Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur laga gjutjärn?  (läst 2103 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Hur laga gjutjärn?
« skrivet: 22 nov-21 kl 22:20 »
Måste man ha en gassvets eller TIG, alt köra med nickeltråd?

Jag har en gammal maskin som använts till att fläta nätgarn med som jag skulle vilja ha igång igen att fläta kablage till gamla Motorcyklar med, dock har tidigare ägare råkat slå av fästjärnet till kopplings spaken för drivmekanismen.

Maskinen är gjord av gjutjärn och allt är väl indränkt i gammal olja då denna detalj sitter under kugghjulen.


Det behöver vara någorlunda starkt gjort så att det håller när man lägger i och ur hakmekanismen till kugghjulen.

Problemet är att jag inte har någon gassvets här, bara en gammal sievertbrännare.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Hur laga gjutjärn?
« Svar #1 skrivet: 22 nov-21 kl 22:34 »
Det går att svetsa gjutjärn med pinne
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur laga gjutjärn?
« Svar #2 skrivet: 22 nov-21 kl 22:58 »
Det finns gjutjärnspinnar.

Tricket är att värma gjutjärnet till en viss temperatur innan svetsningen och sedan packa in biten i isolering så den svalnar lungt och fint.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur laga gjutjärn?
« Svar #3 skrivet: 22 nov-21 kl 23:04 »
Ca 200 grader borde vara lagom?

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur laga gjutjärn?
« Svar #4 skrivet: 22 nov-21 kl 23:07 »
Ca 200 grader borde vara lagom?

Jag minns inte...   :-[
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Hur laga gjutjärn?
« Svar #5 skrivet: 22 nov-21 kl 23:12 »
Jag kan inte, men har ju sett det göras och värmas med gasol
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hur laga gjutjärn?
« Svar #6 skrivet: 23 nov-21 kl 05:50 »
Har du möjligtvis en bild?

Har själv inte svetsat gjutjärn. Men sett på då min bror svetsat gjutjärn på gamla jänkare. Han finner ni på omslaget på en power meet tidning.
Förvärma, svetsa, hamra in svetsen, låt svalna långsamt. Har faktiskt för mig att själva svetshammaren som är till pinnsvets är just med tanke på gjutjärn.

Fästjärn till spaken låter som man bör kunna borra, värma, slå in nåt med lite grövre storlek som fastnar när det svalnar. Svårt dock att säga utan bild.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Hur laga gjutjärn?
« Svar #7 skrivet: 23 nov-21 kl 08:01 »
Ofta är det enklare och bättre att hårdlöda än att svetsa, vid mindre gjutjärnsreparationer. Dock lönar det sig att läsa på i seriös litteratur (alltså inte bara fånga upp spridda brottstycken på forum, youtubeklipp eller andra ställen på nätet) om hur det ska gå till, och övningslaga på skräpbitar, innan man gör den "skarpa" reparationen.
Att verkligen svetsa gjutjärn, eller arbeta med nickel som tillsatsmaterial, gör man bara då det är viktigt att få en osynlig reparation (t ex lagning av gjutfel i produktion), eller om det är detaljer som ska utsättas för så hög temperatur i drift att en hårdlödning inte skulle hålla (t ex avgasgrenrör på en bilmotor).

Använd gassvets, visst kanske det går att göra med gasol, men det är många gånger enklare att göra med acetylen/syrgas.  Om du inte har gassvets själv så lär det väl finnas hos någon granne.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur laga gjutjärn?
« Svar #8 skrivet: 23 nov-21 kl 08:39 »
Har sett de som svetsar med vanlig mig/mag, men inte testat själv
Farbror min har jag hjälp svetsa med pinne, jag förvärmde med gassvetsen lite på känn medan han svetsade och sen tippat jag en skopa sand över och det fick ligga över natten.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur laga gjutjärn?
« Svar #9 skrivet: 23 nov-21 kl 13:14 »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Hur laga gjutjärn?
« Svar #10 skrivet: 23 nov-21 kl 13:21 »
 Skulle du inte kunna ta o göra en ny del? Två hål i en platta med påsvetsad del.
 Säger detta utan att veta vilken funktion den har.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur laga gjutjärn?
« Svar #11 skrivet: 23 nov-21 kl 15:18 »
Måste man ha en gassvets eller TIG, alt köra med nickeltråd?

Jag har en gammal maskin som använts till att fläta nätgarn med som jag skulle vilja ha igång igen att fläta kablage till gamla Motorcyklar med, dock har tidigare ägare råkat slå av fästjärnet till kopplings spaken för drivmekanismen.

Maskinen är gjord av gjutjärn och allt är väl indränkt i gammal olja då denna detalj sitter under kugghjulen.


Det behöver vara någorlunda starkt gjort så att det håller när man lägger i och ur hakmekanismen till kugghjulen.

Problemet är att jag inte har någon gassvets här, bara en gammal sievertbrännare.

Menar du att maskinen flätar tråd runt en kabelhärva istället för att linda isoleringsband eller stoppa i nå rör eller nåt?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur laga gjutjärn?
« Svar #12 skrivet: 23 nov-21 kl 16:15 »
Typ, ja, den har ursprungligen gjort sådan lina som utgör över och underdelen i fisknät tror jag.

De som var för kabelhärvor hade ett större hål i mitten tror jag, men jag fick maskinen gratis så jag tänkte testa om det gick...  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Hur laga gjutjärn?
« Svar #13 skrivet: 24 nov-21 kl 08:16 »
ESAB har en del info i sin svetshandbok. Den finns som pdf på nätet och är antagligen hittbar via google eller så fyller man i sina uppgifter här https://www.esab.se/se/se/support/documentation/welding-consumables-handbook-registration.cfm  och hämtar hem den.

Jag är också inne på att byta ut delen till en som inte är i gjutjärn istället. Hur ser det ut om du tar loss halvan som sitter kvar? Har den någon mer funktion än att hålla fast fästet mot maskinen?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur laga gjutjärn?
« Svar #14 skrivet: 24 nov-21 kl 12:36 »
Det tror jag inte att den har, jag skall titta på den närmare i kväll.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 4 användare (1 dolda)
Garaban, ärt, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser