Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gengasaggregat för flis/pellets?  (läst 13285 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Gengasaggregat för flis/pellets?
« skrivet: 03 feb-12 kl 19:53 »
Hur mycket olika varianter finns det egentligen på vedgasgeneratorer? De jag sett har allihop varit baserade på en ganska skrymmande vertikal cylinder med påfyllningslock upptill. Jag är inte så väl insatt i detaljerna i konstruktionerna. Har sett några fiffiga arrangemang på rosten som gör den mer självrensande.

Är de vertikala konstruktionerna enbart en konsekvens av att man matar aggregaten med vedkubb som behöver hjälp av gravitationen? Om man istället matade träpellets eller flis med en skruv som i en värmepanna, borde man inte kunna bygga gasgeneratorn mer kompakt? -Och då i synnerhet på höjden?

Vågar Torbjörn eller någon annan erfaren gissa en ungefärlig milkostnad för en gammal sur-volvo som drivs med vanliga kaminpellets till normalt marknadspris?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gengasaggregat för flis/pellets?
« Svar #1 skrivet: 04 feb-12 kl 00:17 »
Det har gjorts försök att använda pellets för gengasdrift men de har inte varit särskilt lyckade. Ett problem brukar vara att pelletsen faller sönder för tidigt i härden så att okolade sågspån kan ramla rakt igenom förbränningszonen och förkolnar och förgasas först i den kallare reduktionszonen, och då finns det ingen möjlighet för tjäran att crackas utan resultatet blir en tjärhaltig gas som kletar igen filter, limmar ihop ventilstyrningar i motorn osv.
Ett annat problem som någon finne hade en gång i tiden (det beskrevs på mailinglistan "gengasdrift" som var aktiv för ca 10 år sedan) var att det visserligen gick bra att köra på pellets men man fick inte lämna pellets i gasgeneratorn efter avslutad körning, då bakade de ihop sig pga restvärme och kondensutfällning så att man efteråt hade en enda jättepellet i bränslebehållaren. Lösningen på detta var att bara använda pellets på långkörningar och fylla flis eller kubb vid de sista fyllningarna innan avslutad resa.

En grov tumregel för kubbdrivna gasgeneratorer är att 10 liter kubb motsvarar 1 liter bensin. Med en dålig gasgenerator kan det lätt gå åt dubbelt så mycket.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Gengasaggregat för flis/pellets?
« Svar #2 skrivet: 05 feb-12 kl 22:50 »
Den största delen av cylindern är bränslemagasin. Den nedre fjärdedelen ungefär och beroende på konstruktion är själva reaktorn.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Gengasaggregat för flis/pellets?
« Svar #3 skrivet: 11 feb-12 kl 19:48 »
Gissar att det gjorts en del experiment med automatisk matning och att det antingen blivit väldigt komplicerat eller varit svårt att få säker funktion på. Det vore onekligen schysst med en kompaktare eller liggande gryta, men jag förstår varför de byggs på höjden.

Hur fungerar förresten turbo ihop med gengas? Borde det inte kunna bli som på flygmotorer att turbon kompenserar för det motorn inte orkar suga i sig självmant? Minns inte om gengasen är kompressionstålig eller -dålig.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Wernher Hingsk

  • Gäst
SV: Gengasaggregat för flis/pellets?
« Svar #4 skrivet: 11 feb-12 kl 20:52 »
Hej!
Gengasen är kompressionstålig, har jag sett / läst  någonstädes ; det går utmärkt att köra dieslar på detta bränsle, och då givetvis ha kvar insprutningspump/bränsle för "tändning!" Men då blir det förstås inte "renrasigt!"
Hälsningar!   W  H

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Gengasaggregat för flis/pellets?
« Svar #5 skrivet: 11 feb-12 kl 21:55 »
Här i grannbyn Hammerdal är det en gubbe som kört på gengas så länge jag minns kanske 30 år. Jag borde ta kontakt med honom. Han använder uppkapad småbjörk. Försvarets maskinprovningar minns jag gjort försök med gengas till Volvotraktorer, måste varit på 70-80 talet.  Grovflis hur skulle det fungera?  Tänk om man kunde tömma cellen på vatten. För det är väl som all annan förbränning att fuktighetsgraden är avgörande.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gengasaggregat för flis/pellets?
« Svar #6 skrivet: 12 feb-12 kl 20:49 »
Hej!
Gengasen är kompressionstålig, har jag sett / läst  någonstädes ; det går utmärkt att köra dieslar på detta bränsle, och då givetvis ha kvar insprutningspump/bränsle för "tändning!" Men då blir det förstås inte "renrasigt!"
Hälsningar!   W  H

Precis, det går att köra en dieselmotor på det sättet (brukar kallas dieselgas- eller blandgasdrift) även om det blir så att säga en blandning av otto- och dieselcykel. Dieselförbrukningen blir 5-10 % av vad den blir när man kör motorn enbart på dieselolja, man måste bygga om insprutningspumpens regulator så att den ger ungefär tomgångsmängden över hela varvtalsregistret och oberoende av gaspådrag. Man får acceptera en ganska ostabil förbränning och otrevliga avgasutsläpp, i synnerhet lär NOx-utsläppen bli höga.
Det fungerar bara på sugdieslar, inte på turbodieslar.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gengasaggregat för flis/pellets?
« Svar #7 skrivet: 12 feb-12 kl 20:56 »
Här i grannbyn Hammerdal är det en gubbe som kört på gengas så länge jag minns kanske 30 år. Jag borde ta kontakt med honom. Han använder uppkapad småbjörk. Försvarets maskinprovningar minns jag gjort försök med gengas till Volvotraktorer, måste varit på 70-80 talet.  Grovflis hur skulle det fungera?  Tänk om man kunde tömma cellen på vatten. För det är väl som all annan förbränning att fuktighetsgraden är avgörande.

SMP (Statens maskinprovningar) tog ju fram en serie gasgeneratorer för grovflis i början av 70-talet. De skiljer sig från en traditionell vedgasgenerator genom annan form på innermanteln i bränslemagasinet. Det är mycket viktigt att flisen är fri från lösa stickor, bark och boss. Sådant rasar lätt ner förbi härdens förbränningszon utan att kola fullständigt, och medför tjära i gasen.
En gammaldags vedgasgenerator (t ex Imbert och alla kopior av denna som såldes under olika namn) är mycket känslig för fuktigt bränsle, men det problemet löstes mot slutet av 40-talets gengasperiod genom något som kallades monoratorteknik. Det innebär att bränslebehållaren konstrueras så att bränslet värms underifrån av spillvärme från härden, och den vattenånga som avgår får kondensera mot yttermanteln och leds bort i en kondensränna. Med denna lösning går det bra att använda i det närmaste rå ved under kontinuerlig körning, men det krävs förstås torrare ved för start och t ex stadstrafik där det blir mycket tomgångskörning. Enklaste sättet att få torr ved vid tändning och start är att planera körningen så att den sista fyllningen för dagen hinner torka innan man stänger av motorn, men man ska så mycket ved kvar att start och varmkörning av gasgeneratorn klaras innan första påfyllning.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Gengasaggregat för flis/pellets?
« Svar #8 skrivet: 12 feb-12 kl 22:27 »
Du måste prata om Lindroth i Hammerdal. Bra karl.

Jo, det går att överladda gengas alldeles utmärkt, men  det innebär tekniska problem. Gasen i sig går att komprimera, men du har ett stort tryckfall över gasgeneratorn och turbon kan ju inte suga till mer än vakuum, vilket gör att man antagligen måste överladda själva förgasningsreaktorn.

Detta kan vara mycket farligt. Så länge man håller systemet i undertryck kan det ju egentligen inte läcka gas in i kupén, men vid övertryck blir förhållandet annorlunda.

Men visst, tanken har slagit mig mer än en gång, och nästa bil kanske får ha överladdning.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Gengasaggregat för flis/pellets?
« Svar #9 skrivet: 12 feb-12 kl 23:16 »
Ska göra ett besök i H-dal.   Har för mig att jag för några årtionden sedan kollat om man kan ha gengasagregatet hemma och komprimera gasen i gasflaskor. Men att det  inte skulle fungera. Någon som vet?

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Gengasaggregat för flis/pellets?
« Svar #10 skrivet: 13 feb-12 kl 08:29 »
Nej, det skulle inte fungera.

Kolmonoxiden är en instabil förening och sönderfaller vid kompression till syrgas och kol.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gengasaggregat för flis/pellets?
« Svar #11 skrivet: 13 feb-12 kl 15:16 »
Nej, det skulle inte fungera.

Kolmonoxiden är en instabil förening och sönderfaller vid kompression till syrgas och kol.

/M

Är det inte till koldioxid och kol sönderfallet sker? Om koloxiden skulle sönderfalla till syrgas och kol skulle ju det vara en endoterm reaktion (dvs energi måste tillföras t ex i form av värme för att den ska kunna ske).

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Gengasaggregat för flis/pellets?
« Svar #12 skrivet: 13 feb-12 kl 16:12 »
Hmm. hur var det nuigen.

Ja, det är en endoterm reaktion har jag för mig. Man tillför energi i form av tryck...
Men jag minns dåligt, det där var flera år sedan jag läste om.

Det var på det gamla gengasforumet.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Gengasaggregat för flis/pellets?
« Svar #13 skrivet: 13 feb-12 kl 20:47 »
Tack för era svar. Ingenting gör sig själv.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gengasaggregat för flis/pellets?
« Svar #14 skrivet: 24 okt-14 kl 17:22 »
Ska göra ett besök i H-dal.   Har för mig att jag för några årtionden sedan kollat om man kan ha gengasagregatet hemma och komprimera gasen i gasflaskor. Men att det  inte skulle fungera. Någon som vet?

Däremot finns det ett gammalt patent från 40-talet som går ut på att låta koloxiden i gengas reagera med järn under högt tryck varvid järnpentakarbonyl bildas. Den föreningen kan förvaras som vilket flytande bränsle som helst och sedan, ombord på bilen, förgasas till koloxid som man driver motorn på. Enda problemet är att man måste skilja bort det utfallande järnpulvret från koloxiden, annars lär motorn inte bli långlivad.

ptr51

  • Gäst
SV: Gengasaggregat för flis/pellets?
« Svar #15 skrivet: 24 okt-14 kl 19:14 »
https://www.youtube.com/watch?v=a6e3CprVTi8

om du kollar länken ovan så finns en video av en som eldar pellets och driver en generator - mkt stiligt!

mvh

 

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Gengasaggregat för flis/pellets?
« Svar #16 skrivet: 03 jul-20 kl 15:18 »
-
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 4 användare
xaelanar, LimJans, Kengus89, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser