Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äta 80 v gammal höna  (läst 2116 gånger)

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
äta 80 v gammal höna
« skrivet: 12 sep-19 kl 15:28 »
Jag har fått erbjudande att köpa en slaktad gammal värphöna på 80 veckor. Kan jag tillaga den påsamma sätt, som när jag köper kyckling i affären?

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: äta 80 v gammal höna
« Svar #1 skrivet: 12 sep-19 kl 17:44 »
Nej det blir inte så bra.  Kycklingarna i affären är bara 6 veckor när de slaktas, och är en helt annan ras som lägger på sig mycket kött.   En värphöna har mindre kött.  För några år kunde vi köpa flådda värphöns för 15 kr stycket, som jag lagade 2-3 tillsammans.

Men kokhöns är väldigt gott.  Ska kokas sakta och länge förstås, 2-3 tim. Jag körde i tryckkokare, så blir det bara en tredjedel av tiden. Buljongen blir jättegod soppa.  Currysås är klassiskt till kokhöns i Sverige, pepparrotssås i Danmark.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: äta 80 v gammal höna
« Svar #2 skrivet: 12 sep-19 kl 20:07 »
koka tills köttet släpper lätt från benen..  Rensa ur allt kött och lägg det i valfri sås... curry är gott..

Eller tillaga i lergryta med tillbehör...
Fjäderfän och kaniner

 

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: äta 80 v gammal höna
« Svar #3 skrivet: 13 sep-19 kl 09:15 »
Höna är skitgott! Det fanns ju alltid i affärerna förr och min mormor och morfar köpte alltid från hönseriet när vi var små och det brukade tunnas ut när broilern tog mark.

Bara koka rätt, som de andra säger så ska det smaka riktigt prima.

Lysew Foto

  • Inlägg: 24
SV: äta 80 v gammal höna
« Svar #4 skrivet: 16 jun-20 kl 20:42 »
Nu är detta i och för sig en något gammal tråd, men jag har en följdfråga eftersom jag ska nacka några äldre hönor snart.
Är det bara kokning som gäller för vuxna höns? Eller kan man marinera och ugnssteka dem i 3-4 timmar istället?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: äta 80 v gammal höna
« Svar #5 skrivet: 16 jun-20 kl 21:51 »
Nu är detta i och för sig en något gammal tråd, men jag har en följdfråga eftersom jag ska nacka några äldre hönor snart.
Är det bara kokning som gäller för vuxna höns? Eller kan man marinera och ugnssteka dem i 3-4 timmar istället?

Japp det går! Men tänk 10 timmar istället för 3 timmar. Låg värme.
Höns brukar dock kokas då det inte är så mycket kött på dom. Passar bättre i soppa därför.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Lysew Foto

  • Inlägg: 24
SV: äta 80 v gammal höna
« Svar #6 skrivet: 19 jun-20 kl 16:19 »
 Tack för svaret, Mattias! Då ska jag testa riktig långkörning istället  :) Det blir några stycken som ska bort, så man vill ju gärna variera lite.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 3 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser