Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad i skötsel sällskaps/mjölkgetter??  (läst 5959 gånger)

Skrutt

  • Inlägg: 388
  • ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
Skillnad i skötsel sällskaps/mjölkgetter??
« skrivet: 04 jul-07 kl 18:07 »
Vi har två getter och funderar lite smått på att utöka skaran för att få lite mjölk.
Vad bör man tänka på innan man skaffar mjölkgetter. Hur mycket mer arbete kräver en mjölkget vs sällskapsget??

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:Skillnad i skötsel sällskaps/mjölkgetter??
« Svar #1 skrivet: 04 jul-07 kl 20:20 »
Jaa, då måste jag först veta hur myckte arbete du lägger ner på dina sällskapsgetter, för att jag har bara mjölkgetter  ;)

Huvudmerarbete är ju mjölkning, förstås, och att göra nåt med mjölken. Annars tror jag inte att det är så mycket annorlunda.
Och dom behöver lite kraftfoder när dom mjölkas.


Skrutt

  • Inlägg: 388
  • ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
Re:Skillnad i skötsel sällskaps/mjölkgetter??
« Svar #2 skrivet: 05 jul-07 kl 10:17 »
Det är inte så stor skillnad då.....tänkte att jag skulle tänka igenom saken grundligt och ha lite kött på benen denna gång och inte kasta mig in i någonting jag inte har en aning om :-[ och slippa göra alla misstag man kan göra då :-[
Har aldrig handmjölkat men har en i närheten som säkert inte har någonting emot att lära mig.
Hur mycket kraftfoder får de under mjölkperioden och vilken sort??
Är getter som mjölkas mer känsliga för kyla o drag??
Det har jag frågat om förut tror jag och blev lite fundersam då det skrevs att getter är känsliga för sånt men våra getter sover helst ute så länge det inte trillar ner regn eller snö..att det är -15 ute och blåser halv storm tycks inte beröra dem det minsta...

Cedala

  • Gäst
Re:Skillnad i skötsel sällskaps/mjölkgetter??
« Svar #3 skrivet: 06 jul-07 kl 10:21 »
Hej!
Jag vet egentligen inget om mjölkgetter, men våran Vilja fick ca 1 dl betfor extra när hon diade Balder.
Balder är stor och fin och Vilja hade mkt mjölk. (han har just slutat dia.) Hon blev inte fet av det utan höll sej "lagom" hela tiden. Hon fick också obegränsat med hö (har fått det hela tiden, iofs.)
Betfor är ju förhållandevis billigt och håller länge i en fodertunna med tätt lock.
Kul att få höra fortsätttning i denna tråd....

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:Skillnad i skötsel sällskaps/mjölkgetter??
« Svar #4 skrivet: 06 jul-07 kl 11:19 »
Kyla utan regn och drag tål nog dom flesta djuren, dom har ju päls.
Och drag och regn är ju inte bra för nåt djur -i vilt tillstånd går dom ju undan då.

Om mjölkgetter lättare blir sjuk av regn eller drag vet jag inte, för att man inte utsätter dom för det för att dom då mjölkar mindre.
En lätt sommaregn när det är inte kallt tål våra mjölkgetter fint.

Kraftfoder får våra havre och torr betfor, 3 dl  två gånger om dagen nu när dom betar, men när dom fick hö fick dom 4 dl (2 gånger).  Och mineralfoder. Det kändes som om mjölkgetterna behöver mineralfoder mycket mer än göingegetterna, som oftast ratade det. Mjölkgetterna var sista tiden innan killning jätteförtjusta i det.
« Senast ändrad: 07 jul-07 kl 01:40 av Angelika »

Skrutt

  • Inlägg: 388
  • ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
Re:Skillnad i skötsel sällskaps/mjölkgetter??
« Svar #5 skrivet: 06 jul-07 kl 18:26 »
Våra getter får också havre o betfor så där blir det ingen skillnad.
En get som ska få killingar brukar ni ställa den i en separat box eller går hon som vanligt med andra getter när det börjar bli dax??
Hur länge har geten mjölk efter att ha fått killing/ar??
Och när kan man själv börja nalla av mjölken och hur länge diar en killing.
Ni som har mjölkgetter vilka är de vanligaste nybörjar misstagen tror ni??

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:Skillnad i skötsel sällskaps/mjölkgetter??
« Svar #6 skrivet: 06 jul-07 kl 19:24 »
Med mjölkgetter är vi faktiskt nybörjare själv, vi fick våra höst 2006.

Vi hade 10 getter som var en årskull och kände varandra "från barnsben" , så deras strider om rangordningen var redan utkämpade. Vi hade alla i en stor box hela tiden, ochså när dom började killa och det gick jättebra. Den som håller på att killa får välja vilken plats hon vill ha för att killa -även ledargetens favoritplats.
"Ute i det vilda" har dom ju inte heller någon separat box.
Om flocken i sig funkar fint så är det inget problem att ha alla ihop.
Vilken ras är dina  två getter och hur gamla är dom ? Du kommer nog att se hur flocken kommer att funka om du ställer två mjölkgetter till dom.
Det är bra att ha några vrå i boxen där dom kan gå undan lite.

Man brukar ju betäcka geten igen på hösten, men om man inte har en egen bock så kan man mjölka 1 till 2 år har jag hört och läst. Min syster som bor på Mallorca mjölka sina två getter nu sen påsk 2006 -och den ene har bara nu börjat mjölka lite mindre.

Där är ju inte mycket mjölk så länge killingen diar, men i början måste du mjölka ur den spene killingen inte dricka ur -du ser tydligt vilken det är. Denne Mjölk brukar vi inte använder, den får katterna.
Vi tog pojkar (ska ju bara bli mat) bort från mamman med 6 veckor, och flickor med 8 -några av dom ville vi ju spara (två sålde vi redan).

Dom vanligaste nybörjarfelen kommer jag inte på nåt, ni har ju getter sen innan, det är ingen stor skillnad.
Om du kan tyska kan jag tipsa dig om en bok om mjölkgetter.


ninna b

  • Gäst
Re:Skillnad i skötsel sällskaps/mjölkgetter??
« Svar #7 skrivet: 06 jul-07 kl 22:09 »
Hej, har du getter redan så är det inte så stor skillnad men lite ska du kanske tänka på. Som andra har sagt här innan så betäcker man oftast på hösten och får då killingar efter ungefär 5 månader. Är det kallt då så ska man akta getens juver, säger nog sig självt att dom är ömtåligare. Du kan börja snatta mjölk redan efter några dagar när killingen har tagit råmjölken. Ska killingarna sparas så får dom dia i minst 8 veckor. Det går bra att mjölka under tiden. Somliga väljer att låta killingarna gå kvar och bara mjölka en gång om dan.
Geten lakterar i sådär 9-10 månader. Det finns lag på att dom ska vara sinlagda i 2 månader innan killning. Oftast går man ner till en mjölkning om dan under den sista månaden kanske längre.
Vi mjölkar 2 gånger om dan och vi ger djuren fri tillgång till korn/havre blandning det blir ca 2 kg + 3-5 dl kokoncentrat och lika mycket betfor per dag.
Det man ska tänka på med mjölkgetter är att man måste mjölka varje dag.  Har man börjat så kan man inte bara sluta, inte i början av laktationen iaf och man kan liksom inte bara mjölka sådär ibland. Säger jag som har mjölkat två ggr om dan i snart ett halvt år och som börjar längta efter semester.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Skillnad i skötsel sällskaps/mjölkgetter??
« Svar #8 skrivet: 07 jul-07 kl 09:26 »
Mjölkgetter är nog de bästa sällskapsdjur man kan ha.  Men att bära och föda fram samt föda upp barn (killingar) är ett arbete, som givetvis frestar på, även om de säkert mår bra av det, både fysiskt och psykiskt.  Som förberedelse kan jag tipsa om att ta reda på om mjölkproduktion i allmänhet, lär av kobönder om hygien och som Du nämnde att handmjölka, samt ta reda på om förlossningskomplikationer i god tid.

Leta igenom litteraturtrådarna här på getforumet, och läs, läs!

Det finns faktiskt både böcker och kurser i getosttillverkning.

Och diskutera igenom med familjen vad som ska göras med killingarna, för de har en tendens att bli allt fler, och var och en är ju så gullig!!!  Ta det snacket INNAN Du börjar leta efter en lämplig bock!  Kom ihåg att det inte är något sug efter getter, så att sälja dem till liv är inte mycket att hoppas på, då kan de bli leksak, rent av offer för sexmissbrukare.  I naturnära hushållning lägger man dom i frysboxen.

Lycka till!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Skillnad i skötsel sällskaps/mjölkgetter??
« Svar #9 skrivet: 07 jul-07 kl 21:16 »
Nu hänger jag på tråden och spinner vidare... Hoppas det är ok!

Vi köpte 21 killingra i våras och de är ju mjölkgetter. Tänkte bygga mejeri i sommar men tyvärr så hinner vi inte med det utan måste vänta till nästa år *suck*

Där jag köpte mina getter från fick killingen bara gå med sin mor i 12-24 timmar sen skiljdes dem åt och så fick de äta helmjölk.

När de kom till oss var de 2-3 veckor, de fick helmjölk de första dagarna sen så köpte vi pulver mjölk. Men att köpa pulver är ju svindyrt och det går ju åt en hel del. Så vår tanke nu var ju att man kunde kanske låta killingen gå med mamman så länge som den behöver mjölk och sen att man kan ta till vara på mjölken själv? Går det eller har de redan börjat sina? Eller ska man låta de gå en månad med geten och sen skilja för att mjölka geten och ge killingen istället på så vis? Ja jag vet inte vad det bästa är, men det är ju helt klart svindyrt att göra som vi gjorde nu när vi köpte småttingarna som nu redan blivit stora.
Tilläggas bör är att vi ska upp i 40 talet getter och tänker behålla alla flickor som blir....
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

ninna b

  • Gäst
Re:Skillnad i skötsel sällskaps/mjölkgetter??
« Svar #10 skrivet: 07 jul-07 kl 21:38 »
Om du tänker ta vara på mjölken och förvandla den till ost så får du tänka att den är värt ett dyrt literpris. Då är kanske inte pulvermjölken så dyr. Du kan iaf göra så till killingarna som du ska spara att man låter dom dia fullt ut dom första 3-4 veckorna samtidigt som du mjölkar geten. Sen kan du låsa in killingarna i egen box över natten och släppa ihop dom med mammorna efter morgonmjölkningen. Vi låter våra killingar dia i 8 veckor ( minst)  sedan vill vi åt all mjölken. Samtidigt tycker vi att killingarna får en bra start på livet genom att få dia rejält länge och meningen är ju att dom ska vara bra mjölkgetter i en hel del år framöver.

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:Skillnad i skötsel sällskaps/mjölkgetter??
« Svar #11 skrivet: 08 jul-07 kl 00:16 »
Visst är pulvermjölk dyrt, men getmjölk kostar  8,-Kr/liter om du köper in mjölk till ditt mejeri. Så länge du inte har ett mejeri är valet ju enkelt: du låter ungarna dia, och om du vill behålla alla flickorna själva då får du ju bättre getter om dom får mjölk istället för ersättning. När du väl har ditt mejeri så kan du ju räkna vad som är billigast, mjölk eller pulver.
Alla killingar jag vill spara för mig själv får självklart dia minst 8 veckor -dom fick det lite längre nu eftersom jag inte heller har mitt mejeri klart och gör bara lite ost i köket.
Du kan ha killingen gå med mamman så länge den behöver mjölk (det är 8 veckor) och sen ta vara på mjölken. Efter 8 veckor klara killingarna sig utan mamma och mjölken och då  har getterna inte alls börjat sina, du mjölkar dom ju i flera månader. En variant för bockkillingar: du slaktar dom innan dom blir tre dagar gammal (efter det är det för sent eller sämre kvalitet beroende på vem du frågar) och tar löpmagen och gör din egen löpe till din osttillverkning.
I början måste du ochså mjölka ut juvern det som killingen inte har druckit (vi gjorde det 1Xdagen), men det blir mindre allt eftersom killingen växer och dricka mer.
Om du vill utöka då får du ochså en bättre flock-sammanhållning om killingarna få gå med mammorna 8 veckor, istället för att ta dom bort efter 1 dag.





Cedala

  • Gäst
Re:Skillnad i skötsel sällskaps/mjölkgetter??
« Svar #12 skrivet: 08 jul-07 kl 13:23 »
Då kanske man inte ska svara på en fråga om vad mjölkgetter behöver?  ::)

Att endast ge lite betfor gör nog varken till eller från angående mjölkproduktionen (möjligen kan geten tillgodogöra sig höet bättre tack vara betforet). Din get hade säkert klarat att föda upp sin killing precis lika bra på enbart hö.
*suck*
« Senast ändrad: 12 jul-07 kl 22:32 av Cedala »

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Skillnad i skötsel sällskaps/mjölkgetter??
« Svar #13 skrivet: 08 jul-07 kl 17:35 »
8:-/litern ja inte här uppe iaf. Kanske så neröver men inte här. Först skulle jag sälja min mjölk till en i grannbyn men hon kunde bara betala 6:-/litern och nja det tyckte inte jag var värt allt besvär som är runt omkring för att frakta mjölk och ja allt.

Men ni menar alltså att geten sinar inte efter 2 månader om efterfrågan på mjölken av killingen avtar? Det är samma höga avkastning som om man skulle ta bort killingen från geten vid 1 månad? som vid 2 månader?

Nu är ju inte texelfår någon mjölkras men de börjar sina nu när lammen är drygt 3 månader...
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:Skillnad i skötsel sällskaps/mjölkgetter??
« Svar #14 skrivet: 08 jul-07 kl 19:05 »
Vi mjölkade våra morgon och kväll (det lite som var där) även när dom hade killingar med sig -och killingar som blir större dricka ju ochså mer, men när vi tog bort flickorna med 8 veckor hade mammorna inte alls sinat.
Om dom har lite mer mjölk om man ta bort killingarna direkt vet jag inte för att vi inte gör det.

Min syster har två getter som hade killingar påsk 2006, dom diade, blev sålda när dom klarade sig utan mamma -och getterna blir mjölkade nu fortfarande, mer än ett år senare.


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Skillnad i skötsel sällskaps/mjölkgetter??
« Svar #15 skrivet: 08 jul-07 kl 23:37 »
Nä, en texeltacka sinar nog när lammet slutar, men ett djur som avlats för hög mjölkproduktion i ett par tusen generationer ger nog mer än vad ungen tar, om hon har bra mat att äta.  Mina lantrasgetter försörjde sina killingar i 2 - 4 månader på hö och vad jag kunde ge dem, men när betet började bli rikligt åt getterna mera av "mjölkdrivande" mat, och produktionen ökade - samtidigt som de halvvuxna killingarna tyckte att gräs var gott, och sålunda diade mindre!  Om jag då inte mjölkade ur, hade jag juverbekymmer som i en liten ask.  De raser som inte är avlade för så mycket mjölk har förstås mindre av detta problem, men man bör nog hålla koll på dem också.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Skillnad i skötsel sällskaps/mjölkgetter??
« Svar #16 skrivet: 09 jul-07 kl 11:03 »
Aha, ja men då kan man ju låta killingarna gå hos mamman tills de är 8 veckor och sedan ta över mjölkningen själv. Det känns ju helt klart som det bästa för killingarnas skull. Det är ju bra om de kan få en så bra start som möjligt på livet.

Tusen tusen tack för alla svar. Detta gjorde mig riktigt glad ;D

Till höst blir det kurs i ystning på Eldrimner...
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Skillnad i skötsel sällskaps/mjölkgetter??
« Svar #17 skrivet: 09 jul-07 kl 22:40 »
För att återgå till merjobbet med mjölkgetter  ;)

Själva mjölkningen är ett rent nöje. Mjölkdisken däremot....örrk! :-[

Ang. kraftfoder. Så är det ju väldigt individuellt. En liten get kan kanske klara sig själv och sin killing på några dl. betfor kanske. Medans en annan har sån produktion och upptagning att dom går ner i vikt trots 2 kilo havre om dagen. Det går inte att nämna några exakta mått. Utan det är hull och mängden mjölk man får titta efter från dag till dag.

hade så spridd killning i år så jag har inte behövt ta undan några killingar, varken för gott eller bara över natten för att mjölka morgonmjölken. Har låtit killingarna gå hos sin mamma tills hon själv vänjer av dom och har ändå fått ca: 6 liter om dagen. Jag mjölkar 3,5 getter i nuläget. (klura på den ni)  ;)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Skillnad i skötsel sällskaps/mjölkgetter??
« Svar #18 skrivet: 23 jul-07 kl 09:39 »
En sak jag såg i en annan tråd, på kosidan, var att lantrasgeten spontanlakterar. Det låter intressant. Vet någon att berätta mer? Är det så att man inte behöver ta killingar lika ofta för att kunna mjölka sin get, eller har jag missförstått?

Har funderingar på att skaffa en mjölkget, som sällskap till min ko. Tror ni att det kan fungera? Kossan går idag med en bagge, men han måste tyvärr avlivas efter sommaren pga ålder och ledbesvär.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Skillnad i skötsel sällskaps/mjölkgetter??
« Svar #19 skrivet: 23 jul-07 kl 14:06 »
Jag skulle väl ta 2 getter till sällskap för en ko. Tror inte geten tycker kossan är så roligt sällskap att det räcker.

Det där om spontanlaktering. Det "kan" hända. Men det är inte säkert att det gör det. Men man ska vara bered på det ifall man av en händelse råkar bli med mjölkgetter. Jag har en äldre dam som fyller juvret vid utsläppet eller om dom hittar mkt. mat i skogen. Henne får jag hjälpa lite. Och en killing på 6 månader som har juver med mjölk i redan nu. Henne låter jag bli, för det spänner inte så pass.

Men att låna in en bock, är ju det bästa. (Eller byt ut baggen mot en egen bock.) Vissa getter kan mjölka två år på en parning. Men sinar oftast före det av sig själv. Killingar är ju också en bra hjälp till att hålla ordning på juver. Vi turas om  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 3 användare (1 dolda)
Sundance, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser