Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat till grisar  (läst 28414 gånger)

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Mat till grisar
« Svar #20 skrivet: 24 maj-12 kl 23:05 »
Här heter det mjöl, rätt och slätt, bara för att krångla till det ytterligare  ;)

Ok, gotländska är väll kanske inte det mest utbredda språket i Sverige...
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Mat till grisar
« Svar #21 skrivet: 24 maj-12 kl 23:11 »
Intressant med detta ordet!
För mig är det en röra av något som jag ännu inte har förstått vad som är i den.
För min man är det krossad säd blandad med vatten som blir en gegga.
Jag har "alltid" trott är det är mer vetenskap bakom gröpe. En skopa sådant, en skopa sådant och lite sånt.
Här hemma får de krossad spannmål med lite klara i. Ibland torrt och ibland blött.
Får de då gröpe ibland  ::) :P
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Existens?

  • Gäst
SV: Mat till grisar
« Svar #22 skrivet: 24 maj-12 kl 23:12 »
Här heter det mjöl, rätt och slätt, bara för att krångla till det ytterligare  ;)

Ok, gotländska är väll kanske inte det mest utbredda språket i Sverige...

Och du skulle fortfarande kalla det för mjöl om det är iblandat koncentrat?

Existens?

  • Gäst
SV: Mat till grisar
« Svar #23 skrivet: 24 maj-12 kl 23:13 »
Intressant med detta ordet!
För mig är det en röra av något som jag ännu inte har förstått vad som är i den.
För min man är det krossad säd blandad med vatten som blir en gegga.
Jag har "alltid" trott är det är mer vetenskap bakom gröpe. En skopa sådant, en skopa sådant och lite sånt.
Här hemma får de krossad spannmål med lite klara i. Ibland torrt och ibland blött.
Får de då gröpe ibland  ::) :P

Nej, krossad säd är aldrig gröpe. Det är kross ;)

Kristofer

  • Inlägg: 241
SV: Mat till grisar
« Svar #24 skrivet: 24 maj-12 kl 23:13 »
Här heter det mjöl, rätt och slätt, bara för att krångla till det ytterligare  ;)

Ok, gotländska är väll kanske inte det mest utbredda språket i Sverige...

Fy fan, ni är inte riktigt kloka. Men varför inte mjouäl, eller på något sätt med gotländska triftonger?

Kristofer

  • Inlägg: 241
SV: Mat till grisar
« Svar #25 skrivet: 24 maj-12 kl 23:16 »
Det behövs nog en ISO-standard för att bestämma hur krossat något ska vara för att övergå till mjöl. Det finns kanske redan definierat i EU-lagstiftningen?

Kristofer

  • Inlägg: 241
SV: Mat till grisar
« Svar #26 skrivet: 24 maj-12 kl 23:18 »
"Gegga" får man bara kalla det om det innehåller mer än 30% vätska.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Mat till grisar
« Svar #27 skrivet: 24 maj-12 kl 23:22 »
"Gegga" får man bara kalla det om det innehåller mer än 30% vätska.
Aha  ;D
Jag har ingen aning om vad som är gegga och vad som är gröpe och vad som är kross och vad som är gud vet vad.
Linderödaren får krossad säd- pronto- Mineralsten och hushållsrester.
Minigrisarna får kross och Klara- mineralsten och hushållsrester.
Som sagt, ibland får de vatten i, ibland inte.
Så om jag har tur får de gröpe ibland och ibland får de bara mat  ;)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Kristofer

  • Inlägg: 241
SV: Mat till grisar
« Svar #28 skrivet: 24 maj-12 kl 23:25 »
Ge dem gegga också!

Går de ute? Bryr de sig om mineralsten då?

Existens?

  • Gäst
SV: Mat till grisar
« Svar #29 skrivet: 24 maj-12 kl 23:26 »
Det behövs nog en ISO-standard för att bestämma hur krossat något ska vara för att övergå till mjöl. Det finns kanske redan definierat i EU-lagstiftningen?

Nej, det är inte överdrivet komplicerat. De flesta klarar att förstå skillnaden.
 Kross får man när man använder en kross. Gröpe får man när man använder en gröpkvarn.
Kross= krossar.
Kvarn= maler.

Enda tveksamheten är om man använder en hammarkvarn, som heter kvarn, fast den mer klipper sönder säden. Men den har såll för att kunna få mer finmalt,  så den ligger i gränszonen.

Vill man vara ännu lite modernare så köper man sig en skivkvarn.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Mat till grisar
« Svar #30 skrivet: 24 maj-12 kl 23:31 »
Nej, det är inte överdrivet komplicerat. De flesta klarar att förstå skillnaden.
 Kross får man när man använder en kross. Gröpe får man när man använder en gröpkvarn.
Kross= krossar.
Kvarn= maler.

AHA!!! nu fattade även jag  :-[

Ge dem gegga också!

Går de ute? Bryr de sig om mineralsten då?

Jappi, de är ute hela dagarna. Vet inte om de bryr sig om stenen, men det känns bättre för min del att jag i varje fall har erbjudit dem det
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Mat till grisar
« Svar #31 skrivet: 24 maj-12 kl 23:32 »
Nej, det är inte överdrivet komplicerat. De flesta klarar att förstå skillnaden.
 Kross får man när man använder en kross. Gröpe får man när man använder en gröpkvarn.
Kross= krossar.
Kvarn= maler.

AHA!!! nu fattade även jag  :-[

Ge dem gegga också!

Går de ute? Bryr de sig om mineralsten då?

Jappi, de är ute hela dagarna. Vet inte om de bryr sig om stenen, men det känns bättre för min del att jag i varje fall har erbjudit dem det
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Kristofer

  • Inlägg: 241
SV: Mat till grisar
« Svar #32 skrivet: 24 maj-12 kl 23:50 »
Aha, jag förstår.

Och kofångaren fångar kor.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Mat till grisar
« Svar #33 skrivet: 24 maj-12 kl 23:51 »
Aha, jag förstår.

Och kofångaren fångar kor.

*lol*
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Existens?

  • Gäst
SV: Mat till grisar
« Svar #34 skrivet: 24 maj-12 kl 23:52 »
Aha, jag förstår.

Och kofångaren fångar kor.

Jepp.. och fåntrattar fångar fånar.

Kristofer

  • Inlägg: 241
SV: Mat till grisar
« Svar #35 skrivet: 24 maj-12 kl 23:57 »
Jepp.. och fåntrattar fångar fånar.


Nej, den trattar fånigt, fattar du väl: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=2/59/46.html

Kristofer

  • Inlägg: 241
SV: Mat till grisar
« Svar #36 skrivet: 25 maj-12 kl 00:01 »
Vill man vara ännu lite modernare så köper man sig en skivkvarn.

Tar den både cd och lp?

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Mat till grisar
« Svar #37 skrivet: 25 maj-12 kl 22:46 »
Och du skulle fortfarande kalla det för mjöl om det är iblandat koncentrat?
Kanske inte nödvändigtvis jag men... Jo.
Ibland kallas kraftfoder för kralle, men det är lite lurigt då det kan blandas ihop med det som heter krallar.
(som jag tyvärr har glömt bort vad det betyder typiskt nog, tror det är något som växer)

Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Broberg

  • Gäst
SV: Mat till grisar
« Svar #38 skrivet: 25 maj-12 kl 22:50 »
(som jag tyvärr har glömt bort vad det betyder typiskt nog, tror det är något som växer)

Ormar och små ungar krallar på marken. Eller golvet.

kallekula

  • Inlägg: 15
    • -
SV: Mat till grisar
« Svar #39 skrivet: 26 sep-21 kl 09:16 »
Alla verkar eniga om att grisarna bör ha gröpe. Vad händer om de bara får kross (blötlagd i 8-12 timmar)? Vi har två linderödssvin och har letat efter någon lokal bonde som har gröpe, men har bara hittat en som tillhandahåller havre- och vetekross. När jag tittar på avföringen ser jag att mycket spannmålet kommer ut helt, och är lite oroliga att de inte kan tillgodogöra sig näringen. Alternativet är att köpa en gröpekvarn, men det känns lite omständigt när vi har så liten skala och vet heller inte riktigt hur länge vi kommer fortsätta ha gris.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser