Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  angående vingklipning  (läst 1579 gånger)

Quailo!

  • Inlägg: 112
  • a "farmer" that lives in the middle of stockholm:P
    • Västmanland
angående vingklipning
« skrivet: 09 maj-10 kl 20:45 »
Som jag nämnt förut så har jag haft problem med mina vaktlar som flyger upp i taket och får sina huvuden helt blodiga , men nu har jag läst att man kan vingklippa dem.

Mina frågor är

Hur gör man det.
Kan man göra det själv
besvärar det inte dem att inte ha vingar
och i vilken ålder är det bäst att göra det ???????????????

// Tack i förhand adem

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: angående vingklipning
« Svar #1 skrivet: 09 maj-10 kl 20:50 »
http://hem.passagen.se/cockatiel/vingklipp.htm ;)
man gör på samma sätt, tror jag?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: angående vingklipning
« Svar #2 skrivet: 09 maj-10 kl 20:54 »
besvärar det inte dem att inte ha vingar


Man klipper inte av vingarna!!!
Bara endel av fjädrarna så de inte kan flyga. Möjligen kan de lyfta men inte flyga iväg.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: angående vingklipning
« Svar #3 skrivet: 09 maj-10 kl 21:12 »
I din bur så hjälper nog inte att vingklippa så mycket, tyvärr...  :-\ Då får rätt bra med kraft genom att hoppa rakt upp ändå.  :-\ Och som sagt, man klipper inte av vingarna, bara fjädrar.

Såhär klipper jag iaf... Då ser de inte stympade ut eller till skillnad om man klipper hela vägen.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Quailo!

  • Inlägg: 112
  • a "farmer" that lives in the middle of stockholm:P
    • Västmanland
SV: angående vingklipning
« Svar #4 skrivet: 10 maj-10 kl 09:13 »
aha okej då förstår jag Tack!!!!

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: angående vingklipning
« Svar #5 skrivet: 11 maj-10 kl 18:35 »
Självklart klippar man inte av vingarna utan man klipper till fjädrarna så att de blir ca hälften så långa. Det syns nästan inte alls på mina vaktlar att de är vingklippta utan de ser ut som vanligt när de går runt.
Har bild på hur jag har klippt mina.
http://img80.imageshack.us/img80/3154/s1050394.jpg
http://img217.imageshack.us/img217/227/s1050395.jpg
Påfågelduvor.

Pippilutt

  • Inlägg: 208
    • Södermanland
SV: angående vingklipning
« Svar #6 skrivet: 14 maj-10 kl 20:37 »
Vi har aldrig klippt några fjädrar på våra vaktlar. De studsar bara upp om de blir rädda. Vi rör oss långsamt inne hos dem och då kan vi plocka ägg, mata och byta vatten utan problem. Vi byter även golvströ och de ska vara med överallt och sitter på skyffeln så vi får skaka av/peta ner dem så de inte hamnar i skottkärran (som också står inne i deras utrymme).

Vaktlarna trängs vid dörren när vi kommer och sätter sig på fötterna och hoppar upp i mathinken. Vi har kläckt dem själva och pratar alltid när vi går in till dem så att de känner igen oss. Vår Pumi kan också följa med in utan att det blir upplopp.

Sengångarstuk är lösningen.........
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: angående vingklipning
« Svar #7 skrivet: 14 maj-10 kl 20:44 »
Mina är också sådär tama. Bara att plocka upp hur som helst. De är inte ett dugg rädda och studsar eller någonting. När man kommer med godis blir det krig och de vrålar av "frustration" om jag går och ger några andra i en annan bur först. ::) Avundsjuka små saker. ;D

Anledningen till att jag får fixa vingarna ibland är när de är runt 4 veckor gamla och går i en bur utan tak. Om jag inte gör något flyger de över kanten (kan inte sätta tak på buren eller för då kan inte värmelampan hänga där) och då blir det att leta vaktlar i vrår och skrymslen. Har man otur kan de ta sig in till blandhönsens grupp = de dödar en liten vaktel lätt. Hittade en där inne en gång med sönderhackad rygg som hade rymt. =/ Om de inte riktigt har hunnit vänja sig av lampan kan de i värsta fall frysa ihjäl också.
« Senast ändrad: 14 maj-10 kl 20:46 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 2 användare (1 dolda)
Kengus89

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser