Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  brytaravstånd på gammal klippo gräsklippare?  (läst 20110 gånger)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
brytaravstånd på gammal klippo gräsklippare?
« skrivet: 28 jul-11 kl 12:21 »
ja vart hitter man tabeller över sånt? nån som har en susning om avståndet? ska dra igång den gamla slitvargen :)
Fjäderfän och kaniner

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: brytaravstånd på gammal klippo gräsklippare?
« Svar #1 skrivet: 28 jul-11 kl 16:08 »
O,4mm
If it doesn't work, chrome it!

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: brytaravstånd på gammal klippo gräsklippare?
« Svar #2 skrivet: 28 jul-11 kl 20:07 »
tack.. vi fick igång den till slut.. :)
Fjäderfän och kaniner

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: brytaravstånd på gammal klippo gräsklippare?
« Svar #3 skrivet: 28 jul-11 kl 20:18 »
Tricket med en gammal Klippo är ett par cl rätt ner i förgasaren, dra igång, skruva på luftfiltret, köra.
Körs det stopp tar man paus, för de är svårstartade i  varmkört skick.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: brytaravstånd på gammal klippo gräsklippare?
« Svar #4 skrivet: 28 jul-11 kl 23:22 »
Tricket med en gammal Klippo är ett par cl rätt ner i förgasaren, dra igång, skruva på luftfiltret, köra.
Körs det stopp tar man paus, för de är svårstartade i  varmkört skick.

Sånt där hänger snarare ihop med vad det är för fabrikat och typ på motorn än med märket på gräsklipparen.
Ett enklare knep för Briggs&Stratton-motorer med bränsletank under förgasaren är att tippa upp gräsklipparen (om motorn är vänd med tändstiftet mot gräsklipparens handtag är det bara att trycka ner handtaget några sekunder), då får man in en extra skvätt bränsle i förgasaren utan att behöva skruva loss luftfiltret och ha sig.
Ett annat knep är att ställa gasreglaget på tomgång vid start och sedan dra på gasen mycket sakta och försiktigt när motorn väl har kommit igång.
Men om en sådan motor är svårstartad när den är varm så brukar det oftast bero på otäta ventiler eller stort glapp i ventilstyrningarna. Det brukar hända om det är fullt med gräsklipp och skräp bland kylflänsarna som har satt igen så att det inte har blivit någon kylning alls runt ventilerna, man slipper sådant om man tar av fläktkåpan och blåser rent med tryckluft minst en gång om året. Ibland kan det också hända att någon ventil kärvar fast i styrningen, speciellt om motorn har stått fuktigt till under vinterförvaringen eller om det har gått alldeles för lång tid sedan senaste oljebytet.

Just ja, brytaravstånd var det. 0,5 mm på Briggs & Stratton, 0,4 mm på Aspera och Tecumseh. På Briggs & Stratton är kondensatorn förbrukningsvara, eftersom den fasta brytarkontakten sitter på kondensatorn och den så att säga hamras sönder av brytararmen med tiden. Om en sådan motor är svårstartad eller verkar ha tändningsproblem ska man inte tveka att byta kondensator.
Det är fullt normalt på alla gamla gräsklipparmotorer med brytarspetsar att man måste putsa av dem om motorn har stått oanvänd i mer än ett år, ibland oftare om det är dåligt med vevaxeltätningen så det ständigt är fullt med oljedimma runt brytarna.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: brytaravstånd på gammal klippo gräsklippare?
« Svar #5 skrivet: 28 jul-11 kl 23:29 »
vi hade igång den ena klipparen på startgas men trots nytt stift och ny bensin så gick den inte...
gnista kom..och soppan flöda.. (inställningsfel på nåt munstycke?)

den som vi fick igång bytte vi kondensator på och stift..justera brytarna och den var igång på första rycket..

inte illa ändå med tanke på att den ena hittats i naturen och den andra i en conteiner..

Fjäderfän och kaniner

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: brytaravstånd på gammal klippo gräsklippare?
« Svar #6 skrivet: 29 jul-11 kl 16:57 »
Klippo är väl en evighetsmaskin,nästan vad det sägs :D . Bara tänkte i och med att du har två maskiner,kanske likadana, kanske du kan skifta förgasare på dom=snabb felsökning.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: brytaravstånd på gammal klippo gräsklippare?
« Svar #7 skrivet: 29 jul-11 kl 22:58 »
Skillnaden mellan Klippo och andra gräsklippare är att när någon kastar bort en Klippo så är det för att motorn är utsliten, men på gräsklippare av andra märken har allt annat hunnit rappla sönder långt innan motorn är slut. Om man tar rätt på skrotade någotsånär moderna billighetsgräsklippare kan man snabbt samla på sig ett antal fräscha B&S-motorer som man sedan kan montera i Klippo-chassin.

Kom ihåg att även gamla gräsklipparmotorer bör kostas på ett oljebyte någon gång emellanåt (officiellt tror jag att det anges att oljan ska bytas med 50 timmars intervall). På en "fyndad" gräsklippare med okänt ursprung kan det vara bra att göra två oljebyten med bara några timmars körning emellan, om det visar sig att oljan blir svart nästan omedelbart efter det första oljebytet.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: brytaravstånd på gammal klippo gräsklippare?
« Svar #8 skrivet: 30 jul-11 kl 00:06 »
Ingen höjdare när skräpklipparchassin går av på mitten  :o,står ingen varning i manualen om det ;D . Allt annat varnas det för,till och med att armen kan brytas av när man drar i startsnöret  :o. Hållbara motorer stratton men inte roliga att skruva med om det blir knas på dom. Får man skrapa bort oljan från väggarna i motorn har man slarvat med oljepåfyllningen fick jag berättat för mig av en snubbe som skulle hjälpa en vän med med en klippare som skurit ihop  8) .

Ardas

  • Inlägg: 2
SV: brytaravstånd på gammal klippo gräsklippare?
« Svar #9 skrivet: 16 nov-22 kl 12:32 »
Hur ställer man in 0.4mm?
Är det rätt att snurra på axeln tills brytaren är öppen och där mäta 0.4mm? Sen ska det gapet stängas när jag snurrar till rätt läge på axeln?

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: brytaravstånd på gammal klippo gräsklippare?
« Svar #10 skrivet: 16 nov-22 kl 17:07 »
Hur ställer man in 0.4mm?
Med bladmått.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Tur-Johan

  • Inlägg: 322
  • Många skulle va fega om dom bara våga.
    • Dalarna
    • Hemskogen
SV: brytaravstånd på gammal klippo gräsklippare?
« Svar #11 skrivet: 16 nov-22 kl 19:32 »
Jag fick byta tändspolen på min briggs&stratton i somras.
Då sa försäljaren att det finns nya spolar nu. Där allt är inbyggt. Jag kunde riva bort kondensator brytare och bara skruva dit en ny spole på samma plats som den gamla. Magneten i svänghjulet agerade puls. Eftersom spolen hade den funktionen inbyggd och en gnista bildades. Det kändes mysko att riva bort allt. Men det funkade. Jag kör alltså brytarlöst nu. Allt jag har är en modern spole. Inga justeringar heller behövdes som att flytta spolen hit och dit. Ville bara informera om det alternativet. Nytt för mig och det funkade perfekt.
Många skulle va fega om dom bara våga.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: brytaravstånd på gammal klippo gräsklippare?
« Svar #12 skrivet: 16 nov-22 kl 19:44 »
Kolla bara att kilen i svänghjulet är hel. Om den har skjuvats av och svänghjulet har vridit sig i förhållande till vevaxeln så blir det ingen gnista alls på en B&S med brytare, med brytarlöst system blir det gnista men vid helt fel tidpunkt så man inte får motorn att gå ordentligt ändå.  Det är vanligt att kilen skjuvas av om det har blivit tvärstopp för att man t ex har kört på en sten. Om kilen måste bytas, så köp den som originalreservdel, den är av ett mjukt material som ska gå sönder innan något dyrare havererar vid tvärstopp.

Tänk dock på att det bara är på B&S-motorer som den enkla konverteringen till brytarlöst system går att göra. Om motorn är av annat märke, t ex Tecumseh, så kan man inte bygga om så lätt.

Ardas

  • Inlägg: 2
SV: brytaravstånd på gammal klippo gräsklippare?
« Svar #13 skrivet: 17 nov-22 kl 08:14 »
Med bladmått.
Funkade perfekt. Tack för tipset. Precis det jag frågade efter!!

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: brytaravstånd på gammal klippo gräsklippare?
« Svar #14 skrivet: 17 nov-22 kl 17:53 »
Funkade perfekt. Tack för tipset. Precis det jag frågade efter!!
Har man inte bladmått kan man ju ta nått annat som är 0,4mm, tex en bit av byggmax ynkligt tunna takplåt, det funkar😉
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: brytaravstånd på gammal klippo gräsklippare?
« Svar #15 skrivet: 17 nov-22 kl 20:59 »
 Visst kan man ta plåt som man vet tjockleken på.
Men nog tycker jag det är mer praktiskt med ett bladmått, som är märkta med rätt mått.
Nackdelen med både dessa och brytarfil är att man aldrig hittar dem när de behövs. Så det är bara att köpa nytt. När man är klar och ska lägga undan så hittar man de gamla där man tänkt lägga de nya.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: brytaravstånd på gammal klippo gräsklippare?
« Svar #16 skrivet: 17 nov-22 kl 22:14 »
Att hålka på att köpa dubletter av bladmått verkar dumt och slösaktigt, om ögonmåttet inte är tillräckligt är det väl lämpligt att improvisera med en plåtbit i rätt stl om man saknar bladmått eller har förlagt det?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

 

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: brytaravstånd på gammal klippo gräsklippare?
« Svar #17 skrivet: 17 nov-22 kl 22:30 »
Framför allt tar det tid att först leta efter prylarna och sedan att kanske bli tvungen att vänta tills nästa dag med att köpa nytt när butiken öppnar.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 6 användare
xaelanar, polyamorista, GE202, alternaiv, von tratt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser