kanske en o annan spindel o lite flugor.
 Ser dem klättra på väggen, hela tiden samma väg. Ville inte lägga giftet ute så då kom dammsugaren fram. Mång mång gånger / dag dammsög jag upp dem och tillslut var där inga mer myror där. De hade flyttat ner till verkstaden. Så fort jag såg dem, fick kläm på deras väg kom dammsugaren fram. Sög o sög. Så en dag var de borta. Då hade de flyttat ner till grunden.
 Samma procedur. Dammsugare o inget gift. I går sågs inga myror mer. Vart de tagit vägen vet jag inte men hoppas att de lämnat min boning.
 Damsugaren tömde jag (industridamsugare utan påse) i pannan.
 Mina tankar i detta är om miljön (gift) är viktigare än karma?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Effektivt myrmedel.
« Svar #7 skrivet: 10 jul-23 kl 09:32 »
Att använda dammsugaren eller något annat (vi hade ett glas med saft till svartmyrorna som kom in i huset när jag var liten) för att ta bort de myror som valt fel väg fungerar ju, men effektivare är Borax/socker som de vilsna får bära hem och dräpa (eller sterilisera?) sin drottning med. I det första fallet flyttar det arma samhället, i det andra dör det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare
Slowfox, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser