Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ihopslagning inför invintring  (läst 1041 gånger)

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
Ihopslagning inför invintring
« skrivet: 18 aug-21 kl 20:59 »
Jag har ett antal samhälle för mycket efter denna säsongen och har tänkt att förena vissa svagare med starkare samhälle.
 Jag har några avläggare med drottningar jag gärna vill behålla och undrar hur jag bäst går tillväga vid föreningen.
Min tanke är att leta upp drottningen i ett samhälle, nypa henne och ställa avläggare med drottningen jag vill spara ovanpå detta samhälle med ett tidningspapper emellan.
Är detta en bra idé eller riskerar jag min drottning när jag gör såhär?


hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Ihopslagning inför invintring
« Svar #1 skrivet: 18 aug-21 kl 22:14 »
Det skall gå bra.
Men tänk på följande.
Gamla sura dragbin och stilla byten drottningar som du inte vet om är den största faran för drottningen vid ihop slagningen och vid denna tiden på året så är draget slut så dom behövs inte.
Det jag hade gjort för att öka mina chanser är följande, på det samhället som du inte skall behålla drottningen i så skakar man av bina på alla ägg och yngelramar ner i det gamla yngelrummet och sätter dessa i en tomlåda vid sidan av, sätt i tomma ramar i yngelrummet, bäst är utbyggda, lägg på spärrgaller på det gamla yngelrummet och placera lådan med dom avskakade yngelramarna ovanpå, då vet du att du inte har någon drottning på yngelramarna.
Dagen efter så har alla ungbin vandrat upp och då lyfter man av lådan med yngelramarna och nu har du två val, antingen så slår du ihop lådan direkt med det samhället som du tänkt (då skall denna lådan vara överst om du vill behålla flygbina) eller så får den stå en dag på en egen plats några meter ifrån moderkupan, då försvinner flygbina från ynglet, nu är det läge för en myrsyra behandling för att rensa ynglet.
Fördelen med att "slippa" flygbina är att dom flyger hem och kommer till en drottning som förlorat allt yngel, det blir total panik och hon toklägger ägg för att bygga upp samhället inför vintern så man kan skörda nya yngelramar efter 2- 3 veckor och ytterligare förstärka ev svaga samhällen.
När du är klar med det gamla samhället så tar du hand om drottningen och slänger ut bina och tar bort kupan.






 

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Ihopslagning inför invintring
« Svar #2 skrivet: 19 aug-21 kl 15:30 »
Flera bra grejer i detta inlägget, hofboss

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Ihopslagning inför invintring
« Svar #3 skrivet: 19 aug-21 kl 20:30 »
Tack.
Glömde att skriva att man behöver att se till att där finns en pollenram i det gamla samhället och att man behöver drivfodra om man vill ha/ få extra yngel.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Ihopslagning inför invintring
« Svar #4 skrivet: 19 aug-21 kl 21:09 »
Tackar för svar!

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Ihopslagning inför invintring
« Svar #5 skrivet: 27 aug-21 kl 20:41 »
Hur gick det?

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Ihopslagning inför invintring
« Svar #6 skrivet: 29 aug-21 kl 08:32 »
Vi får se nu i veckan.
 Vädret har varit så dåligt att jag inte haft möjlighet att göra mer än ge bina foderdeg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

783 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser