Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta egna invändiga kaminstenar  (läst 12593 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #100 skrivet: 11 nov-22 kl 08:35 »

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #101 skrivet: 11 nov-22 kl 11:53 »
Jag blandade lös perlit i cementen, den blev jättelätt och isolerar bra.
Det kanske är en bra idé, men perlit är inget jag har hemma och att gjutna egna stenar är för mig ett lågbudgetprojekt med överbliven cement och sand/grus direkt från högen, bara cement tror jag inte ger nån hållbarhet då betong behöver ballast.

Hur länge lät du dina stenar torka innan du eldade?

Jag tänker gjuta nu i nov, låta formen sitta kvar över vintern och byta de spruckna stenarna i april eller maj när uppvärmnings säsongen är över om det inte går att köpa vermiculitskivor då.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #102 skrivet: 11 nov-22 kl 12:02 »
Några dar, sen eldade jag en pytteliten brasa med stenarna i, sen en lite större.

Perliten kostade 3-4 euro och jag plockade upp den på samma gång jag handlade mat.

Jag blandade också i grovsand från en hög jag har.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #103 skrivet: 12 nov-22 kl 18:57 »
Perlit i vilket avseende då? Vanligtvis menar man ju en viss slags kristallstruktur i stål då man talar om perlit. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Perlit_(st%C3%A5l)

Isoleringsmaterial https://perlite.nu/

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #104 skrivet: 26 aug-23 kl 17:41 »
Efter säsong två hade inte skicket försämrats. De små sprickorna hade inte utvidgats, det verkar ha varit något som skedde väldigt tidigt, och sedan stabiliserade stenarna sig. Nu är säsong tre igång, inte för värmen men för fukten.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #105 skrivet: 26 aug-23 kl 20:18 »
Efter säsong två hade inte skicket försämrats. De små sprickorna hade inte utvidgats, det verkar ha varit något som skedde väldigt tidigt, och sedan stabiliserade stenarna sig. Nu är säsong tre igång, inte för värmen men för fukten.
Då tycker jag du lyckats väl med den egna gjutningen.

Jag tänker att det är bra om kan inspirera fler att gjuta egna stenar, vermeculitskivor i bygghandeln har ungefär dubblat sitt pris på <5år och Bauhaus tar nu 900kr för 1 skiva.

Jag bar in en korg ved förut, men det är för varmt att elda i dag.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 2 användare
tuslus, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser