Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betesburar  (läst 17181 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #20 skrivet: 18 aug-16 kl 17:03 »
Ännu en flyttbar betesbur, ca 50 cm hög.

Denna buren saknar bolåda eller liknande lösning.  Ej godkänd.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Betesburar
« Svar #21 skrivet: 18 aug-16 kl 17:10 »
Denna buren saknar bolåda eller liknande lösning.  Ej godkänd.

Det går väl att bygga en bolåda och bara ställa in i buren då.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #22 skrivet: 18 aug-16 kl 17:36 »
Det går väl att bygga en bolåda och bara ställa in i buren då.



Självklar och höja taket till godkänd höjd.  :)

Och inte lyssna på folk som anser att det är ok att bryta gällande regelverk.
För det är jävligt tråkigt den dan man får en kontroll av sin djurhållning och om man då lyssnat på fel råd.
Även om risken är väldigt liten så finns den.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #23 skrivet: 18 aug-16 kl 17:42 »
Det går väl att bygga en bolåda och bara ställa in i buren då.

Det finns nya "riktlinjer" från mitten 2019 som EU bestämt. Det blev riktlinje för att flera andra länder lämnat in protester. Men de Germanska ländernas myndigheter typ Sverige ser det som lag.

Redan idag finns det riktlinjer och veterinären här säger "att hur djuren sköts och allmäntillståndet för djuren är betydligt viktigare". Ser de att djuren inte far illa så är de inte cm känsliga.

Hon berättade att det finns de som har jätteburar men blivit av med tillstånden pga vanvård.

Bygg din kaninbur som du vill ha den och sköt om kaninerna. Många kaniner får inte ens lämna burarna trots att de klarar av alla minimimått.

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #24 skrivet: 18 aug-16 kl 17:48 »
Vanliga kaninburar som säljs i butik är fortfarande godkända, det finns olika regler till olika sätt att ha kanin. Att ha kaniner för självhushållet omfattas inte av samma regler.

Man kan ha kaniner på många sätt. I stallet kall vintertid, i burar och i betesburar när vädret är lämpligt vår/sommar/höst beroende på väderlek i den zon man bor.

Bry dig inte om chafset, det är tyvärr mera regel än undantag nuförtiden.
« Senast ändrad: 18 aug-16 kl 19:59 av Gilbert »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #25 skrivet: 18 aug-16 kl 17:56 »
Det finns nya "riktlinjer" från mitten 2019 som EU bestämt. Det blev riktlinje för att flera andra länder lämnat in protester. Men de Germanska ländernas myndigheter typ Sverige ser det som lag.

Redan idag finns det riktlinjer och veterinären här säger "att hur djuren sköts och allmäntillståndet för djuren är betydligt viktigare". Ser de att djuren inte far illa så är de inte cm känsliga.

Hon berättade att det finns de som har jätteburar men blivit av med tillstånden pga vanvård.

Bygg din kaninbur som du vill ha den och sköt om kaninerna. Många kaniner får inte ens lämna burarna trots att de klarar av alla minimimått.

Nu spelar det ingen som helst vad veterinären säger.  Lagen gäller oavsett vilket.
För du har väl knappast fått nått på papper av denne? Och kan delge det?

Och när det gäller djurhållning så har Sverige den absolut strängaste synen.
Det innebär att EU:s regelverk sätter den absoluta miniminivån men Sverige har förhandlat fram undantag från det regelverket och kan därför ställa högre krav på sin djurhållning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #26 skrivet: 18 aug-16 kl 17:59 »
Vanliga karburar som säljs i butik är fortfarande godkända, det finns olika regler till olika sätt att ha kanin. Att ha kaniner för självhushållet omfattas inte av samma regler.

Man kan ha kaniner på många sätt. I stallet kall vintertid, i burar och i betesburar när vädret är lämpligt vår/sommar/höst beroende på väderlek i den zon man bor.

Bry dig inte om chafset, det är tyvärr mera regel än undantag nuförtiden.

Grejen är att man kan sälja transportburar som kaninburar. Det är helt lagligt.
Det är därimot olagligt att använda den som bostad till kaninerna.

Det är lite samma sak som att man kan sälja en bössa som alla vet kan döda en människa som jaktvapen. Helt lagligt.
Men det är olagligt att använda den för att skjuta på människor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #27 skrivet: 18 aug-16 kl 18:10 »
Det går väl att bygga en bolåda och bara ställa in i buren då.

Man kan bygga bodel och betesbur på olika sätt och ändå ha godkänd bur. Det är ingen som kommer och mäter efter de nya måtten om allt annat är välskött och man inte får någon anmälan. Det är stor skillnad på sällskapskanin, självhushåll och kommersiell drift. Alla förstår inte det där nöjet är att ensidigt gå in och medvetet förstör så många trådar som möjligt och har det som huvudsaklig sysselsättning här på forumet. Bara att beklaga.

Själv tänker jag använda samma nät som till hönsen 19 x 19 1 mm svetsade kors. 4/5 kommer att vara nät till själva betesburen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #28 skrivet: 18 aug-16 kl 18:26 »
Man kan bygga bodel och betesbur på olika sätt och ändå ha godkänd bur. Det är ingen som kommer och mäter efter de nya måtten om allt annat är välskött och man inte får någon anmälan. Det är stor skillnad på sällskapskanin, självhushåll och kommersiell drift. Alla förstår inte det där nöjet är att ensidigt gå in och medvetet förstör så många trådar som möjligt och har det som huvudsaklig sysselsättning här på forumet. Bara att beklaga.

Själv tänker jag använda samma nät som till hönsen 19 x 19 1 mm svetsade kors. 4/5 kommer att vara nät till själva betesburen.

Om man följer de i min länk angivna måtten.  Så är det inga som helst problem.

Och om du nu anser att det är att förstöra trådar genom att informera om gällande regelverk och dessutom styrka dessa med länkar till dessa så förstår jag inte hur du tänker.
Jag förstår inte heller hur du tänker när du uppmanar någon att bryta mot gällande regelverk när du själv hänvisar till gällande praxis och vetenskap i andra trådar, dock utan att styrka dina påståenden.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #29 skrivet: 18 aug-16 kl 18:34 »
Det går väl att bygga en bolåda och bara ställa in i buren då.

Här finns flera typer av burar.



Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #30 skrivet: 18 aug-16 kl 18:36 »
Några till.

Ur alla dessa tycker jag att man kan komma fram till en bra bodel och en bra betesbur, helt enligt normen.


Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #31 skrivet: 18 aug-16 kl 20:37 »
Här finns en bra variant av fodringen med hö utan att behöva öppna burarna varje gång.

Men vattnet är fortfarande småflaskor och inte så rationellt, hade varit bättre med en central behållare.

Det blir snart en kravspec på bra betesbur och kaninbur.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #32 skrivet: 18 aug-16 kl 20:53 »
Här finns flera typer av burar.


Bägge dessa burar är för låga.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #33 skrivet: 18 aug-16 kl 20:54 »
Några till.

Ur alla dessa tycker jag att man kan komma fram till en bra bodel och en bra betesbur, helt enligt normen.


Dom är antagligen för låga.
Minsta höjd är 60 cm.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betesburar
« Svar #34 skrivet: 18 aug-16 kl 20:56 »
Här finns en bra variant av fodringen med hö utan att behöva öppna burarna varje gång.

Men vattnet är fortfarande småflaskor och inte så rationellt, hade varit bättre med en central behållare.

Det blir snart en kravspec på bra betesbur och kaninbur.

Är höjden och golvytan ok så fungerar den typen riktigt bra. Dock tvivlar jag på att höjden är ok.
Antagligen ligger den på ca 50 cm.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #35 skrivet: 18 aug-16 kl 21:38 »
Jag har ritat lite men lägger upp det på ett annat forum.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Betesburar
« Svar #36 skrivet: 18 aug-16 kl 21:57 »
Det finns nya "riktlinjer" från mitten 2019 som EU bestämt. Det blev riktlinje för att flera andra länder lämnat in protester. Men de Germanska ländernas myndigheter typ Sverige ser det som lag.

Jag trodde jag kunde lagstiftningen någorlunda, men undrar över var jag kan hitta de riktlinjer du hänvisar till. Har du nån länk?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Betesburar
« Svar #37 skrivet: 18 aug-16 kl 22:03 »
Vanliga kaninburar som säljs i butik är fortfarande godkända, det finns olika regler till olika sätt att ha kanin. Att ha kaniner för självhushållet omfattas inte av samma regler.

Såvitt jag förstår finns det 4 olika regelverk för kaniner i Sverige, de för sällskapsdjur, de för produktionsdjur, de för försöksdjur och de för djurparker.
För självhushåll är det de två första som kan komma ifråga. Där är ingen skillnad i burmåtten. 

 

Gilbert

  • Gäst
SV: Betesburar
« Svar #38 skrivet: 18 aug-16 kl 22:33 »
Hur många burar tror du det finns i djuraffärer, sällskapskaniner och byggen runt om inom EU tror du? Tror du alla ändrar? Ni har kanske själva kaninburar som är byggda efter de gamla måtten men klagar givetvis desperat på andra. Så brukar det vara. Alla byggen på nätet och kaninbur i butiker ser lika dana ut som de alltid har gjort.

Vilka kommer man att kräva de nya måtten hos? Jo, de som ansöker om kaninproduktion, nyetablering av större kabinbesättningar. Ingen kommer att klaga på någon som har kanin hemma med 10 cm för låg eller 5 cm för kort bur. De kan fortfarande använda de gamla burarna.
Har kaninen tillgång till fritt bete och frigång större delen av året upp till t ex 14 veckor och sedan slakt är ändå betesburarna väl dimensionerade för kaninen.
Bodelen på fältet som inte är stationär tillsammans med betesburen gör att kaninen har frigång och sitter inte stadigvarande i bur. Min vetrinär chafsar mindre om burstorlekar än vad man gör här.


Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Betesburar
« Svar #39 skrivet: 18 aug-16 kl 22:34 »
Här finns en bra variant av fodringen med hö utan att behöva öppna burarna varje gång.

Men vattnet är fortfarande småflaskor och inte så rationellt, hade varit bättre med en central behållare.

Det blir snart en kravspec på bra betesbur och kaninbur.


Tråden handlar i och för sig om betesburar men den vinterburen ser väldig trevlig ut. Men vill man det ska vara praktiskt bygger man inte våningsburar. Dom burar jag byggde när jag var kanninfarmare i ungdomen var i ett plan. Man sätter dom i lagom höjd för en själv utan att behöva sträcka sig eller kröka sig. Burarna ska mockas då är det praktiskt att man kommer under lite med skottkärran och kan raka ner allt direkt. Det är bra med om man slipper bökiga hörn med. Kan man lösa med två luckor så man kan öppna hela framsidan en kan vara tät. Men det är klart har man många kanniner blir det långa kanningårdar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 4 användare
xaelanar, Be, Trolle_85, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser