Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sand i hönshus?  (läst 2308 gånger)

ALLN

  • Inlägg: 7
    • Södermanland
Sand i hönshus?
« skrivet: 11 jul-21 kl 14:55 »
Hej!

Läst lite om att ha sand i hönshuset och skulle gärna ha erfarenheter och tips.

Vad för slags sand använder ni? Skulle det funka med ”grov sand” så att der inte dammar? Hur ser rutinerna ut för att hålla rent i hönshuset?

EvaS2

  • Inlägg: 13
    • Södermanland
SV: Sand i hönshus?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-21 kl 14:10 »
Hej, vi har några år använt sand (stenmjöl) i vårt hönshus, golvyta c 6,5 m2 för ca 15 vuxna, mest för att det var vad vi hade hemma. Läste tipset om sand i Hanegället för något år sedan.
Det positiva var att den skit de inte levererade på gödselplattan under sittpinnarna var lätt att kratta ihop som stora torra klumpar. Upplevde också att problemen med kalkben som flocken hade med sig försvann när vi bytte till sand. (Sant eller ej, men de sista åren har det inte varit några problem.)   

Nackdelen med ett så fint material som stenmjöl var att där de spillde vatten blev det en hård kaka på golvet, vi lyckades hacka bort den med spade och spackel efter att ha blött upp det hela.
Funderar på att använda lite grövre sand, men ändå lättkrattad med plastkratta.

När det gäller dammet så är det hönsen som skapar dammet när de sandbadar, så ingen större skillnad i luften precis efter ett bad, men aldrig mera ett strö som torv, vilket vi upplevde som extremt dammigt, hamnade överallt på väggar och i mellanväggarnas hönsnät.

Vi funderar nu på att testa sandlådesand 0-4 mm. (Stenmjöl 0-8 låter grövre än sandlådesand 0-4, men det beror mycket på hur fördelningen är mellan stora och små partiklar, hur hårt packat resultatet blir.) 

/Eva

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sand i hönshus?
« Svar #2 skrivet: 14 aug-21 kl 22:59 »
Om jag skulle använda något sådant i ett hönshus så skulle det bli naturgrus.

Stenmjöl binder sig när det blir fuktigt och sand är i princip små kulor vilket gör underlaget halkigt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

ALLN

  • Inlägg: 7
    • Södermanland
SV: Sand i hönshus?
« Svar #3 skrivet: 16 aug-21 kl 18:40 »
Om jag skulle använda något sådant i ett hönshus så skulle det bli naturgrus.

Stenmjöl binder sig när det blir fuktigt och sand är i princip små kulor vilket gör underlaget halkigt.

Jag har läst på lite på amerikanska sidor som förespråkar sand i hönshus och de förordar grövre sand, men det är svårt att förstå hur man får tag på den rätta. Tror du naturgrus är den beteckning som används? Det ska alltså handla om grövre sand i blandade storlekar som inte dammat ... blir nog till att åka till ett grustag och leta annars. Läser man sandförespråkarna tycks det nästan vara djurplågeri att använda annat strö 😅

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sand i hönshus?
« Svar #4 skrivet: 16 aug-21 kl 20:50 »
Jag har läst på lite på amerikanska sidor som förespråkar sand i hönshus och de förordar grövre sand, men det är svårt att förstå hur man får tag på den rätta. Tror du naturgrus är den beteckning som används? Det ska alltså handla om grövre sand i blandade storlekar som inte dammat ... blir nog till att åka till ett grustag och leta annars. Läser man sandförespråkarna tycks det nästan vara djurplågeri att använda annat strö 😅

Problemet med de amerikanska sidorna är att dom använder ordet "sand".

Kör till grusgropen och köp sådant man skulle använda till att gjuta betong med.
Då får du helt rätt matrial.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Sand i hönshus?
« Svar #5 skrivet: 17 aug-21 kl 05:12 »
Grus/sand är bara fördelar. Jag ångrar att jag gjorde golv i mitt. Hade varit bättre med ett rent grusgolv.

Det blir dock tungt att mocka ut.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Steffo Steffo

  • Inlägg: 40
SV: Sand i hönshus?
« Svar #6 skrivet: 13 sep-21 kl 21:10 »
Gjutsand borde väl funka?
Finns annars sandlådesand på typ jula.
Hur många kvadrat sandlåda behöver man per höna ungefär? (om jag får låna tråden lite)...

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Sand i hönshus?
« Svar #7 skrivet: 14 sep-21 kl 06:37 »
Kan man inte använda sand från stranden, eller är det fel med saltet?
Våra höns går i f.d. grisbox (storfamilj) vilket betyder att vi har gjutit in dräneringsrör för att gödselbädden ska hålla sig torr. Därför kan vi inte ha sand över hela ytan för det skulle fylla röret. Tänkte fylla en liten sandlåda inne i boxen istället.(boxen är c:a 36 kvadrat och strös med halm.)

Frågan är alltså; kan man använda havssand till hönsbad?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sand i hönshus?
« Svar #8 skrivet: 14 sep-21 kl 09:19 »
Kan man inte använda sand från stranden, eller är det fel med saltet?
Våra höns går i f.d. grisbox (storfamilj) vilket betyder att vi har gjutit in dräneringsrör för att gödselbädden ska hålla sig torr. Därför kan vi inte ha sand över hela ytan för det skulle fylla röret. Tänkte fylla en liten sandlåda inne i boxen istället.(boxen är c:a 36 kvadrat och strös med halm.)

Frågan är alltså; kan man använda havssand till hönsbad?

Jo, du kan använda det.
Men det är betydligt klokare att kolla var hönsen balar sig då det har rätt funktion för dom.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Sand i hönshus?
« Svar #9 skrivet: 14 sep-21 kl 13:25 »
Jag har haft en ganska grov natursand till mina höns. Det fungerade bra. När det byttes sand var det roligt att se hur dom ät av den nästan som jag strött ut foder. Dom äter ju en hel del grus för att krävan ska fungera.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

767 gäster, 3 användare
Adels, xaelanar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser