Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bråkande nylammade tackor  (läst 891 gånger)

Sjökärrets ekogård

  • Inlägg: 94
    • Uppland
Bråkande nylammade tackor
« skrivet: 02 mar-12 kl 17:25 »
Har någon tips på vad göra, när tackorna ska tillbaka till flocken efter ett par dar i lammbox är de så oerhört tuffa mot varandra, särskilt några ranghöga individer. lammen riskerar att skada sig och de håller på i timmar innan de gör upp.

bör de lamma i flocken? någon sa att gutefår måste alltid lamma i flocken, annars kan de slå ihjäl varandra sen för de har så stark flockkänsla. Jag har roslagsfår. Det var likadant förra året.

men man vill ju ha lite koll på att de får i sig råmjölk och inte stjäls av nån annan.

tips någon?

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Bråkande nylammade tackor
« Svar #1 skrivet: 02 mar-12 kl 21:12 »
Ja det kan vara lite stångande innan de lugnat ner sig! Jag brukar ställa/binda ett par fårgrindar lutade mot väggen så det blir som en lammkammare "light" där lammen kan springa in om det kniper! Det lugnar sig efter ett par dagar, tackorna har gjort upp och sen är det bara småbuffande efter andras lamm som gäller. Jag har också roslagsfår. Lamma fritt fungerar nog bara om man har stort stall så tackorna kan söka sig till en lugn hörna för att lamma och knyta an till lammet/lammen. Tyvärr är det nog inte många som har så stora stall. Lägger man lamningen senare så att lammen kan födas i hagen så har man mindre problem med stångandet.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser