Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syrning av grönsaker  (läst 28355 gånger)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #20 skrivet: 21 feb-13 kl 18:46 »
Ekologiska grönsaker finns ju året om, just nu är det ju bra säsong för kål. Annars kanske man har lite rotfrukter från egen skörd som man kan mjölksyra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #21 skrivet: 22 feb-13 kl 00:31 »
Puss å tack nu miss upp fats det säkert ;)
« Senast ändrad: 26 feb-13 kl 22:55 av mummrick »

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #22 skrivet: 25 feb-13 kl 20:10 »
Det börjar bubbla i burken efter några dagar i rumstemperatur. Jag brukar ha burkarna på en braspanna, det brukar pysa över lite. Sedan, när det gått lagom lång tid och luktar friskt syrligt om burken, skruvar man på locket helt och ställer den svalt.

Då vår rumstemperatur är lite under Svenssons rumstemperatur, så ställde jag in burken i ugnen ett tag efter nån dag, för att få fart på det. Inte varm temperatur, utan bara precis så att ugnen värmde (jag kunde utan problem hålla min hand på ugnsbotten, och jag är väldigt känslig för värme). Då äntligen hände det saker! Nu är det lite bubblor i burken, och det rinner över litegrann... Vätskan som runnit ut luktar... tja, lite likt ljummen filmjölk på nåt vis. Vilket känns konstigt ihop med vitlöksdoften, då jag rev i en vitlöksklyfta i syrningen... Jag har smakat på vätskan, och den smakar bra. Hoppas att det blir nåt! :)

Peter Erlandsson

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #23 skrivet: 25 feb-13 kl 21:24 »
Tjänare Monica!
Vintertid syrar jag i 2 l syltburkar med gummitätning. På hösten vid huvudskörden så syrar jag i stora öppna höganäskrus.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #24 skrivet: 25 feb-13 kl 21:26 »
Och jag syrar i vanliga begagnade syltburkar med skruvlock, det går utmärkt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #25 skrivet: 25 feb-13 kl 21:41 »
En liten fråga... Jag groddar väldigt mycket nu på vintern. Tycker det är fint att ha nåt färskt att tillgå. Men ibland missbedömer jag hur mycket som går åt, så ibland tar det slut innan det nya är klart, och ibland blir det för mycket. Första problemet är inte så farligt, men det andra känns trist, att behöva kasta mat! Funkar groddar att syra, om man upptäcker att de inte verkar gå åt?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #26 skrivet: 26 feb-13 kl 06:22 »
Jag har aldrig provat, men sojaböngroddar ska gå att syra, så då går troligen andra groddar också. Om du har groddar som är på väg att bli gamla, så är det ju bara att prova, det kostar ju inte mer än lite salt.

Annars är kaninerna väldigt förtjusta i groddar, om du inte tycker att mjölksyrningen blir bra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #27 skrivet: 26 feb-13 kl 22:51 »
Nu har jag fått böckerna :) Härligt! Jag beställde en bok om torkning också :) Så nu blir det till att diska burkar och bygga olla

Av vad jag läst hittintills så gillar jag Boyes bok bäst: Lätt att förstå och tydliga instruktioner. Men jag tycker de kompletterar varandra på ett bra sätt!

Kan verkligen rekommendera Torka mat- Erik Tornblad. Tydliga och bra illustrationer från att göra en egen olla till recept

Det är som julafton :)

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #28 skrivet: 15 mar-13 kl 19:30 »
Nu är min surkål både färdig, och uppäten. God! Men, det verkade som att vitlöken jag hade i, tog över rätt rejält... Ska prova göra en sats med kål och äpple och lök..

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #29 skrivet: 17 mar-13 kl 19:12 »
Jaha, första försöket blev mindre lyckat. Alldeles för salt och det känns inte på smaken som att syrningen har kommit igång riktigt...
Testade med rivna och skivade morötter i två burkar... men skam den som ger sig. Det blir till att testa igen :)

Tips på vad som jag gjort fel? Skulle stått varmare den första dagen så det kom igång eller?

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #30 skrivet: 17 mar-13 kl 21:26 »
Jag är väl fel person att ge tips, eftersom jag själv bara har en enda erfarenhet. men, jag var lite nervös att det inte skulle komma igång ordentligt, eftersom inomhustemperaturen var rätt så kall när jag startade surkålen, så jag satte på ugnen på lite under 50 grader, och när jag kände att ugnsbotten var varm, men inte varmare än att jag kunde hålla kvar handen på ugnsbotten, så fick surkålen stå i ugnen, med avstängd värme, för att ha en något mer normal "rumstemp"... Brukar göra så när jag bakar med surdeg ibland, när det är kallt inne..

 

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #31 skrivet: 18 mar-13 kl 06:50 »
@Monica: Hur mycket salt tog du? 1/4-1/2 tsk salt per liter burk brukar vara lagom. Man lägger i grönsakerna, strör i saltet och fyller på med kokt avsvalnat vatten. Det funkar inte att salta vattnet, för man vet inte hur mycket vatten som går i, det beror ju på hur finfördelade och packade grönsakerna är.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #32 skrivet: 18 mar-13 kl 07:17 »
Tassar tråden så jag kan gå tillbaka och läsa.
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #33 skrivet: 18 mar-13 kl 07:24 »
@Monica: Hur mycket salt tog du? 1/4-1/2 tsk salt per liter burk brukar vara lagom. Man lägger i grönsakerna, strör i saltet och fyller på med kokt avsvalnat vatten. Det funkar inte att salta vattnet, för man vet inte hur mycket vatten som går i, det beror ju på hur finfördelade och packade grönsakerna är.

Tack för den mängdprecisionen ang salt! Själv gjorde jag så, att jag helt enkelt smakade av grönsaksblandningen innan jag stoppade den i burken... Jag tyckte det var lite knöligt att mäta, och chansade på att en salthalt som smakar behagligt också funkar...

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #34 skrivet: 19 mar-13 kl 19:55 »
@Monica: Hur mycket salt tog du? 1/4-1/2 tsk salt per liter burk brukar vara lagom. Man lägger i grönsakerna, strör i saltet och fyller på med kokt avsvalnat vatten. Det funkar inte att salta vattnet, för man vet inte hur mycket vatten som går i, det beror ju på hur finfördelade och packade grönsakerna är.

Hmmm...kanske det som blev fel då. Jag följde råden i boken att vattnet ska kokas och sen blandas i salt.... Oh well, ska testa din variant denna gången. Tack! :)

@ Fru Jansson - tvivlar på att det bubblade i mina... ska testa att sätta de varmt den första dagen

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #35 skrivet: 20 mar-13 kl 12:16 »
@Monica: Hur mycket salt tog du? 1/4-1/2 tsk salt per liter burk brukar vara lagom. Man lägger i grönsakerna, strör i saltet och fyller på med kokt avsvalnat vatten. Det funkar inte att salta vattnet, för man vet inte hur mycket vatten som går i, det beror ju på hur finfördelade och packade grönsakerna är.

Naturligtvis kan man lika gärna fylla på med saltat vatten, men då måste man anpassa salthalten så att den total salthalten blir rätt. Läs t ex Karin Bojs bok.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #36 skrivet: 20 mar-13 kl 12:39 »
Naturligtvis kan man lika gärna fylla på med saltat vatten, men då måste man anpassa salthalten så att den total salthalten blir rätt. Läs t ex Karin Bojs bok.
Självklart, men då måste man veta hur mycket volym vatten som går i burken som man fyllt med grönsaker. Mycket lättare på mitt sätt tycker jag. Och tycker man att det är enklare på något annat sätt, så gör man såklart så. Man får prova sig fram, ta till sig tips från andra när man hittar något man tror på, testa och utvärdera. Man är aldrig fullärd, och tur är det, för då vore livet bra tråkigt  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #37 skrivet: 20 mar-13 kl 12:41 »
detta vill jag följa  ;D

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #38 skrivet: 27 mar-13 kl 15:05 »
Jag har i dagarna satt igång min andra sats surkål, och den börjar bubbla rätt bra. Tror den är mer livad än den förra... Jag kan säga som så, att lyckas det denna gången med, så är jag frälst! Börjar fundera över om man skulle behöva större kärl? Kunna göra större satser, om jag nu skulle lyckas med odlingen så bra att det blir mycket att ta rätt på... I så fall behövs nog lite större kärl, och kanske nån kålhyvel eller dylikt... Letar på nätet, men hittar inte så mycket mer än några bloggar... Nån som har koll på vad man kan använda, om man nu inte hittar riktiga syrningskrus att köpa?

vindensbonig

  • Gäst
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #39 skrivet: 27 mar-13 kl 15:17 »
Finns väll 2l burkar på Öbvill ja minnas .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt, Tur-Johan, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser