Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stickling från äppelträd?  (läst 23566 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Stickling från äppelträd?
« skrivet: 11 jun-17 kl 19:35 »
Har ett äppelträd men vill ha ett till av samma träd. Kan man på något sätt skapa ett träd av ett befintligt träd, genom att ta en kvist och få den att rota sig? Försökte med en kvist i en vas med vatten men den dog.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #1 skrivet: 11 jun-17 kl 20:02 »
Det är väldigt svårt, du blir i princip tvungen att ympa om du vill föröka trädet

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #2 skrivet: 11 jun-17 kl 20:34 »
Man skall ALDRIG föröka genom att sätta kvistar i vatten, begriper inte varför folk gör det???  Äppelträd förökas genom ympning, köp ett valfritt träd och ymp in egna sorter, eller så kärnor och skapa egna grundstammar att ympa på, tar lite längre tid eftersom de blir större

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #3 skrivet: 11 jun-17 kl 20:47 »
Man skall ALDRIG föröka genom att sätta kvistar i vatten, begriper inte varför folk gör det???  Äppelträd förökas genom ympning, köp ett valfritt träd och ymp in egna sorter, eller så kärnor och skapa egna grundstammar att ympa på, tar lite längre tid eftersom de blir större

Man ska ALDRIG skriva ett inlägg då man inte har mer blod än sprit i omloppet heller...  ;) Att föra ett lugnt och sansat samtal är lämpligare.

Torpjens - alla äppelsorter är kloner, dvs ett Ingrid-Marie är alltid kvistar från ett och samma träd. Eller Amorosa från det ursprungliga trädet, eller Filippa osv. Det finns bara en tidpunkt på året då det går att ympa. Jag är ingen expert, men det är ungefär då sista snön smält bort och ett par veckor framåt.

Kvistarna som man vill använda till att ympa på grundstammar skördas bäst nån vecka efter att de fällt sina sista löv. Linda in dem i lite tidningspapper och förvara svalt till våren.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #4 skrivet: 11 jun-17 kl 20:52 »
Saken är att jag inte har något träd att ympa på. Jag måste alltså fixa ett helt nytt träd och då undrar jag om det finns något sätt att föröka det befintliga trädet.


Varför sätta en kvist i vatten... Tja, jag har fått för mig att man kan ta sticklingar av en del växter på det sättet så varför inte prova. Vad är det som är så hemskt med det? Att bara säga "gör aldrig" utan motivering är rätt meningslöst, jag lyssnar bara om jag får en motivering.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #5 skrivet: 11 jun-17 kl 20:56 »
Så lite äppelkärnor av okänd pollenlämnare, dvs "fader okänd". Nästa år kan du ympa på dessa plantor.

Att föröka med sticklingar fungerar på många olika buskar eller träd, men icke med fruktträden. Jag är ingen vetenskapsmänniska så jag kan berätta varför så är fallet, utan jag "bara vet" att det inte skulle fungera.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #6 skrivet: 11 jun-17 kl 22:56 »
Saken är att jag inte har något träd att ympa på. Jag måste alltså fixa ett helt nytt träd och då undrar jag om det finns något sätt att föröka det befintliga trädet.


Varför sätta en kvist i vatten... Tja, jag har fått för mig att man kan ta sticklingar av en del växter på det sättet så varför inte prova. Vad är det som är så hemskt med det? Att bara säga "gör aldrig" utan motivering är rätt meningslöst, jag lyssnar bara om jag får en motivering.

Bor du i Sörmland som din profil säger?

Om du gör det, så kan du kontakta Julita, där det finns en genbank för äppelträd. De "gör" också träd åt en på beställning, om man har något som man vill föröka, och som inte är en känd sort.
https://www.nordiskamuseet.se/slott-gardar/julita-gard/om-julita-gard#breadcrumb

Åtminstone under tidigare år, så har de också haft kurser i trädbeskärning och ympning.
Där finns allehanda sällsynta, gammmaldags, äppelsorter att köpa, som numera inte saluförs av plantskolorna.

Om inte annat, så kan du hjälp med att köpa en grundstam av dem. Eller så köper du helt enkelt ett äppelträd som är ympat på en vettig grundstam på vilken plantskola som helst (du kan för detta ändamål välja ett som är lite snett eller skadat, och pruta), planterar detta, väntar ett år eller två så att hinner rota sig, och så ympar du in av "ditt" träd...

p.s. Det fungerar inte att rota äppelsticklingar i ett glas vatten...Kanske, men bara kanske, kan man rota i jord om man sköter det rätt. Det är mest örtartade sticklingar som går att rota i vatten, men även dessa tar sig bättre om man sätter sticklingen i jord.


Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #7 skrivet: 12 jun-17 kl 01:28 »
Jag råkade se nåt klipp på youtube om att föröka träd. Sök på "air layering". Har gjort ett försök på vårt döende transparent blanche...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #8 skrivet: 12 jun-17 kl 03:59 »
Man ska ALDRIG skriva ett inlägg då man inte har mer blod än sprit i omloppet heller...  ;) Att föra ett lugnt och sansat samtal är lämpligare.

Torpjens - alla äppelsorter är kloner, dvs ett Ingrid-Marie är alltid kvistar från ett och samma träd. Eller Amorosa från det ursprungliga trädet, eller Filippa osv. Det finns bara en tidpunkt på året då det går att ympa. Jag är ingen expert, men det är ungefär då sista snön smält bort och ett par veckor framåt.

Kvistarna som man vill använda till att ympa på grundstammar skördas bäst nån vecka efter att de fällt sina sista löv. Linda in dem i lite tidningspapper och förvara svalt till våren.

Man kan okulera äppelträd under större delen av sommaren, de flesta äppelträd är okulerade, inte ympade, det är ju främst något för amatörer!

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #9 skrivet: 12 jun-17 kl 07:46 »
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=187415.0

Intressant tråd från någon som verkar kunnig.
Så fort jag hittar en petflaska ska jag pröva på syren

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #10 skrivet: 12 jun-17 kl 12:39 »
Man kan okulera äppelträd under större delen av sommaren, de flesta äppelträd är okulerade, inte ympade, det är ju främst något för amatörer!


Men du kurt, vi är ju på ett amatörforum och av ursprungsfrågan torde du kunna sluta dig till att jag inte ens nått nivån amatör utan är en okunnig klant som försöker uppnå något. Att du använder proffsbegrepp som okulering hjälper mig inte ett smack och du har inte förklarat varför man inte ska sätta kvistar i vatten. Jag får känslan av att du mest kverulerar, (för att föregå med gott exempel har jag länkat en förklaring).


Övriga tackar jag för hjälp och glada tillrop!  :)
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

andtol

  • Gäst
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #11 skrivet: 12 jun-17 kl 14:08 »
Jag har sått äppelkärnor, det är ett lotteri men ganska roligt att få många vildapelträd. Blomningen är vacker. :)

Kommer att testa att ympa på dessa vildaplar. Men inte börjat ännu. Det tar tid innan det blir ett träd samt att det finns många djur (sorkar, får, harar, rådjur osv) som gillar små äppelträd.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #12 skrivet: 12 jun-17 kl 17:44 »
Problemet med vatten är att rötter behöver syre men uppenbarligen fungerar det ibland för vissa får ju rötter i vatten. Men frågan är om det inte fungerar bättre att sätt sticklingen i lagom fuktig jord istället.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #13 skrivet: 13 jun-17 kl 08:32 »
Man kan okulera äppelträd under större delen av sommaren, de flesta äppelträd är okulerade, inte ympade, det är ju främst något för amatörer!

För alla amatörer som läser detta så vill jag bara förtydliga att okulering är en av många ympningsmetoder. Fördelen är att man kan få många träd på ett ämne, det är därför det används av de där andra som inte är amatörer. Är man amatör och bara vill ha en eller ett par träd så kan klyvympning vara rätt metod. Det tar lite längre tid, är större schans att lyckas och blir en finare stam på det färdiga trädet.

Mvh
Magnus

Mvh
Magnus

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #14 skrivet: 13 jun-17 kl 09:07 »
Jag läste i en trädgårdssida för några år sedan att en kvinna i Sverige satte sticklingar av fruktträd rakt ner i jorden. hon blev helt utskrattad. Ingen trodde på det hela. Men det fungerade för henne.

Jag har provat 2 gånger att göra sticklingar uppe i träden,men det föll sig nog på att jag hade en för lite boll med jord. Man klöv en boll (jag tog en innebandy boll med hål i ) med jord och hade den runt en sårad/skrapad gren i trädet. Sen skulle det bildas rötter. Man gör ju liknande med vissa krukväxter med stam fast man har en liten påse jord runt grenen.

När man förökar olivträd (i andra varmare länder) har jag sett att de har en typ drejad kruka flaska med 2 hål i som de sticker runt grenen ock fyller med jord. Sen klipper av grenen efter ett antal månader ock krossar flaskan ock planterar i kruka.

Kanske ska prova med nåt igen, vitmossa är ju bakteriedödande, sen på med sticklingshormon från Impecta.
 
Jag provar det mesta av ren nyfikenhet. Hade jag inte provat att ta sticklingar osv så skulle jag ju inte haft denna trädgård med alla möjliga gratis-växter buskar ock träd.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #15 skrivet: 19 jun-17 kl 12:37 »
Nu provar jag New Zeeland Ultra gro spagnum moss. Man lägger det i vatten så sväller det upp. Jag klippte upp en färgad soppåse ock trädde den runt en äppel-gren jag skavde barken på , sen band fast påsen där nere, fyllde på fuktig mossa ock band om där uppe. Sen ett litet hål där jag kan vattna via en tratt. Jag ska prova ock se vad som händer, om det blir några rötter. Trädet är lågväxande så man kommer åt lätt.

När det gäller Flädersticklingar i glasull så sloknade de en del. Det var nog för mycket sol in i växthuset.
De andra sticklingarna ser okey ut än så länge.

Jag funderar på att flytta sticklingar till skuggiga bersån. Ett sätt är ju att ha en plastbalja med en hel del hål ock fylla den med sand eller såjord. Sen ha ner sticklingar, sen kan man sticka ner pinnar ock ha om en plastpåse om ..gärna färgad men inte svart.Den ska vara lite genomskinlig.Men inte vanlig plastpåse tror jag. Sen ställa det i Bersån.Pinnarna ska vara så plasten inte går emot sticklingarna. Man kan ha böjd starkare ståltråd med.

Just nu är det rätt soligt även bakom huset. T.ex rosors blad torkar snabbt i solen ock rullar ihop sig..även om jag bara lämnar några stycken på var stickling. Dessutom klipper av dem till hälften.

Kanske man skulle köpa ett sånt där litet växthus på Rusta. Med plast över.De har väl rea snart. Kunde ha det i bersån. De är ju rätt fula, men de syns inte där inne.

Sen råkade jag se att det fanns filmer på Youtube om Rockwool. Jag har inte sett dem förut.  Rockwool hydroponics, de sätter frön mm bl.a gurkfrön i Rockwool. Det var intressant.

Sen satte de även sticklingar ( eller cuttings som de säger) i Perlite.  Jag tror det är en lavasten i småbitar. Jag får kolla upp det lite mer. Jag vet att jag har sådana påsar i garaget. Jag har haft Perlite över krukor ibland med frösådder för att slippa gröna alger. Men nu såg jag att de klippte papper ock la över i stället. Ja på sticklingar alltså.
Kanske är lite lyxigt att bara ha sticklingar i Perlite. det är ju inte så billigt att köpa. Jag får kolla mer sen på de där filmerna.

Det finns ju filmer på svenska med. Bara att skriva rossticklingar så hoppar det upp en massa filmer.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #16 skrivet: 21 jun-17 kl 23:40 »
Jag kollade youtube igen.

Skrev:This old house +  cuttings  så kom det fram en bra film om sticklingar.( how to propagate plants from Cuttings)

Jag har förkastat ett knep till. Det där att rulla vått tidningspapper om rossticklingar ock ha dem i en plastpåse,det fungerade inte för mig,Kanske det var för varmt i källaren.De blev svarta ock dåliga. Bra då vet jag det.

Sen har jag kollat på: How to plant a butterfly garden, det var intressant. Det var på This old house.

Sen har jag kollat på Handyman Magazine på Youtube..Sökord. Garden eller greenhouse osv. så kommer det upp en del allt möjligt grejs.

Idag satte jag sticklingar av Polstjärnan, den höga rosen med vita små blommor. De är lite överallt. En del på fel ställen.Den blir så hiskeligt hög. Så jag vill helst ha den vid tomtgränsen där den kan härja fritt.

En dubbel skär Clematis blommar nu i den gula Kaprifolen..Jag har dem lite överallt med.  Fast man blir mer ock mer kräsen när man sätter skott.
 .

Åsa Rindfalk

  • Inlägg: 6
    • Västmanland
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #17 skrivet: 05 sep-17 kl 12:45 »
Så lite äppelkärnor av okänd pollenlämnare, dvs "fader okänd". Nästa år kan du ympa på dessa plantor.

Att föröka med sticklingar fungerar på många olika buskar eller träd, men icke med fruktträden. Jag är ingen vetenskapsmänniska så jag kan berätta varför så är fallet, utan jag "bara vet" att det inte skulle fungera.

Ursäkta men jag är ganska ny på det hela  ??? men behöver man göra något med äppelkärnorna eller är det bara att plantera i kruka och ha inne nu under det kalla halvåret :-[ ?

andtol

  • Gäst
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #18 skrivet: 05 sep-17 kl 13:04 »
Ursäkta men jag är ganska ny på det hela  ??? men behöver man göra något med äppelkärnorna eller är det bara att plantera i kruka och ha inne nu under det kalla halvåret :-[ ?

Ja och nej. Jag har planterat dem i kruka men de ska vara ute under vintern. De måste frysa för att det ska bli något. Se till att de ej blir för torra om de står under tak.

Åsa Rindfalk

  • Inlägg: 6
    • Västmanland
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #19 skrivet: 05 sep-17 kl 13:38 »
Ja och nej. Jag har planterat dem i kruka men de ska vara ute under vintern. De måste frysa för att det ska bli något. Se till att de ej blir för torra om de står under tak.

Tusen tack för svar  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Tångräkan, LimJans, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser