Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka gräs på höskullen  (läst 2273 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Torka gräs på höskullen
« skrivet: 03 aug-22 kl 21:26 »
Testar lite för skoj skull lien och slagit tre skottkärror med gräs. Räxker långt till hönsens rede/ torkat gräs under vintern.
Men räcker det att jag lägger gräset i högar uppepå några vedklappar/ brädor så det inte ligger sirekt på golvet å hur vet jag att det är torrt å fint å inte blir dåligt.
Ingen fläkt eller dyl utan tänkte bara låta det liggtorka.
Eller går det att lägga rakt på trägolvet på loftet?
« Senast ändrad: 03 aug-22 kl 21:34 av Leva mer »

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Torka gräs på höskullen
« Svar #1 skrivet: 03 aug-22 kl 23:32 »
Höet ska ligga ute och torka innan det tas in på skullen annars kan det bli varmt och tom ta eld.
Efter att du slagit ditt hö ska det spridas ut och vändas tills det är torrt. Sedan kan man kratta upp det i sträng så det blir lättare att lasta och köra in.
Nu när det är kallt på nätterna och mer dagg så kan du lägga upp gräset på några störar som en hässja och låta torka så innan du kör in. Blir det regn kan du täcka men ta bort täckningen så fort det slutar att regna annars kommer höet att mögla

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Torka gräs på höskullen
« Svar #2 skrivet: 04 aug-22 kl 11:33 »
Om höet är halvtort och man inte vill vända det mer kan man göra en krake i ett soligt, blåsig läge och torka färdigt höet utomhus trots Augustiväder med eftermiddagsskurar  och/eller dagg mer än halva dagen
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Torka gräs på höskullen
« Svar #3 skrivet: 04 aug-22 kl 20:21 »
Skulltork är en bra uppfinning som fungerar utmärkt. Den är uppbyggd kring en kanal som det blåses luft i. Höet måste vara minst halvtorrt för det ska fungera.
kretslopp

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Torka gräs på höskullen
« Svar #4 skrivet: 04 aug-22 kl 21:12 »
Skulltork är en bra uppfinning som fungerar utmärkt. Den är uppbyggd kring en kanal som det blåses luft i. Höet måste vara minst halvtorrt för det ska fungera.
Tror du skulltork är aktuellt? Undrar om fläktar för hötorkning lönar sig  med nuvarande energipriser?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Torka gräs på höskullen
« Svar #5 skrivet: 05 aug-22 kl 09:40 »
Om en lägger 3 skottkärror gräs på torktrallen till skulltorken sitter nog det mesta i taket ungefär 2 sekunder efter att fläkten kommit upp i varv  ;D .

Vår skulltork på gården var på 5,5 kW, och en ständig utmaning för säkringarna. I dagens läge med elpriser på 3 kr/kWh totalt hade den varit dyr i drift! Fast utslaget på ~20 ton hö kanske inte så farligt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Torka gräs på höskullen
« Svar #6 skrivet: 05 aug-22 kl 10:17 »
Att rulla hösilage är inte gratis det heller. Gör kanske inte så stor skillnad på körningen fram till att åkern är slagen men sedan. Behövs ju två traktorer för att rulla och plasta och plasten påverkas av oljepriset och är svindyr idag

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Torka gräs på höskullen
« Svar #7 skrivet: 05 aug-22 kl 12:17 »
Om en lägger 3 skottkärror gräs på torktrallen till skulltorken sitter nog det mesta i taket ungefär 2 sekunder efter att fläkten kommit upp i varv  ;D .

Vår skulltork på gården var på 5,5 kW, och en ständig utmaning för säkringarna. I dagens läge med elpriser på 3 kr/kWh totalt hade den varit dyr i drift! Fast utslaget på ~20 ton hö kanske inte så farligt.

Man får nog anpassa torken efter maxskörden på gården ;D

Behöver man köra 10 timmar för att få ett bra hö (5,5 x 10 x 3 = 165 kr), så är det ett litet pris jämfört med mögligt foder eller i värsta fall nedbrunnen lada. Och även om fläkten behövde stå på i 100 timmar så vore det ändå billigt. Plastning blir ju betydligt dyrare.


Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Torka gräs på höskullen
« Svar #8 skrivet: 05 aug-22 kl 13:10 »
Fortsätt i samma tidsanda och konstruera en liten höhässja att torka skörden på.
Ligger höet på marken så återfuktas det av daggen. Hässjan klarar regn också.

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Torka gräs på höskullen
« Svar #9 skrivet: 05 aug-22 kl 13:17 »
Fortsätt i samma tidsanda och konstruera en liten höhässja att torka skörden på.
Ligger höet på marken så återfuktas det av daggen. Hässjan klarar regn också.
Har hässjan några fördelar framför en krake om man tänker på de mängder TS skriver om?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Torka gräs på höskullen
« Svar #10 skrivet: 05 aug-22 kl 14:09 »
Hässjan är lättare att sätta upp än kraken om man är nybörjare.
Jag råkade ut för en störtskur när jag körde in hö en gång i tiden och då satte jag upp ett par pallbockar och la en aluminiumstege över dessa och kastade upp höet så de skulle klara värsta blötan. Det låg kvar på stegen ett dygn så marken torkade upp och det mesta av vattnet i gräset/höet blåste bort. Därefter bredde jag ut det på marken och vände med krattan några gånger så allt  var torrt igen innan jag körde upp det på logen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Torka gräs på höskullen
« Svar #11 skrivet: 05 aug-22 kl 15:19 »
Man skulle ju kunna köra med en variant på det där. Här t ex har jag ett par korta rullar med begagnat fårnät. Spänner jag dem mellan några stolpar och kanske avlastar med några enkla bockar emellan, så blir det bra hö av det som slås lite här och där. Blir ju inte lika regntåligt som på en hässja, men torkar fort och går lätt att lägga upp.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Torka gräs på höskullen
« Svar #12 skrivet: 06 aug-22 kl 19:10 »
En hässja uppsatt med krakar och ståltråd vet jag fungerar bra. Skulltork fungerar också bra om höet är minst halvtorrt, som man brukar ha det när det ska rullas. Då blir det mycket mindre jobb än att hässja.
kretslopp

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Torka gräs på höskullen
« Svar #13 skrivet: 06 aug-22 kl 21:27 »
Hur kan det ta eld om jag lägger upp torrt färsk gräs på skullen? Och låter det torka där?
Det är inte varmt här, jämtländsk sommar är medeltemperaturen  12-15 grader :D

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Torka gräs på höskullen
« Svar #14 skrivet: 06 aug-22 kl 21:53 »
Om gräset inte är tillräckligt torrt när du tar in det, kommer det att börja brytas ner (komposteras). Den biologiska processen alstrar värme, och blir det mycket varmt samtidigt som det finns torrt gräs bredvid kan det börja brinna.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Torka gräs på höskullen
« Svar #15 skrivet: 06 aug-22 kl 22:05 »
Till tre skottkärror gräs kanske förslaget med torkning i luften på en stege är enklast och rimligast?
Det går förmodligen att göra inne på logen under tak men det lär torka fortare och bättre ute i sol och blåst.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Torka gräs på höskullen
« Svar #16 skrivet: 07 aug-22 kl 07:53 »
Det är energin i höet som frigörs i kontakten med luftens syre. Processen alstrar värme. Komposthögen kan också ryka av värmen.
Gödselstackar som innehåller skit från häst och får "brinner" också.
Det kan också hända med en nyöppnad ensilagebal. Den blir så varm att det inte går att sticka in handen i den.
Tre skottkärror hö blir förmodligen bara att lukta illa.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Torka gräs på höskullen
« Svar #17 skrivet: 07 aug-22 kl 09:15 »
Tre skottkärror hö blir förmodligen bara att lukta illa.

Och sprider man ut det på loggolvet och vänder några gånger med lagom mellanrum så klarar det sig. Jag gör så när jag öppnar en ensilagebal vid fel tillfälle på året. Mina djur tar 7-10 dagar på sig att äta upp en bal, och det blir i längsta laget.

Blir lite som att ösa spannmål.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

204 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, magnusnordqvist@me.com

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser