Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat till kaninungar??  (läst 8769 gånger)

IsaIrina

  • Inlägg: 92
    • Ljungdalsgården
Mat till kaninungar??
« skrivet: 11 jul-05 kl 10:35 »
Nu har vi fått en massa olika bud om vad man ska ge kaninungarna......En del säger att man inte får ge pellets i början.....när dom är ca 5 veckor är det dags för det....Men vad ger man istället?? ???

Vad ger ni era ungar/vuxna?

Våra vuxna kaniner får i dag en bladning av pellets och hel havre,fri tillgång av hö,grönsaker 1gång/dag och nu på sommaren även gräs,maskrosblad etc.

När man introducerar en ny grönsak ska man ju bara ge lite och sedan avvakta för att se att kaninen tål det, men hur gör man med ungarna?

Mamman måste ju få grönsker,gräs osv. hur gör man då?

Ska man avgränsa så att ungarna äter för sej och mamman för sej?

Många frågor...men det är ju första gången vi har ungar och man är ju lite rädd att man ska göra fel.....Det kan ju gå galet ändå men det är ju bra om det inte beror på " handhavande fel" :P

Tacksam för svar och ideer!!
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Re:Mat till kaninungar??
« Svar #1 skrivet: 11 jul-05 kl 13:23 »
Hej!
Jag har gotlandskaniner som inte har något behov av Kraftig mat typ pellets. De får krossad korn året om, morgon och kväll. Växande ungdjur har fri tillgång. Hö får de såklart också. Nu på sommaren får de också mycket gräs och maskrosblad. På vintrarna får de även lite bröd och kokt potatis.

Maten sätts in som vanligt även till honor med ungar. När de är redo att äta så smakar de på allt och vänjer sig  vid maten. Konstigare än så är det inte. Detta fungerar mycket bra för mig, ungarna växer fint och är pigga och friska. :D

MVH Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

 

Christina A

  • Gäst
Re:Mat till kaninungar??
« Svar #2 skrivet: 13 jul-05 kl 21:01 »
Hej!
Kaninungarna kan äta samma mat som serveras till mamman, dvs låt utfodringen vara som den är och tillåt de små att smaka allt som mamman äter. Att Gotlandskaniner inte behöver pellets stämmer inte helt utan är beroende på vart i landet man bor och om man har kaninerna ute eller inne. Bor man i norra Sverige och har kaninerna ute året om behöver de pellets för att klara kylan och vintern på ett djurvänligt sätt. Själv ger jag mina kaniner hö som grund samt en blandning av 50% Rabfor och 50% hel havre (1dl per dag). Utöver det får de bröd och frukt. Mina kaniner bor ute året om och jag bor i de norra delarna av landet.
Hoppas det går bra med kaninerna!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser