Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anorektisk tacka!?  (läst 2756 gånger)

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
Anorektisk tacka!?
« skrivet: 08 okt-10 kl 16:14 »
Jag har en tacka, 'Flicka', som är av okänd korsningsras - dvs jag vet att hon till största delen är en salig blandning av div köttraser - som inte äter. Eller jo hon äter, men så lite att hon alltid är mager och ser för 'skruttig' ut. Hon är ändå pigg och alert och kommer springande när man går förbi hagen och hon äter mycket och gärna om det är tillräckligt god mat - typ kraftfoder, spannmål, bröd mm, men hö, hösilage, ensilage och gräs/örter på betet äter hon jätte lite av.

Hennes lamm var friska och krya men vägde flera kilo mindre än de andra som föddes samtidigt, så jag tror att hon haft lite snålt med mjölk åt dem. De andra tackorna av samma ursprung har bra hull, en är till och med fet, på samma foder som 'Flicka' har tillgång till.

Vad är det med henne? Har någon annan haft en 'anorektisk' tacka? Vad tusan ska jag göra med henne? Hon kan ju inte leva på 'godis' heller :-\

Hon har inga skador, inga sår, ingen feber, inga fel alls som jag kan upptäcka, utan är hur pigg, glad och frisk ??? som helst...

Det har alltid varit så och är alltså inget som precis börjat... Hon är 4 år och har lammat 2 gånger utan komplikationer...

Tacksam för svar och tips

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Anorektisk tacka!?
« Svar #1 skrivet: 08 okt-10 kl 16:21 »
Det är inte möjligtvis så att hon är ett f d flasklamm?
De kan ha svårt att få hull på sig, eftersom de inte riktigt fick tillräcklig näring som lamm. Jag har en sån tacka som jag har döpt till "Skelettet" pga sin magra uppenbarelse. Oavsett mängden mat så blir hon aldrig i bättre hull än 2-2,5 på en 5-gradig skala.

Om det är så, så kanske hon "sparar sig" till godsaker från er och tycker att det är bättre än sån mat som hon kan skaffa själv... ;D

Om hon inte äter av maten som finns framför näsan så är det ju klart att hennes lamm inte växer som de ska heller :o

Det kanske är så att denna tacka ska slås ut, om du inte har sentimentala skäl att behålla henne?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

randigko

  • Inlägg: 41
    • Övriga världen
SV: Anorektisk tacka!?
« Svar #2 skrivet: 08 okt-10 kl 16:22 »
Avmaskning?
Dono ferrum!

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Anorektisk tacka!?
« Svar #3 skrivet: 08 okt-10 kl 16:23 »
Jag vet inte om det hjälper, men du kan alltid blöta upp betfor i mycket vatten och vattna hö´t med. Då blir det lite sötare och godare. Sockret i betfodret är bra för mikroorganismerna i magen så i bästa fall får hon bättre aptit. Annars vet jag inte... Hon kanske bara är sådan!

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Anorektisk tacka!?
« Svar #4 skrivet: 08 okt-10 kl 16:39 »
Det är inte möjligtvis så att hon är ett f d flasklamm?
De kan ha svårt att få hull på sig, eftersom de inte riktigt fick tillräcklig näring som lamm. Jag har en sån tacka som jag har döpt till "Skelettet" pga sin magra uppenbarelse. Oavsett mängden mat så blir hon aldrig i bättre hull än 2-2,5 på en 5-gradig skala.

Om det är så, så kanske hon "sparar sig" till godsaker från er och tycker att det är bättre än sån mat som hon kan skaffa själv... ;D

Om hon inte äter av maten som finns framför näsan så är det ju klart att hennes lamm inte växer som de ska heller :o

Det kanske är så att denna tacka ska slås ut, om du inte har sentimentala skäl att behålla henne?

Hon ska få gå ett år till innan vi slår ut henne, men det är inte en tacka vi skulle spara något efter, utan det blir bara mat av hennes lamm  :P
Nu när du säger det så tror jag faktiskt att han vi köpte henne av sa att hon var ett flasklamm... Har jag inte tänkt på :-[

Avmaskning?

Avmaskad är hon så det borde inte vara det :-\

Jag vet inte om det hjälper, men du kan alltid blöta upp betfor i mycket vatten och vattna hö´t med. Då blir det lite sötare och godare. Sockret i betfodret är bra för mikroorganismerna i magen så i bästa fall får hon bättre aptit. Annars vet jag inte... Hon kanske bara är sådan!

Hon väntar antagligen på godis från oss, men det har hon inte fått på större delen av sommaren  ::) och även fårskallar måste ju lära sig någon gång  ;)
Kanske får köpa lite betfor och vattna med, som du säger ??? Men oj, oj, oj... vad jag kommer få ont i fötterna :-\ Hon trampar ju alltid på mig när jag går in till dem om jag har något gott med mig ;D

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Höjden

  • Inlägg: 80
  • Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
SV: Anorektisk tacka!?
« Svar #5 skrivet: 08 okt-10 kl 21:17 »
Jag har också en "benget", hennes lamm får en helt annan kropp än de andra tackorna.  Hon kommer från en helt annan linje, tror det  är gener och att hon är ranglåg också. Men hon äter bra och fick i våras trillingar som hon hade mjölk till.
Lammen efter henne hade höga vikter och lite fett. Men men när jag klämmer henne på ryggen och korset så är hon en benget likafullt. En trevlig en förvörigt,  så trivselpoängen gör att hon är kvar ett tag till. ;)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Anorektisk tacka!?
« Svar #6 skrivet: 10 okt-10 kl 18:19 »
Du kan byta med mig, jag har ett par som är precis på andra hållet; så tjocka att jag skäms.  :-[ Vi kanske kan få lagom tackor du och jag, om vi skiftar dem ett slag!  ;)

karolina_björk

  • Inlägg: 39
    • Södermanland
SV: Anorektisk tacka!?
« Svar #7 skrivet: 10 okt-10 kl 19:59 »
Hon har troligen problem med sina tänder; att hon inte kan mala det grövre fodret ordentligt utan mest "slafsar" i sig lätt-tuggat dito. Kanske något medfött bettfel. Tycks ju som hon har god aptit.

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Anorektisk tacka!?
« Svar #8 skrivet: 10 okt-10 kl 20:11 »
Hon har troligen problem med sina tänder; att hon inte kan mala det grövre fodret ordentligt utan mest "slafsar" i sig lätt-tuggat dito. Kanske något medfött bettfel. Tycks ju som hon har god aptit.

Hon har god aptit men bara när det gäller godsaker :P men det kanske är tänderna ändå ??? Jag måste nog gå ut och brottas lite med henne imorgon :-\ för det har jag inte ens tänkt på att det kan vara :-[

När de andra äter/betar ligger hon vanligtvis ner och idisslar... kanske för att det tar tid för henne att mala klart grovfodret ???

Tack för tipset karolina :D

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Anorektisk tacka!?
« Svar #9 skrivet: 11 okt-10 kl 08:57 »
Ja men hon måste ju ha något att idissla också.
Det kan inte bara vara så enkelt att hon slutar att beta/äta hö då ni är i närheten, för att hon vill tigga godsaker istället. På det viset så äter hon endast när inte ni är i närheten! Därför ser ni inte att hon äter...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Anorektisk tacka!?
« Svar #10 skrivet: 11 okt-10 kl 09:26 »
Ja men hon måste ju ha något att idissla också.
Det kan inte bara vara så enkelt att hon slutar att beta/äta hö då ni är i närheten, för att hon vill tigga godsaker istället. På det viset så äter hon endast när inte ni är i närheten! Därför ser ni inte att hon äter...

Jo det är klart att hon måste ha något att idissla ::) ;) men jag ser henne långt innan hon ser mig när jag är ute och går(och tidigare har de varit så jag såg dem från köksfönstret), och hon ligger ner MYCKET mer än de andra...
Jag vet inte om det är en rang grej ??? för hon umgås sällan med de andra fåren. Oftast är hon på andra sidan hagen mot resterande flock... Inte sååå stora avstånd här hos oss iofs men ändå... de andra håller ju ihop men inte hon... och hennes lamm höll sig mer och mer med den 'stora' flocken desto mindre de diade ??? Det blir mer och mer 'uttalat' att hon inte är med i flocken :'( och jag fattar igenting ??? ??? ???

Jag vet inte om jag ska ta bort henne och köpa mig en ny tacka. Men det känns som om jag gärna hade haft kvar henne en säsong till... kanske måste ändra mig :-\ men vi har ju nog liten flock redan, ju :(

Självrekryteringen gick dåligt i år för vi fick bara ett enda(!) tacklamm, och denna unge är rekryterad och klar :D
Jag vart tvungen att ta bort en annan tacka tidigare i sommar eftersom hennes skadade ben inte ville läka helt(Skadat senfäste i hasen)... Det blev så jobbigt för henne att vara höggravid att jag nästan blev tvungen att ta bort henne INNAN hon lammat!!!
Och att bara ha två tackor och en bagge känns inte ens som en flock :(

Hon var förresten inte så sugen på att jag ska kika in i hennes mun ::) så jag får nog vänta tills onsdag då sambon kommer hem :P

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Anorektisk tacka!?
« Svar #11 skrivet: 17 okt-10 kl 10:17 »
Så vitt jag kunde se var det inte något fel på hennes tänder, men hon kan ju ha någon 'hake' som jag inte upptäckte(det var ju inte så att hon bara stod och öppnade munnen för mig ::) )
Jag har bestämt mig för att ta ett träckprov på henne (igen) :-\ bara för ordningens skull :P

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Anorektisk tacka!?
« Svar #12 skrivet: 15 jul-14 kl 22:43 »
Gammal tråd, men jag väcker upp den igen med en tanke, som kanske kan ge ljus åt detta i framtiden.

Jag hade en tacka med exakt dessa symtom som är beskrivet ovan. Jag hade veterinär ute och tittade på henne utan att hitta några synbara fel. Tyvärr slutade det med att hon en dag låg död i hagen. Jag skickade henne på obduktion och fick svaret, inflammation i tarmen. Detta fick mig att fundera.

Forskningen är ju inte särskilt övergripande när det handlar om jordbruksdjur. Det enda forskningen kretsar kring är smittsamma sjukdomar. Men visst borde även får kunna få samma eller liknande sjukdomar som människor. Min teori är att min tacka led av något i stil med Krons eller Ulcurös colit, vilket är just inflammation i tarmen. Det är en egen teori, men jag tror inte den är så dum.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser