Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Yacón, vilken hit!  (läst 7022 gånger)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
Yacón, vilken hit!
« skrivet: 09 nov-15 kl 08:55 »
22 april i år planterade jag en rot som heter Yacón, i en murarbalja ihop med ett par rätt stora ingefärerötter.
Bladverket från yacónen har nått ända upp till taket, ingefäran syntes inte.
I går grävde jag upp allt. Ingefäran såg lika dan ut som när jag stoppade den i jorden - ingenting hade hänt men den var fortfarande spänstig...
Yacón knölarna påminner om Dhaliaknölar till sitt utseende.
När jag köpte de så fick jag reda på att man kan äta de råa, kokta, stekta, grillade ....."you name it" ....
Jag skalade och hade den i sallad.
Urgott!!!!
Krispigt, knaprigt, saftigt....mmmmmmmmmmm!
Dessutom så ska de ha positiv effekt på diabetiker, den sänker blodsockret!

Rekommenderar den varmt. När den skördas så får man två olika knölar, den avlånga som man äter och de små klotrunda som man använder som utsäde nästa år.
Yacón kommer från Peru och är en rot dock inte en potatissort.

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Yacón, vilken hit!
« Svar #1 skrivet: 09 nov-15 kl 09:26 »
Tack för du delar med dig! Har aldrig hört talas om Yacón, lät spännande :)

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Yacón, vilken hit!
« Svar #2 skrivet: 09 nov-15 kl 19:02 »
Lät väldig spännande, så jag googlade. Släkting till jordärtskocka.   Kollade också inulin som båda innehåller och som ofta förväxlas med insulin, som ju diabetiker lider brist på, men är något helt annat, nämligen en typ kolhydrat.
 
Inulin smakar lite sött, men tas inte upp av kroppen så lätt, så man kan inte säga att det sänker blodsockret, men eftersom det inte tas upp, höjer det inte blodsockret heller särskilt mycket.  I vår familj har vi slutat odla jordärtskocka p g a gasbildning i magen, ett rätt vanligt problem.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Yacón, vilken hit!
« Svar #3 skrivet: 10 nov-15 kl 11:35 »
Låter jättespännande med yacon!

Hur får en tag i utsäde? Du, Znibban, kanske kan sälja några?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Yacón, vilken hit!
« Svar #4 skrivet: 10 nov-15 kl 12:55 »
Den skulle vara kul att prova. Odlade du den ute eller inne?

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Yacón, vilken hit!
« Svar #5 skrivet: 10 nov-15 kl 17:50 »
Låter jättespännande med yacon!

Hur får en tag i utsäde? Du, Znibban, kanske kan sälja några?

Tur att det finns Google för oss  med urselt minne....
"Jennys blogg och sånt" efeter att ha googlat på Yacón.

Där ser ni bilder på hur den kan bli (min blev inte sååååå stor), både det man spar som utsäde och de som man äter.
Jag köpte den på Jennys frön och sånt men där finns den inte med nu - kommer väl när säsongen börjar.
På hennes blog kan man läsa hur man odlar den m.m.

Jag hade den i mitt växthus i en stor murarbalja.
Idag ska jag prova att ugnsbaka den ihop med rödbetor, potatis, lök , palsternacka och morötter.
Oavsett hur det blir så kan nog inget slå den som rå, i sallad eller som godis!
Det är så kul med nya grejer!

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Yacón, vilken hit!
« Svar #6 skrivet: 11 nov-15 kl 09:58 »

Jag hade den i mitt växthus i en stor murarbalja.

Klarar den inte att stå ute under sommaren?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Yacón, vilken hit!
« Svar #7 skrivet: 11 nov-15 kl 11:19 »
Klarar den inte att stå ute under sommaren?

Jo, om du läser jennys blogg, så beskriver hon hur man kan göra. Tror hon bor i Huddinge och odlar de ute i murarspannar. Anledningen till det är att det lär vara lättare att skörda rötterna, du välter bara ut allt, utan att riskera att bryta sönder med spaden...
Enligt Jenny så växer de mest på hösten, så man ska låta de stå så länge som möjligt men före frosten.
 Jösses, vi har 13 grader varmt idag....så jag hade inte behövt skörda min planta än...
Vad som verkar viktigt är att man inte ger den för mycket vatten, den ska ha minimalt med vatten tills bladen kommer fram!

ozzian

  • Inlägg: 5
    • Småland
SV: Yacón, vilken hit!
« Svar #8 skrivet: 02 dec-19 kl 16:06 »
Ska den groddas som potatis?
kan man sätta den i spann i mars för att sätta om den större balja  i maj o flytta ut?

eller hur liten balja kan den vara i?
jord?

 

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Yacón, vilken hit!
« Svar #9 skrivet: 04 dec-19 kl 10:55 »
Jag kollade Jennys blogg men hon har ingen försäljning i år. Hon länkar till ett engelskt företag och de har massor med fröer men ingen yacón för tillfället.  :-\
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Ilse

  • Gäst
SV: Yacón, vilken hit!
« Svar #10 skrivet: 04 dec-19 kl 23:15 »
Ni kan hitta olika slags Yacun att köpa hem via ebay. Finns en hel del sidor med info på engelska om man Googlar runt

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Yacón, vilken hit!
« Svar #11 skrivet: 10 dec-19 kl 13:07 »
I  tidskriften NATUR & TRÄDGÅRD nr 2 2019 står det en lång artikel om Yacon.
i våras köpte jag plantor på Ystads handelsträdgård Åbergs.
På julmarknaden i Åkarp Hvilan så sålde de Yacon, jag köpte 4 paket och har mumsat i mig hälften! Det ska gå att köpa plantor där till våren!

Äntligen!
På engelska kallas Yacon för jordäpple (earthapple).

Fenan

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Yacón, vilken hit!
« Svar #12 skrivet: 14 jan-20 kl 20:18 »
De finns att köpa! Svåra att hitta bara. Sök på det latinska namnet, Smallanthus sonchifolius. Jag har beställt för leverans till våren från något som heter Lökar & knölar. Spännande!

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Yacón, vilken hit!
« Svar #13 skrivet: 15 jan-20 kl 09:34 »
De finns att köpa! Svåra att hitta bara. Sök på det latinska namnet, Smallanthus sonchifolius. Jag har beställt för leverans till våren från något som heter Lökar & knölar. Spännande!

Gick in på Lökar och knölars hemsida men de har ingen Yacón.
Jag har lämnat en planta i växthuset den är täckt med ett tjockt lager halm, hoppas den övervintrar.
Annars finns plantor på Hvilans utbildning &trädgård, Åkarp och i Ystad

Tycker det är konstigt att det inte finns ute i grönsaksdiskarna. Sötpotatis har ju funnits jättelänge och är ju inte hälften så gott och användningsbart.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Yacón, vilken hit!
« Svar #14 skrivet: 16 jan-20 kl 01:43 »
Gick in på Lökar och knölars hemsida men de har ingen Yacón.

Jag hittade Yacon där men bara under det latinska namnet. Beställde precis fyra knölar. Får läsa på lite mer innan de åker i backen. Verkar riktigt spännande. 😊
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Yacón, vilken hit!
« Svar #15 skrivet: 16 jan-20 kl 11:22 »
Jag hittade Yacon där men bara under det latinska namnet. Beställde precis fyra knölar. Får läsa på lite mer innan de åker i backen. Verkar riktigt spännande. 😊

Ja minsann du har rätt. De kostar 29;- för en risom. På bilden ser det ut som om det är "ätknölen" som de säljer, enligt vad som skrivs så äter man den långa Dhalialika knölen och använde de små knölarna som sättor. Här gör de tydligen inte det.

Står ganska mycket om Yacón i "Natur & Trädgård" Fakta och inspiration för passionerade odlare. Nr 2  2019

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Yacón, vilken hit!
« Svar #16 skrivet: 16 jan-20 kl 11:49 »
Tack för tips!  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Yacón, vilken hit!
« Svar #17 skrivet: 17 jan-20 kl 17:03 »
Jag beställde precis några knölar från Lökar & Knölar (sökte på latinska namnet). Det gick hur bra som helst! Spännande...  :)
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Yacón, vilken hit!
« Svar #18 skrivet: 18 feb-20 kl 12:17 »
Och inget magont?
Låter lika lättodlad som jordärtskocka men utan bieffekter?
Vi odlade jordärtskocka förra året men skippar det framöver då många av oss fick ont i magen av den.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Yacón, vilken hit!
« Svar #19 skrivet: 20 sep-20 kl 16:10 »
Hur gick det för er som fick tag på utsäde? Knölarna jag beställde kom aldrig. Det var ett jiddrande fram och tillbaka i och med att jag inte har adress i Sverige eller svenskt personnummer men jag gjorde som de bad och efter det... nada. De påstod att de behövde mina personuppgifter för att lita på att jag skulle betala vid leverans men hade inget system för förskottsbetalning, vilket jag hade föredragit, som tur var.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, eremit1, Tur-Johan, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser