Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När är honung klar för att tappas på burk?  (läst 21662 gånger)

Linamarie

  • Inlägg: 74
    • Västergötland
När är honung klar för att tappas på burk?
« skrivet: 01 jul-11 kl 23:03 »
Hej!

Som nybörjare har jag mest fokuserat på bina och honungen har liksom inte ägnats så mycket tid. Men jag kände mig tvungen att prova farfars gamla slunga och har sedan läst mig till hur jag ska hantera honungen. Så jag har silat i grovsil, finsil, skummat den, låtit den stå tills jag tyckte att den var en aning grumlig och nu håller jag på och rör den en liten stund varje dag. Frågan är då hur länge ska man hålla på och röra? Hurdan ska honungen bli och när vet man att den är färdig för burken?!

Lindell

  • Gäst
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #1 skrivet: 02 jul-11 kl 15:38 »
Det var inte meningen att jag skulle vara med i dett forum längre, men ibland lider man av allt skitsnack när ingen kan svara på en vettig fråga.

Låt honungen stå tills allt vax & smolk kommit upp till ytan. Ta bort detta. Finsila och följ denna rekommendation som fanns med i månadens Bitidning.
http://www.uffelagerqvist.se/biodling/ympning.pdf

Eller läs lite på inläggen som jag lägger till här när jag visade EKOBI metoden. (mera om EKOBI metoden finns på nätet).
« Senast ändrad: 02 jul-11 kl 15:41 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

  • Gäst
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #2 skrivet: 02 jul-11 kl 15:41 »
Du kan läsa från dessa inlägg. I stället för att röra gör man en mindre ymp först och sedan rör man ner den.
Efter det kan man tappa på burk och då vet man lite om slutresultatet. Efter ca 3 veckor i 12-14 grader är honungen klar på burk.
Det blir då mjuk och bredbar samt nästan lika dan år från år. Det kan bero en aning på dragväxter.

Självstudier med bilder.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=75917.msg846731#msg846731

Du kan gå en sida bak också till inlägg #663 i tråden.

Lycka till.
« Senast ändrad: 02 jul-11 kl 15:47 av Sten-Åke Lindell »

Linamarie

  • Inlägg: 74
    • Västergötland
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #3 skrivet: 02 jul-11 kl 16:03 »

Tackar så mycket!

Hans Hultén

  • Inlägg: 191
    • Södermanland
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #4 skrivet: 02 jul-11 kl 16:32 »
Det var inte meningen att jag skulle vara med i dett forum längre, men ibland lider man av allt skitsnack när ingen kan svara på en vettig fråga.

Låt honungen stå tills allt vax & smolk kommit upp till ytan. Ta bort detta. Finsila och följ denna rekommendation som fanns med i månadens Bitidning.
http://www.uffelagerqvist.se/biodling/ympning.pdf

Eller läs lite på inläggen som jag lägger till här när jag visade EKOBI metoden. (mera om EKOBI metoden finns på nätet).

Hej Sten-Åke!
Välkommen tillbaka, hoppas du fortsätter att skriva.
Hans

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #5 skrivet: 02 jul-11 kl 21:58 »
...en aning grumlig och nu håller jag på och rör den en liten stund varje dag. Frågan är då hur länge ska man hålla på och röra? Hurdan ska honungen bli och när vet man att den är färdig för burken?!
Eftersom jag själv nästan alltid använder metoden med ymp enligt ovan så har jag mest erfarenhet av traditionell rörning från när jag hjälpte min morfar en gång i tiden. Han rörde tills den blev precis så tjock att den gick att tappa på burk utan större problem. Eftersom hur lång tid detta tar beror på temperaturen där honungen förvaras samt att det beror både på dragväxter och vattenhalt så krävs det en hel del fingertoppskänsla och erfarenhet för att upprepa samma slutresultat. Därmed inte sagt att honungen blir dålig om man inte gör helt rätt, tvärtom tycker jag att rörd honung blir mera levande och spännande och visar på den naturprodukt honung faktist är. Men faktum kvarstår att vill man ha ett förutsägbart resultat är ympmetoden enklare, speciellt för nybörjare. Undantaget om man har mindre än kanske 50 kg honung annars blir det lite väl mycket disk.

Lindell

  • Gäst
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #6 skrivet: 02 jul-11 kl 22:19 »
Jag vill påstå att ymp och EKOBI metoden är till för de som inser att röra i veckor är ganska så meningslöst. Att man rörde förr var pga man inte förstod EKOBI metoden.
Nybörjare eller ej, har ingen betydelse. Använder man EKOBI har man koll och sparar en massa tid och onödigt rörande.
Den enda skillnaden på metoderna är att honungen blir avsevärt bättre med ymp, man har koll på kristalliseringen och då får man också kvalitet på sina produkter.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #7 skrivet: 02 jul-11 kl 22:48 »
Jag vill påstå att ymp och EKOBI metoden är till för de som inser att röra i veckor är ganska så meningslöst. Att man rörde förr var pga man inte förstod EKOBI metoden.
Nybörjare eller ej, har ingen betydelse. Använder man EKOBI har man koll och sparar en massa tid och onödigt rörande.
Den enda skillnaden på metoderna är att honungen blir avsevärt bättre med ymp, man har koll på kristalliseringen och då får man också kvalitet på sina produkter.
Jag håller helt med förutom jag personligen inte anser den blir avsevärt bättre med ymp. Sant att den blir förutsägbar, bredbar, smörig, utan "grus", men den blir också lika intressant som McDonalds i mina ögon. Jag tar alltid undan några burkar till mig själv som jag inte ympar.

Lindell

  • Gäst
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #8 skrivet: 03 jul-11 kl 08:19 »
Då tycker vi tvärt om. Grusig "Fransk" honung är nog det värsta vi vet här hemma. Den skulle aldrig gå hem i butik.
YMP ger en proffsig len fin smörig bredbar honung under förutsättning att man rör ut den ordentligt. Jag har inte raps här utan kan ta det lungt både i kupa och i burk.
Då får man lite extra tid på sig. Skiftningarna försvinner om man låter bunken stå över natten och att man rör om den igen ordentligt innan tappning.
Numera rör jag med ett CMF rörverk på 500 kg och har två CMF klartankar på 600 kg, det tung jobbet i honungsboden är borta.
I stället för en del bök och lyft med handtappning med ca 70 burkar en trött kväll för att butiken vill ha leverans så kör jag 1.500 st burkar på 4 timmar med tappautomaten och ligger före. Att skära etiketter går kanske första sässongen, sedan tar det för mycket tid och blir faktiskt dyrare även materiellt sett (papper, lasertoner) per burk.
Men investeringskostnaderna är förstås betydligt lägre ...
« Senast ändrad: 03 jul-11 kl 08:29 av Sten-Åke Lindell »

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #9 skrivet: 03 jul-11 kl 09:46 »
Tur att vi alla är olika då och precis som vi gillar olika sorters honung kan vi uppenbarligen gilla/ogilla olika konsistenser.

Jag kan inte räkna hem investeringar i dylik maskinpark och då tycker jag ändå att jag har en rätt stor omfattning på min biodling för att vara hobby.

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #10 skrivet: 03 jul-11 kl 09:57 »
Som den nybörjare jag är så ympade jag honungen förra året. Det kändes säkrare. Honungen blev mycket fin i konsistensen och bredbar. Smaken förändrades, den blev lite nästan smörig i smaken. Tyvärr så tappade den mycket av den ursprungliga smaken. Jag som har mängder med vilda blommor från äng och skog, utan raps, vill ju ha fram den smaken. Jag sparade några burkar till mig själv med nyslungad honung och all smaken kvar, den höll sig okej i konsistensen länge, hur länge vet jag inte för den är slut nu.

Jag gissar att hur länge man ska röra beror på hur grovkornig man vill ha den. Hur länge man ska röra beror nog också på vilka blommor den kommer ufrån. Jag har också sökt efter svar hur honungen ska se ut när den är tillräckligt rörd. Det svaret jag har hittat på olika ställen är att det är ganska enkelt att se och är sådant som man lär sig med tiden. Inte mycket till svar för den som vill ha hjälp att lära sig. Kanske finns det inget bra svar.

Lindell

  • Gäst
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #11 skrivet: 03 jul-11 kl 12:42 »
Du kan aldrig någonsin få en rörd honung att smaka som nyslungad.
Så varför göra den kopplingen. Tro inte att en handrörd gör det bara för att den är handrörd.
Nyslungad/naturell svensk honung självkanderar till grova kristaller. Syftet med ympen är att förändra kristallstrukturen till en fin stabil form för långtidsförvaring.
Självklart förändras den, men den får tillbaka en del av sin arom om den får stå ett tag på burk.
Se nyslungad naturell honung som en primör, EN produkt och ympad rörd honung som en annan.
Båda går att sälja men den nyslungade bara under någon månad.

Humleblomster

  • Inlägg: 1684
    • Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #12 skrivet: 03 jul-11 kl 13:09 »
Jag hann aldrig göra en ymp förra året innan honungen var färdig att tappas på burk. Fyra-fem dagars rörande. Den blev fast och fin utan grova korn :)
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #13 skrivet: 03 jul-11 kl 13:55 »
Du kan aldrig någonsin få en rörd honung att smaka som nyslungad.

Jag skrev otydligt med vad jag menade. Nyslungad honung har mest smak kvar, den man rör utan att ympa har näst mest smak kvar, den ympade har minst av den ursprungliga smaken kvar.

t_n

  • Inlägg: 67
    • Skåne
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #14 skrivet: 05 jul-11 kl 15:51 »
Jag hann aldrig göra en ymp förra året innan honungen var färdig att tappas på burk. Fyra-fem dagars rörande. Den blev fast och fin utan grova korn :)

samma sak hände mej i år. undrar om den håller sig len o fin eller den blir grusig efter några månader. hur bettede sig din?
En skåning äter inte för han e hungrig utan för att inte BLI hungrig

Aspargus

  • Inlägg: 45
    • Uppland
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #15 skrivet: 05 jul-11 kl 17:04 »
Då tycker vi tvärt om. Grusig "Fransk" honung är nog det värsta vi vet här hemma. Den skulle aldrig gå hem i butik.

Ja, smaken är ju som bekant delad. Var hemma hos vänner i Belgien och fick smaka honung; grusig som f_n! De har förmodligen bara tappat den direkt i burk och låtit den vara. Smaken var det inget fel på, men bredbar var den defenitivt inte. Detta var vad de var vana vid, förutom helt rinnande Acaciahonung. Efter att ha försett dem med lite svensk honung vill de alltid att vi tar med oss en laddning när vi åker ner. De tycker både att den är godare och mer lättanvänd(de äter gärna honung på toast). Vem vet, det kanske faktiskt GÅR att exportera svensk honung, istället för att med näbbar och klor försöka skydda oss från import.. ;D

Curt

  • Inlägg: 621
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #16 skrivet: 06 jul-11 kl 10:13 »
Jag skrev otydligt med vad jag menade. Nyslungad honung har mest smak kvar, den man rör utan att ympa har näst mest smak kvar, den ympade har minst av den ursprungliga smaken kvar.
Jag skulle nog vilja påstå att kakhonung har mest arom kvar. När honungen slungas så vädras en del lättflyktigt bort. Särskilt om man kör slungan utan lock. Att röra honungen ett par gånger om dagen innebär också att aromämnen avdunstar. Det är dom som ger den goda doften i rummet.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #17 skrivet: 06 jul-11 kl 11:09 »
Om man kör slungan utan lock så fläcktar den , inte bara ur luft , den suger även in luft + allt damm som finns i rummet ner i slungan och honungen .!

 (:) På med locket . (:)


mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

  • Gäst
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #18 skrivet: 06 jul-11 kl 15:19 »
Jag skulle nog vilja påstå att kakhonung har mest arom kvar. När honungen slungas så vädras en del lättflyktigt bort. Särskilt om man kör slungan utan lock. Att röra honungen ett par gånger om dagen innebär också att aromämnen avdunstar. Det är dom som ger den goda doften i rummet.

Näst efter kakhonung anser jag kladdet som blir kvar i slungan smakar bäst, det man puffar ut med en slickepott och häller i egen burk. Det brukar faktiskt bli flera burkar.
Det använder jag osilat, alla små partiklar, lite vax etc sätter en del smak på honungen.

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #19 skrivet: 06 jul-11 kl 15:29 »
Nu har jag mina första ca 25 kilo honung stående så att skummet samlar sig................ Var tvungen att ta lite på smörgås och det smakade ju strålande fast det hade en förmåga att ramla av och hamna lite varstans. Kul med premiärhonung !! Jag räknar med att snart gilla honung !!

Lindell

  • Gäst
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #20 skrivet: 06 jul-11 kl 20:25 »
28 kg hinken är bra som är hög. Låt partiklar mm flyta upp till ytan, det fungerar lika bra på en 28 kg hink som mina 600 kg tankar, en "klartank".
Tappar man sedan av nertill slipper man problemet med skumning. När smolket kommer stänger man kranen.
Häll upp varmvatten i handfatet och ställ hinken där i 10 minuter, det räcker för att allt bara trillar igenom finsilen utan att det blir något i finsilen. Ibland så pass bra att man knappt behöver finsila.

Jag har håller på med att installera el (3-faskopplingar). Sedan skall jag också dra fram sässongens första burkhonung. Fast jag skall köra 600 st glasflaskor till nästa vecka (ca 50 lådor, eller ca +200 kg).

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #21 skrivet: 06 jul-11 kl 22:04 »
Hmm, ja det kanske är en idé att sätta kran direkt på 28 kg kärlen, för där flyter det upp snabbt och bra.

Humleblomster

  • Inlägg: 1684
    • Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #22 skrivet: 07 jul-11 kl 23:33 »
samma sak hände mej i år. undrar om den håller sig len o fin eller den blir grusig efter några månader. hur bettede sig din?

Min är fortfarande fin, nästan ett år efter skattningen.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Linamarie

  • Inlägg: 74
    • Västergötland
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #23 skrivet: 08 jul-11 kl 21:26 »

Ett par följfrågor:

Jag har tappat den rörda honungen på burk nu, ska den stå ytterligare innan den är helt klar?

Brukar ni sälja/ ge bort nyslungad honung just som nyslungad? Är det ca en månads hållbarhet?

Hur äter/använder man kakhonung? Går det att sälja och hur förpackar man den? Jag har hängt in några
toppribbor i en skattlåda mest för jag var nufiken på om de skulle bygga ut dem, vilket de har gjort. Ska
snicka en TBH på semestern.....

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #24 skrivet: 08 jul-11 kl 22:25 »
Jag har tappat den rörda honungen på burk nu, ska den stå ytterligare innan den är helt klar?
Ja först stelnar den helt och blir matt på ytan, sedan mjuknar den något. Den brukar bli bra på knappt en månad, men det beror mycket på temperatur, blommor och vattenhalt.

Citera
Brukar ni sälja/ ge bort nyslungad honung just som nyslungad? Är det ca en månads hållbarhet?
Jag tar inte tillvara så mycket, det är svårt att få upp en marknad under den korta tiden. Men jobbar man på det så har ju inte minst Sten-Åke Lindell visat att det är en mycket bra idé.
Citera
Hur äter/använder man kakhonung? Går det att sälja och hur förpackar man den? Jag har hängt in några
toppribbor i en skattlåda mest för jag var nufiken på om de skulle bygga ut dem, vilket de har gjort. Ska
snicka en TBH på semestern.....
Man tuggar den med vax och allt. Det fanns rätt mycket om just kakhonung i senaste numret av bitidningen. Förpackning gladpack i pizzasalladsburk kanske? Om det inte finns ett undantag för just kakhonung så ska väl bisamhället besiktigas av bitillsynsman innan man får sälja kakhonung eller?

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #25 skrivet: 09 jul-11 kl 00:27 »
Om det inte finns ett undantag för just kakhonung så ska väl bisamhället besiktigas av bitillsynsman innan man får sälja kakhonung eller?

? varför ?

Har jag missat något , eller finns det något mer att tänka på ?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

  • Gäst
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #26 skrivet: 09 jul-11 kl 11:39 »
Du har inte missat något! Det är mera en fråga om livsmedel som inte tillsyningsman har något att säga till om.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #27 skrivet: 09 jul-11 kl 13:43 »
Är det skillnad i smak om man tar ny vit jungfru vax som bierna har dragit ut/fram själv ,

eller om man tar gammalt svart vax som har gått flera år i yngel kammaren ?  ;)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

  • Gäst
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #28 skrivet: 09 jul-11 kl 15:05 »
Jag vet inte, har aldrig provat sunkigt vax och framförallt inte som kakhonung. Låt bina få behålla honungsramarna från yngelrummet.
I år får jag så mycket att jag kan avvara detta. De som drar in ljung efter skattning kan man kanske snylta lite på och byta ut en ram.
Förra året slungade jag sent och slutskattade sent på Väddö, då gick ramarna knappt att slunga utan att de gick sönder.
I år har jag plastramar så nu får de hämta hem så mycket ljung de vill. Förra årets färskhonung hade en hel del ljung och hade lite mörk färg.
Smaken var dessutom kanon.
« Senast ändrad: 09 jul-11 kl 15:08 av Sten-Åke Lindell »

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #29 skrivet: 09 jul-11 kl 22:01 »
Förra året slungade jag sent och slutskattade sent på Väddö, då gick ramarna knappt att slunga utan att de gick sönder. I år har jag plastramar så nu får de hämta hem så mycket ljung de vill.

Inte bara för den är enkel att bygga+ vaxa , det är i slung rummen plast ramar kommer till sitt rätt , det är bara piska skiten ur dem i slungan utan att de rasar  ;D

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Göranolof

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #30 skrivet: 08 jul-14 kl 09:17 »
Jag har en fråga i ämnet ympad honung.
Min erfarenhet efter att ha ympat och tappat på burk är att det ofta blir en hård honung.
Tror ni att det har att göra med låg vattenhalt ?

Om man istället för att tappa på burk, låter honungen kristallisera på 28 kg hinkar, och sedan värmer dem.
Får man en mjukare honung då ?
Och i  så fall, vilken temperatur ska man använda sig av ?

Tacksam för era kloka kommentarer.

mats93

  • Inlägg: 2
    • Norrbotten
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #31 skrivet: 13 jul-14 kl 20:08 »
hej. vill bara komma med en kommentar. honungen är bäst nyslungad och orörd och det går alldeles bra att frysa ner den . håller samma kvalitet i minst 2år och är flytande vid upptining. detta fungerar inte än hos butikskedjorna men som privatförsäljare kan man rekommendera detta.
häsln. mats

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #32 skrivet: 17 aug-22 kl 23:44 »
hej. vill bara komma med en kommentar. honungen är bäst nyslungad och orörd och det går alldeles bra att frysa ner den . håller samma kvalitet i minst 2år och är flytande vid upptining. detta fungerar inte än hos butikskedjorna men som privatförsäljare kan man rekommendera detta.
häsln. mats
Så tycker jag med. Gjorde så förra året, fast utan frysning och den är fortfarande flytande till största delen.
I alla fall så fick jag 60burkar som sålde slut på en vecka på jobbet.  Det verkar som det finns en marknad för helt orörd honung.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser