Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillfälligt reserv till vedpanna  (läst 1761 gånger)

Fikaoscar

  • Inlägg: 65
    • Västergötland
Tillfälligt reserv till vedpanna
« skrivet: 11 aug-21 kl 18:59 »
Har funderat lite men tänker rådfråga om det är någon som har idéer eller har testat, jag har en vedpanna, vedolux 30, acctank på 1400l. Jag har ingen reserv utan jag måste vara hemma för att elda en gång per dygn på vintern, något extra om det är kallt. Jag funderar på en pelletsbrännare som jag kan köra ibland men hur meckigt är det? Jag har rökgasfläkt till pannan men har förstått att pelletsbrännare inte gillar det enligt andra forumförståsigpåare Jag har ingen elpatron och ingen el framdraget till tanken heller. Vill i huvudsak elda med ved, har skog. kommer behöva åka i väg tillfälligt i höst och vinter, därav mina funderingar, lösningar??? som många andra här så ser jag det som en liten utmaning att få till det här billigt och smart får utveckla det hela under tiden i tråden när frågor kommer

fri

  • Inlägg: 2527
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Tillfälligt reserv till vedpanna
« Svar #1 skrivet: 11 aug-21 kl 19:28 »
Om det är tillfälligt bara den kommande vintern skulle jag installerat en elpatron, pelletsbrännare är rätt dyra och pelletsw har väl sitt pris KWh oxå

Som en mer långsiktig lösning för grundvärme av ett hus när man inte själv kan elda skulle jag titta på en luft/vatten värmepump tex Baxis bonus air som man faktiskt får installera själv.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Tillfälligt reserv till vedpanna
« Svar #2 skrivet: 11 aug-21 kl 22:40 »
Och även om pelletsbrännaren går bra när du åker så kan den lägga av när du stängt dörren till pannrummet...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tillfälligt reserv till vedpanna
« Svar #3 skrivet: 11 aug-21 kl 22:58 »
Pelletsbrännare är sällan så tillförlitliga att man vågar lämna dem utan tillsyn. Man ska vara glad så länge de bara slocknar, det kan lika väl bli bakeld eller puffar som ställer till med stor oreda i pannrummet.

Ska man bara ha det för tillfälligt bruk, och det är viktigare med billig installation än låg driftkostnad, så föreslår jag ändå en elpatron. Om det inte finns förberedd plats för elpatron i panna eller ackumulatortank, så bör man kunna sätta dit en separat s k elkassett. Värmepump skulle kunna komma ifråga om den ska vara huvudvärmekälla, men det går knappast att räkna hem den om man ändå eldar med ved till vardags.

Fikaoscar

  • Inlägg: 65
    • Västergötland
SV: Tillfälligt reserv till vedpanna
« Svar #4 skrivet: 12 aug-21 kl 08:36 »
Det är som ni säger med pelletsbrännaren är ju att den kan lägga av, och då står man där med kallt hus men pannan funkar med brännare men med lite meck. Det kanske ändå blir patron men ska man då sätta den i tanken eller finns det något smartare ställe, pannan tror jag inte det finns förberett för patron det tråkiga är ju att riva isoleringen och tömma tanken men det är ju bara en dags jobb med det

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Tillfälligt reserv till vedpanna
« Svar #5 skrivet: 12 aug-21 kl 09:03 »
Smartast är väl i tanken, men du kan ju göra som torbjörn skriver, sätta en kassett på rören. I absolut snålaste varianten tar du en genomströmningsvärmare från en bil. Hittar du ingen färdig till vanlig trefaspatron, så svetsar du bara tre anslutningar på ett grovt rör.

Fikaoscar

  • Inlägg: 65
    • Västergötland
SV: Tillfälligt reserv till vedpanna
« Svar #6 skrivet: 16 aug-21 kl 12:28 »
Jag funderats vidare på elpatronen, är det tanken som är effektivast eller ska man sätta en kassett på radiator slingan och manuellt strypa blandnings ventilen för att möjligen inte behöva värma mer vatten än nödvändigt, om det nu är möjligt? Ska säga att jag har inte riktigt kläm på hur det funkar med rörkrökeriet

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Tillfälligt reserv till vedpanna
« Svar #7 skrivet: 16 aug-21 kl 13:24 »
Jula har luft luft värmepump för 5000kr.... Det är mitt tips

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tillfälligt reserv till vedpanna
« Svar #8 skrivet: 16 aug-21 kl 14:50 »
Jula har luft luft värmepump för 5000kr.... Det är mitt tips

Det är svårt att få en sådan att tillföra värme till ett vattenburet värmesystem. Och långt ifrån säkert att trådstartarens anläggning är sådan att en enda luftvärmande apparat kan hindra allting som i vanliga fall värms med vatten från att frysa sönder.

För övrigt får man inte längre köpa Julas billiga värmepumpar utan att antingen köpa till installation eller uppge vilken certifierad installatör som ska installera den. Kylteknikerskrået har varit framme och fått sin skråförordning antagen av myndigheter...

fri

  • Inlägg: 2527
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Tillfälligt reserv till vedpanna
« Svar #9 skrivet: 14 sep-21 kl 22:01 »
I Lkpg går det fortf att köpa lvp på Jula utan att ange installatör.

Verkar inte som skråväsendet är helt borta men det är tydligt att vissa branscher lobbar hårt för att återföra det.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Fikaoscar

  • Inlägg: 65
    • Västergötland
SV: Tillfälligt reserv till vedpanna
« Svar #10 skrivet: 15 sep-21 kl 15:04 »
Det blir elpatron i acc-tanken så länge, lurar på en luft/vatten pump om ett par år ev, elpatron ska bara gå några dygn då och då i vinter

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Tillfälligt reserv till vedpanna
« Svar #11 skrivet: 17 sep-21 kl 18:48 »
Det finns anledning att undvika små ovanliga fabrikat på värmepumpar. Ofta dålig kvalité, om två år kanske inga reservdelar.

 

Fikaoscar

  • Inlägg: 65
    • Västergötland
SV: Tillfälligt reserv till vedpanna
« Svar #12 skrivet: 17 sep-21 kl 20:12 »
Det finns anledning att undvika små ovanliga fabrikat på värmepumpar. Ofta dålig kvalité, om två år kanske inga reservdelar.
Nä precis, har inte superbråttom men kroppen kanske inte håller ihop med tanke på arbetet med veden pga ledbesvär. Fick tips tidigare i tråden om  baxis värmepump, men det blir som sagt senare


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 9 användare (4 dolda)
xaelanar, Trolle_85, Caroline Carlsson, Besksöta, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser