Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grilla utan grillkol?  (läst 24054 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #60 skrivet: 21 aug-20 kl 20:36 »
Tror att du måste ha nätet en bra bit större så det inte kommer så nära elden, annars finns risken att det inte håller så länge.

chicketiwowow

  • Inlägg: 10
    • Dalsland
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #61 skrivet: 23 aug-20 kl 11:21 »
Kolla! Detta finns ju att köpa! Dyrt, men det bekräftar i alla fall att idén borde funka.

https://www.bauhaus.se/klotlock-esschert-design-till-eldstad-60cm
https://www.bauhaus.se/gnistskydd-espegard-lock-60

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #62 skrivet: 23 aug-20 kl 12:05 »
Kolla! Detta finns ju att köpa! Dyrt, men det bekräftar i alla fall att idén borde funka.

https://www.bauhaus.se/klotlock-esschert-design-till-eldstad-60cm
https://www.bauhaus.se/gnistskydd-espegard-lock-60

500:- för en vara som e slut...   ;D
Jo det finns massor av prylar man kan roa sig med att köpa både hår och där.

Dock är det självhushållning vi pratar om här.
Då är det kunskapen att kunna göra kol eller att skapa en brasa som man kan grilla på utan en massproducerat som man glömmmer ute och rostar det.
Dessutom så måste man ha grillhandske..

Det är betydligt enklare och billigare att tjöpa kol av någon lokal tillverkare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

chicketiwowow

  • Inlägg: 10
    • Dalsland
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #63 skrivet: 23 aug-20 kl 13:28 »
Som sagt, planen är att tillverka själv. Produkterna tyder på att det borde gå. Bara att köpa motsvarande nät vilket inte borde kosta mycket för en kvadratmeter.

Resultatet blir alltså att man kan grilla över glöd från ved som är enklare, billigare och ger mer smak. Nätet ger bonusen att säkerheten är något högre än att göra upp en vanlig brasa mitt på högsommaren.

Ja, att göra kol är jättebra att kunna. Väldigt bra för klimatet och odlingarna att göra biokol. Men om man gör kol och sen grillar på den så har man knappast gjort någon miljövinst jämfört med att tända eld på veden direkt.

Min plan är att grilla med glöd från ved. Ett annat projekt som jag gärna skulle göra är att göra egen kol, men den skulle jag i så fall inte elda upp.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #64 skrivet: 23 aug-20 kl 15:33 »
Som sagt, planen är att tillverka själv. Produkterna tyder på att det borde gå. Bara att köpa motsvarande nät vilket inte borde kosta mycket för en kvadratmeter.

Resultatet blir alltså att man kan grilla över glöd från ved som är enklare, billigare och ger mer smak. Nätet ger bonusen att säkerheten är något högre än att göra upp en vanlig brasa mitt på högsommaren.

Ja, att göra kol är jättebra att kunna. Väldigt bra för klimatet och odlingarna att göra biokol. Men om man gör kol och sen grillar på den så har man knappast gjort någon miljövinst jämfört med att tända eld på veden direkt.

Min plan är att grilla med glöd från ved. Ett annat projekt som jag gärna skulle göra är att göra egen kol, men den skulle jag i så fall inte elda upp.

När man gör kol så brukar man få flera fraktioner.
Sådant som går att använda i grillen och sådant som funkar bäst i jorden.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #65 skrivet: 24 aug-20 kl 11:39 »
När man gör kol så brukar man få flera fraktioner.
Sådant som går att använda i grillen och sådant som funkar bäst i jorden.

Jag sorterar min kol i fem olika fraktioner: Biokol, smideskol, grillkol och två större storlekar till de som grillar länge och vill ha stora bitar. Så jag kan bara hålla med :)
Nästa säsong ska jag göra en odling och prova biokol, det ska bli kul. De andra har jag smitt och grillat på och de funkar perfekt :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 4 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, isa, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser