Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapa ett mer hållbart avloppssystem i villa  (läst 3780 gånger)

Gotham

  • Inlägg: 2
    • Gotland
Skapa ett mer hållbart avloppssystem i villa
« skrivet: 19 maj-22 kl 15:11 »
Hej,

Jag skulle gärna vilja ha en mer hållbar hantering av avloppsfrågorna. Tyvärr är det inte helt lätt att hitta, och när vi köpte vårt fallfärdiga hus för några år sedan tittade alla rörmokare och installatörer på oss som om vi var fullständigt galna när vi frågade efter alternativ.
I brist på annat blev det till sist ett helt "vanligt" system i både kök och badrum  :( (Helt galet att det är standard att använda dricksvatten för att spola bort all smuts och sedan inte kunna återanvända det överhuvudtaget - vem kom på en så dum idé?!)

Hur som helst, nu är huset beboeligt och vi har mer (nåja) tid och pengar att fundera ett varv till över sakernas tillstånd. Och då dyker en hel massa nya och gamla frågor upp:

1. Skulle det vara möjligt att "göra om" vår vanliga wc till en urinseparerande toalett? Då skulle vi ju åtminstone kunna använda en stor del av näringsämnena i odlingen, (Urin kräver ju också mycket mindre i hanteringen än latrin gör), och borde även kunna spara en hel del vatten.
Jag har tittat på lite olika lösningar med nedgrävd tank, men som jag förstår det behöver vi då dra helt nya avloppsrör från toaletten och ut, plus att då gräva ner en tank i trädgården. I min naiva hjärna tänker jag att en borde kunna ansluta urinseparationen "utvändigt" - alltså med en wc-stol med två skålar och där den våta delen leds i rör på väggen och ut till en tank utan att behöva bila upp hela badrumsgolvet igen... För mycket uppfinnar-Jocke??

2. Jag har läst om gråvattenfilter som numera faktiskt inte verkar alltför krångliga eller dyra, t.ex. Eco-Matic. Verkar vara en smart lösning från min lekmannasynpunkt, men då kommer ju ungefär samma fråga som med toaletten - finns det någon möjlighet att bygga upp ett sådant system utan att behöva riva halva huset?

3. Finns det några installatörer som kan sådant här, på riktigt, och helst har någon form av intresse för frågan? Jag har pratat med olika företag och rörmokare under nästan 20 år nu och de flesta har överhuvudtaget inte velat diskutera den typen av lösningar. Det blir väldigt tungt och krångligt att hela tiden försöka uppfinna hjulet själv, och till slut gav vi ju upp. Vi bor på Gotland, men jag skulle kunna tänka mig att söka upp någon på andra sidan sjön om det är vad som krävs...

Har någon erfarenheter, tips eller råd?
Befintliga produkter, egna hemmabyggen och galna påhitt, jag tar tacksamt emot alla ledtrådar kring detta resursslösande avloppsmysterium!

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Skapa ett mer hållbart avloppssystem i villa
« Svar #1 skrivet: 19 maj-22 kl 15:36 »
Du får söka på eko hus. Visst finns det system som använder t.ex regnvatten till spolning,separering av urin o fekalier som återanvänds i odling. Men kräver då tank till regnvatten,frostfritt och tankar till fekalier och urin. gråvattnet kräver sitt avlopp. Alllt måste dessutom vara godkänt av berörd kommun vilket ofta är det stora problemet i en småskalig egen lösning.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Skapa ett mer hållbart avloppssystem i villa
« Svar #2 skrivet: 19 maj-22 kl 19:52 »
Börja med duschen :) sök på orbital shower, orbital systems. Riktigt spännande lösning.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Skapa ett mer hållbart avloppssystem i villa
« Svar #3 skrivet: 20 maj-22 kl 13:02 »
Här har vi vattenburet avlopp, och tänker nog fortsätta med det då näringen ändå hamnar hyfsat rätt här. Vi har dock ont om vatten, så i år blir det en separat pump som tar regnvatten till att spola toaletten med, och till tvättmaskinen. Egentligen inte regnvatten direkt, utan det kommer tas från en grund grävd brunn som får förstärkning av tillflödet från taken till marken intill som det får filtreras genom. Skulle då vid kris till och med kunna använda det till dricksvatten.

Urinseparering det enkla sättet har jag svårt att få med familjen på, så det sker bara delvis här ;D Tittade en del efter sådana toalettstolar för några år sedan, men hittade inga riktigt bra. Det borde gå bra att dra utanpåliggande rör.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
Urinlagring
« Svar #4 skrivet: 20 maj-22 kl 14:40 »
Är det inte så att urin från människa kommer att lukta illa om det sparas i en tank ?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skapa ett mer hållbart avloppssystem i villa
« Svar #5 skrivet: 20 maj-22 kl 15:06 »
Jag skulle satsa på utedass! Där det med jämna mellanrum strös på träspån eller  träpellets. Så har vi det nu. Min erfarenhet av urinseparerande toalett blev inte bra; både bajs och papper kunde hamna fel så den måste rensas. - När den fungerade så måste urinen tömmas ofta så den inte började lukta.
kretslopp

 

von tratt

  • Inlägg: 1708
    • Skåne
SV: Skapa ett mer hållbart avloppssystem i villa
« Svar #6 skrivet: 20 maj-22 kl 18:33 »
Ja, kanske komplettera med utedass samtidigt som det konventionella systemet finns där för bekväma gäster och andra situationer. Det verkar praktiskt. Gråvattnet vet jag inte.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Gotham

  • Inlägg: 2
    • Gotland
SV: Skapa ett mer hållbart avloppssystem i villa
« Svar #7 skrivet: 24 maj-22 kl 08:40 »
Tack för alla era svar!

Utedass och torrdass är inte aktuellt för oss, har för många traumatiska minnen av olika "hållbarhetsexperiment" från barndomen... Dessutom har vi ont om utrymmen som det är.
Av samma skäl är vi nog inte så intresserade av att kompostera gödsel, men ta vara på urinen skulle vara bra. Och spara vatten.
För att allt ska fungera i vardagen känns det viktigt att det är hyfsat enkelt att använda. Kissa i vattenkannan någon eller några gånger om dagen funkar ju för mig själv men kanske inte för alla i familjen, och inte gärna mitt i natten, på vintern, eller när vi har gäster.


Min erfarenhet av urinseparerande toalett blev inte bra; både bajs och papper kunde hamna fel så den måste rensas. - När den fungerade så måste urinen tömmas ofta så den inte började lukta.

Aha, vad tråkigt! Var det nyligen du testade? Jag har bara erfarenhet av hemska varianter från längesedan. Tycker de moderna stolarna ser rätt bra ut på ytan, men det låter ju inte så trevligt om det hamnar fel.
Med sluten tank tänker jag att lukten inte borde vara ngt problem..?

Här har vi vattenburet avlopp, och tänker nog fortsätta med det då näringen ändå hamnar hyfsat rätt här. Vi har dock ont om vatten, så i år blir det en separat pump som tar regnvatten till att spola toaletten med, och till tvättmaskinen. Egentligen inte regnvatten direkt, utan det kommer tas från en grund grävd brunn som får förstärkning av tillflödet från taken till marken intill som det får filtreras genom. Skulle då vid kris till och med kunna använda det till dricksvatten.

Urinseparering det enkla sättet har jag svårt att få med familjen på, så det sker bara delvis här ;D Tittade en del efter sådana toalettstolar för några år sedan, men hittade inga riktigt bra. Det borde gå bra att dra utanpåliggande rör.

Hehe, samma sak här  ;D
Spännande lösning med pump för regnvatten!! Då har ni dragit separat rör till badrummet? Är det tänkt att fungera året om? Vad händer om vattnet i tanken skulle ta slut?

Börja med duschen :) sök på orbital shower, orbital systems. Riktigt spännande lösning.

Verkligen spännande, tack för tips! Tittade på en liknande lösning för några år sedan men den produkten verkade aldrig komma ut på marknaden då. Mycket intressant!


von tratt

  • Inlägg: 1708
    • Skåne
SV: Skapa ett mer hållbart avloppssystem i villa
« Svar #8 skrivet: 24 maj-22 kl 13:27 »
"Kissa i vattenkannan ... kanske inte för alla i familjen, och inte gärna mitt i natten, på vintern"

En äldre uppfinning löser detta: Potta!
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

fri

  • Inlägg: 2527
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Skapa ett mer hållbart avloppssystem i villa
« Svar #9 skrivet: 24 maj-22 kl 14:03 »
"Kissa i vattenkannan ... kanske inte för alla i familjen, och inte gärna mitt i natten, på vintern"

En äldre uppfinning löser detta: Potta!
För den som söker en modern lösning finns Guldkannan Towa
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Skapa ett mer hållbart avloppssystem i villa
« Svar #10 skrivet: 26 maj-22 kl 10:50 »
Tack för alla era svar!

Hehe, samma sak här  ;D
Spännande lösning med pump för regnvatten!! Då har ni dragit separat rör till badrummet? Är det tänkt att fungera året om? Vad händer om vattnet i tanken skulle ta slut?


Har en liten källare under köksingången/tvättstugan, och toalettstolen i badrummet har separat rör därifrån av en slump så det blir lätt att koppla om. Men även det andra går enkelt att fixa med då det är nära. Omkoppling hit o dit finns plats att fixa med i källaren, det är ändå bara jag som går ner där så det finns inget skönhetsråd som har åsikter...

Urinseparering är ju en rätt kul grej för att få lite näring till odlingarna utan att behöva jobba med förmultning och handarbete. En vätska som är lätt pumpbar och hyfsat ren.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skapa ett mer hållbart avloppssystem i villa
« Svar #11 skrivet: 27 maj-22 kl 14:39 »
Hur mycket har du tänkt på hela kretsloppet? Det blir mycket urin om du ska samla den hela vintern. Hur mycket odlar du? Vill du använda urinen i dina odlingar? Eller blir det något jobbigt du helst vill slippa?

Jag tror du kan få till det med en bra urinseparerande toa och få den att fungera bra. Men omhändertagandet måste fungera det också.

Hos oss har vi ett dass med betongplatta som vi bajsar direkt på. Vi strör, som sagt,  på  sågspån som suger upp urinen. Det blir som ett tillskott i odlingen. Luktar inte mycket och skvalpar inte. Är lätt att hantera med andra ord.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Skapa ett mer hållbart avloppssystem i villa
« Svar #12 skrivet: 27 maj-22 kl 18:26 »
Man behöver inte stor gräsmatta för att urinen från ett hushåll skall kunna komma till nytta, om man nu gillar gräsmattor. Skulle jag få till urinseparering så skulle jag sprida den på vallen bakom kåken.

Nytech

  • Inlägg: 16
    • Södermanland
SV: Skapa ett mer hållbart avloppssystem i villa
« Svar #13 skrivet: 24 jun-22 kl 12:08 »
Hej,

Jag skulle gärna vilja ha en mer hållbar hantering av avloppsfrågorna. Tyvärr är det inte helt lätt att hitta, och när vi köpte vårt fallfärdiga hus för några år sedan tittade alla rörmokare och installatörer på oss som om vi var fullständigt galna när vi frågade efter alternativ.
I brist på annat blev det till sist ett helt "vanligt" system i både kök och badrum  :( (Helt galet att det är standard att använda dricksvatten för att spola bort all smuts och sedan inte kunna återanvända det överhuvudtaget - vem kom på en så dum idé?!)

Hur som helst, nu är huset beboeligt och vi har mer (nåja) tid och pengar att fundera ett varv till över sakernas tillstånd. Och då dyker en hel massa nya och gamla frågor upp:

1. Skulle det vara möjligt att "göra om" vår vanliga wc till en urinseparerande toalett? Då skulle vi ju åtminstone kunna använda en stor del av näringsämnena i odlingen, (Urin kräver ju också mycket mindre i hanteringen än latrin gör), och borde även kunna spara en hel del vatten.
Jag har tittat på lite olika lösningar med nedgrävd tank, men som jag förstår det behöver vi då dra helt nya avloppsrör från toaletten och ut, plus att då gräva ner en tank i trädgården. I min naiva hjärna tänker jag att en borde kunna ansluta urinseparationen "utvändigt" - alltså med en wc-stol med två skålar och där den våta delen leds i rör på väggen och ut till en tank utan att behöva bila upp hela badrumsgolvet igen... För mycket uppfinnar-Jocke??

2. Jag har läst om gråvattenfilter som numera faktiskt inte verkar alltför krångliga eller dyra, t.ex. Eco-Matic. Verkar vara en smart lösning från min lekmannasynpunkt, men då kommer ju ungefär samma fråga som med toaletten - finns det någon möjlighet att bygga upp ett sådant system utan att behöva riva halva huset?

3. Finns det några installatörer som kan sådant här, på riktigt, och helst har någon form av intresse för frågan? Jag har pratat med olika företag och rörmokare under nästan 20 år nu och de flesta har överhuvudtaget inte velat diskutera den typen av lösningar. Det blir väldigt tungt och krångligt att hela tiden försöka uppfinna hjulet själv, och till slut gav vi ju upp. Vi bor på Gotland, men jag skulle kunna tänka mig att söka upp någon på andra sidan sjön om det är vad som krävs...

Har någon erfarenheter, tips eller råd?
Befintliga produkter, egna hemmabyggen och galna påhitt, jag tar tacksamt emot alla ledtrådar kring detta resursslösande avloppsmysterium!

Det finns ett sätt (men där skall du nog tala med kommunen om du får) .
1 byt ut WC mot en förbränningstoa (är säkert belagd med en massa krav)
2 Koppla allt BDT-vatten till en infiltration som sedan går ner i en perkulatorbrunn  (återför vattnet till grundvattnet, googla på perkulatorbrunn)

Sen kan man alltid hoppas att kommunen har lite vet (inte troligtmen värt ett försök)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Skapa ett mer hållbart avloppssystem i villa
« Svar #14 skrivet: 24 jun-22 kl 14:56 »
Det där är knappast ett mer hållbart avloppssystem. Förbränningstoalett, i alla fall de vanligt förekommande på marknaden, kräver el eller gasol och slösar på så sätt rätt rejält. Att infiltrera sitt avloppsvatten innebär att man förorenar grundvattnet, vilket heller inte är ett hållbart system.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Skapa ett mer hållbart avloppssystem i villa
« Svar #15 skrivet: 25 jun-22 kl 11:10 »
Det där är knappast ett mer hållbart avloppssystem. Förbränningstoalett, i alla fall de vanligt förekommande på marknaden, kräver el eller gasol och slösar på så sätt rätt rejält. Att infiltrera sitt avloppsvatten innebär att man förorenar grundvattnet, vilket heller inte är ett hållbart system.
Förklara gärna varför man "förorenar grundvattnet" med ett infiltrationssystem. Det är ju inte tillåtet enligt några som helst regelverk. Vad har du upptäckt som inte myndigheterna vet?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skapa ett mer hållbart avloppssystem i villa
« Svar #16 skrivet: 25 jun-22 kl 11:34 »
Bd -vattnet tycker jag du med gott samvete kan låta gå i ditt avloppssystem. Om du har egen brunn är det bra att använda mycket vatten så du håller brunnsvattnet friskt. Toalösningen, jag tycker du ska prova spåntoalett. Urinseparerande toaletter är svåra att hantera; dom luktar, täpper igen och urinen hamnar fel.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Skapa ett mer hållbart avloppssystem i villa
« Svar #17 skrivet: 25 jun-22 kl 11:54 »
Förklara gärna varför man "förorenar grundvattnet" med ett infiltrationssystem. Det är ju inte tillåtet enligt några som helst regelverk. Vad har du upptäckt som inte myndigheterna vet?

Ett infiltrationssystem bygger på att avloppsvattnet när det blivit renat går nedåt till grundvattnet, det vet berörda myndigheter. De vet också att en infiltrationsanläggning inte har 100% reningsgrad, det varierar mellan 0 och 100, och mycket av det vi använder kan ligga närmre noll än hundra. Så det är inget nytt, men då det länge har varit jakten på fosfor till sjöarna som stått högt på dagordningen och "syns inte, finns inte" går igen överallt så blir det som det blir. Det går sedan trögt att få skutan att vända.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Skapa ett mer hållbart avloppssystem i villa
« Svar #18 skrivet: 25 jun-22 kl 19:31 »
Min granne som har försäljning av grönsaker och annat har absolut inga problem med att deras gäster gör fel på separetten.

Det är ett klockrent system som visst innebär att man behöver göra en insats för att bära ut tunnan.

Det finns även en uppsjö olika varianter på mulltoalletter där man kan ha en separettinsats och fekalierna helt enkelt hamnar i en större tank där man installerat kompostmaskar som helt enkelt gör jord av skiten.

Skit framförallt i vad du tror folk kommer att tänka och kör på vad eran övertygelse är.
Skithuset kan vara ett sätt att få folk att fundera på hur vår planet kan må bra.
Vi har separett för att det var enkelt att installera, och nu är vi tacksamma över att slippa ödsla vatten på att spola ut skiten när brunnen sinar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skapa ett mer hållbart avloppssystem i villa
« Svar #19 skrivet: 26 jun-22 kl 19:06 »
Skogsvilde har du några bra tipps för att separeringstoan ska fungera bra.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 7 användare (3 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser