Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stödmata kaninungar  (läst 6043 gånger)

Freja

  • Gäst
stödmata kaninungar
« skrivet: 21 maj-07 kl 14:13 »
Nu har jag bestämt mig för att prova att stödmata några kaninungar.
 Jag har läst på och varit med och gett lite ersättning förut till bla. marsvinsungar så jag vet att det är svårt.....
 MEN nu har jag i alla fall bestämt mig för att testa och göra så gott jag kan istället för att bara sitta brevid och titta på!

 Min tanke är alltså ha kvar ungarna hos honan och bara stödmata de som verkar i behov av detta.
 
  Vill gärna höra lite lite tips och råd från er som handmatat kaninungar!

 Jag kommer att mata med Esbilac och vet. TROR att jag ska ha samma dosering som till valp...      '
 Hur har ni gjort rent praktiskt !?  Vilka mängder färdigvätska har ni gett till en unge!? Vad har ni gett den med etc..!?
 

klorofyll

  • Gäst
Re:stödmata kaninungar
« Svar #1 skrivet: 21 maj-07 kl 21:40 »
Hej Freja!
Jag har flaskmatat en kull småttingar, ganska mycket pyssel och svårt få dem att överleva. Men jag kände som du, man gör vad man kan...
3 av 6 överlevde och är nu fina avelshonor  ;D

Jag köpte ett "kit" på djuraffären som var till t ex kattungar,  innehållande små sprutor och tillhörande tutte. Sen köpte jag hundmjölksersättning (Royal Canin) men det finns väl fler sorter. Jag blandade enligt det recept som stod på fp.

Sen tog jag den lille och la på rygg i mitt knä, t ex på handduk, och sen fick man mycket försiktigt och sakta trycka in mjölken i munnen. De har lätt för att sätta i halsen och då kan de få lunginflammation.
Men när de väl kommit på grejen, så säger det bara slurp!

Mamman ger ju bara ca två ggr per dygn så det ska man efterlikna.
Mängd mjölk: Svårt att säga, beror på storlek och ålder, men jag började med pyttelite och ökade på efterhand. Tyvärr har jag slängt mina uträkningar. Men du märker hur de växer och mår. Sedan erbjöd jag spätt gräs rätt tidigt i små portioner.

Och så ska man vara mammig också efter matningen och försiktigt massera med fuktad bommulstuss i rumpan på dem så att de kissar och bajsar! (Ska ersätta mammans slickande )

Önskar dej lycka till!


« Senast ändrad: 21 maj-07 kl 21:41 av klorofyll »

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:stödmata kaninungar
« Svar #2 skrivet: 21 maj-07 kl 23:04 »
Hej!

Tänk på att kaninmjölken är "stark", ca 30 % torrsubstans, varav protein 15 %, Fett 10, Socker 2,  Mineraler 3.

Komjölk ca 13 % torrsubstans, hund ca 23 % torrrsubstans.

Edgar

klorofyll

  • Gäst
Re:stödmata kaninungar
« Svar #3 skrivet: 25 maj-07 kl 15:41 »
Ja, jag vet att det är så, men mina små klarade sej fint och de kompenserade nog genom att börja äta annat lite tidigare än de annars hade gjort. I alla fall blev de helt fina och bra små mammor! Man blir rätt nöjd över att ha klarat dem...
Hur går det för dej, Freja???

Carina Eriksson

  • Inlägg: 2
SV: stödmata kaninungar
« Svar #4 skrivet: 02 sep-22 kl 12:46 »
Jag har 7 st kaninungar som jag stödmatar helt för deras mamma dog. Köpte ksttmjölk ersättning på djuraffären. Köpte mej en våg igår så nu kan jag börja väga dom me. Dom har inte öppnat ögonen men tror dom gör det snart   päls har dom .Hoppas jag klarar dom!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser