Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa lantras  (läst 2136 gånger)

Fosterlandet

  • Inlägg: 5
    • Halland
Skaffa lantras
« skrivet: 12 sep-21 kl 17:28 »
Hej

Jag bor på en liten gård i Halland med hästar som betesdjur. Har en fårbonde som granne och han arrenderar en del mark av mig, tyvärr räcker inte hästar och fåren till och jag behöver mer betesdjur. Så jag har läst på en del och intresserat mig för att skaffa 2-3 kor. Skulle gärna skaffa rödkullor eller fjällkor då jag brinner för deras bevarande.

Så jag skulle gärna ta emot lite information och hjälp av er kunniga

Min första fråga är hur mycket krångel det är med Jordbruksverket och allt det byråkratiska, eller är det ganska enkelt?

Behöver man ge dom kraftfoder eller räcker hö som föda ifall man endast tänker låta dom beta och inte föda upp för köttproduktion osv?

Hur är kor överlag vad det gäller arbete osv?

Ska man låta dom gå ute året om med lösdrift eller borde jag utnyttja min ladugård och binda upp dom nattetid på vintern?

Tacksam för all kunskap ni kan skänka mig

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3922
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Skaffa lantras
« Svar #1 skrivet: 12 sep-21 kl 20:34 »
Hej!

Det finns föreningar för båda rödkulla och fjällko, jag antar att du besökt deras hemsidor? (Finns även en förening, Äldre Boskap, som bevarar fjällkons mindre släkting den fjällnära kon.)

Det är väl inte mycket värre krångel med Jordbruksverket för nötkreatur, än vad det är för t ex får. Du ska registrera produktionsplats och få SE-nummer. Sen ska du rapportera alla djur som kommer in eller ut till och från gården, dvs födslar och slakt/dödsfall, och köpta och sålda djur. Dessutom vill föreningen ha koll på vilka djur du har, och de vill säkert hjälpa dig med livdjursförmedling också.

Om det behövs kraftfoder beror på. Eftersom du är intresserad av bevarande utgår jag från att du tänker ha kor som får kalvar, och de kan behöva kraftfoder under högdräktigheten och digivningsperioden.

Kor ska ha tillsyn, foder och vatten minst 2 gånger dagligen. Rent strö när de är inne. Utöver det ska deras klövar skötas vid behov och de kan behöva klippas när/om de tas in på hösten. Kalvar, kor runt kalvningen och sjuka djur behöver extra omsorg, förstås.

Mtp vinterklimatet i Halland rekommenderar jag att du har dem inne på vintern, annars är det risk att de trampar sönder marken och går runt i lervälling = klövproblem. Du får ha kor uppbundna om ladugården är byggd så, däremot får du inte bygga ny ladugård med uppbundet system, då är det lösdrift som gäller. (Lösdrift i den betydelse som kobönder använder, alltså ha korna gåendes lösa i ladugården, man kan ha dem t ex i boxar. Det är motsatsen till uppbundet system. Lösdrift betyder ju något annat för hästägare.) Jordbruksverkets bestämmelser för mått i ladugårdar gäller alltid, oavsett byggnadens ålder. Besök deras hemsida! www.jordbruksverket.se
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Skaffa lantras
« Svar #2 skrivet: 12 sep-21 kl 21:07 »

Hur är kor överlag vad det gäller arbete osv?

Ska man låta dom gå ute året om med lösdrift eller borde jag utnyttja min ladugård och binda upp dom nattetid på vintern?


Jag har inte så mycket erfarenhet men har 2st kor och de är jobbigare att flytta än de andra djuren. Med fåren och getterna och även hästar kan man säga "kom så går vi" och de följer efter mig. Korna är mer vilda och går vart det vill. Mina är väldigt tjuriga och jag vet inte om alla är så. Jag hade önskat att de var mer som hästar att man kan gå med dem i grimskaft åtminstone. Annars tycker jag inte det är mer arbete med kor.
Jag har mina lösa i gammal ladugård under natten när det är som kallast och snö. På dagen är de ute. Jag binder bara fast när jag mjölkar. De går och bajsar lite överallt i ladugården och det är väl det som är sämst med kor att de bajsar så mycket.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 291
    • Dalarna
SV: Skaffa lantras
« Svar #3 skrivet: 13 sep-21 kl 14:09 »
Finns det inte andra lantraser i ditt område? Jag tror en ras hette bohuskulla.
Om du hittar nån som behöver bete för sinkor eller kvigor så slipper du "vinterförvaring".
Kan ju vara en god idé att på det sättet prya som kobonde innan du skaffar egna.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 291
    • Dalarna
SV: Skaffa lantras
« Svar #4 skrivet: 13 sep-21 kl 14:52 »
Hittade nyss en facebookgrupp som heter svenska lantraser.
Fanns mycket bra. Det stämde som jag mindes att det heter bohuskulla.

Fosterlandet

  • Inlägg: 5
    • Halland
SV: Skaffa lantras
« Svar #5 skrivet: 13 sep-21 kl 23:12 »
Ja min lada är från sent 1800-tal så det finns 11 platser för att binda upp. Har även kollat måtten för nötkreatur och då kommer jag fram till att min lada är godkänd. Men kan man tillexempel ha dom i varsin box som förr användes till kor och grisar som skulle föda? Om man inte vill ha dom bundna alltså.

En till sak fråga jag har är om små kor som fjällkor, fjällnära eller rödkullor behöver hö även på sommaren när dom går på bete? Enligt föreningarna så verkar det inte som de, givetvis ska dom ha hö på vintern förstås.

Jag tänker mig att kanske inte skaffa kalvar dom första två åren innan jag känner mig redo, och såvitt jag förstått det så behöver dom inte kraftfoder i form av spannmål eller betor isåfall? Då jag säljer mitt eget hö vet jag att jag har väldigt hög näringsmängd på mitt hässjade hö.

Vad menas med produktionsplats? Måste jag tillexempel få godkänt två boxar eller kortbås eller gäller det hela ladan?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3922
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Skaffa lantras
« Svar #6 skrivet: 14 sep-21 kl 06:19 »
Så länge kalvnings/grisningsboxarna är tillräckligt stora, går de att använda för kor. Andra bygger in båspallen för uppbundna kor och använder som lösdriftsbox, och använder det befintliga foderbordet och grindarna. Det är absolut en fördel att kunna binda upp dem om det skulle behövas (och att de är vana vid att vara bundna).

Kor på bete behöver inte extra hö i normalfallet. Om korna ska gå tomma behöver de heller inte något extra kraftfoder på sommaren, det räcker med vatten, salt och mineraler! Om du inte tänker avla på typ 2 år kan det vara lämpligt att köpa kvigkalvar till att börja med, så hinner du fundera på hur du ska göra med betäckning - skaffa tjur eller seminera?

Produktionsplats är hela gården där du har dina djur, ladugård och betesmarker. Det kommer ingen för att kontrollera produktionsplatsen innan du kör igång, utan det är ditt eget ansvar att se till att du följer reglerna. När du sedan har djur kan det dyka upp en djurskyddskontrollant från länsstyrelsen, hur ofta de kommer beror på hur mycket resurser som finns lokalt.

olivia.k har sin upplevelse av att ha kor, min är annorlunda. Har inte tyckt att det varit svårt att flytta kossorna mellan beten eller ta in eller ut dem ur ladugården. Definitivt inte svårare än att hantera getter på samma sätt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Skaffa lantras
« Svar #7 skrivet: 14 sep-21 kl 17:39 »
Ja min lada är från sent 1800-tal så det finns 11 platser för att binda upp. Har även kollat måtten för nötkreatur och då kommer jag fram till att min lada är godkänd. Men kan man tillexempel ha dom i varsin box som förr användes till kor och grisar som skulle föda? Om man inte vill ha dom bundna alltså.


Verkar som du har ungefär lika stor ladugård som mig och de där boxarna, är de inte för kalvar? Jag använder de boxar jag har för kalven. De är inte tillräckligt stora för en ko.
Några stora boxar för kor har jag inte. Är din ladugård för stor kan du ju stänga av halva ladugården så kossorna har typ 5 kossors plats att röra sig på.

 

Fosterlandet

  • Inlägg: 5
    • Halland
SV: Skaffa lantras
« Svar #8 skrivet: 14 sep-21 kl 23:10 »
Nej menar inte kalvboxar, de har jag också men dom är ju så små att en ko inte ens kommer in. Det jag syftar på är större boxar som varit till för kor och grisar som skulle föda, samt för sjuka djur. Min farfar som växt upp på gården har berättat detta.

Nina W

  • Inlägg: 3991
    • Värmland
SV: Skaffa lantras
« Svar #9 skrivet: 15 sep-21 kl 05:14 »
Jag växte upp med jerseykor, men du ska ju ha en lantras. I alla fall så lärde jag kalvarna att bli ledda och så satte vi upp hinder och lekte att dom var ponnyer. De jag lekt med blev lätthanterliga som vuxna. Vi satte grimma på en äldre, tämjd ko och ledde henne och så gick de andra efter. Men har en ko väl bestämt sig så är det inte lätt att få henne att tänka om. Eller att bryta en vana... Kor som är brunstiga råmar mycket muUU muUUU och hon kanske till och med rymmer, särskilt om någon tjur svarar  ;D. Lantraskorna är nog mer påhittiga än storkorna, tror jag.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Skaffa lantras
« Svar #10 skrivet: 11 dec-21 kl 05:55 »
Ni får fråga dom här tjejerna hur man gör

https://www.youtube.com/watch?v=ZD0gC5TqZA4
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 4 användare (2 dolda)
Bortan, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser