Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga om bromsat släp till obromsat  (läst 25994 gånger)

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
Bygga om bromsat släp till obromsat
« skrivet: 01 apr-18 kl 16:15 »
Står i valet och kvalet om jag ska göra det,själva dämparen i draget är slut och bromsarna vet jag inte skicket direkt,är det någon som gjort det?kostnad regbesiktning mm

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #1 skrivet: 01 apr-18 kl 17:41 »
Dämparen i påskjutsbromsen och resten mellan hjulen är borta på min.
Sen är påskjutsbromsen ihop skjuten och två hål borrade rätt igenom för att låsa den.
Bultarna ser du på var sida om typskylten, en vågrät och en lodrät.

Stötdämparna på axeln är även borta, men vet inte om det behövs ta bort.

Sen är den regbesiktigad som obromsad, med 750 kg totalvikt.

Fördelen som jag ser det är att kontrollbesiktningen blir billigare, ingen skatt och får dras efter lätt lastbil med 3 500 kg i totalvikt på B körkort

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #2 skrivet: 01 apr-18 kl 21:12 »
Som jag förstått det att men inte behöver man inte ta bort stötdämparna.
Dock kan man fundera lite över att tillse att dom har rätt kapacitet.
« Senast ändrad: 01 apr-18 kl 21:59 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #3 skrivet: 01 apr-18 kl 21:35 »
Många släpvagnar med gummifjädrad axel har inga stötdämpare.  Om det finns stötdämpare så bör de få vara kvar, det är framför allt när vagnen går tom som de verkligen gör nytta.

Själv är jag skeptisk till att bygga om en släpvagn till obromsad, det är så stora fördelar med att ha fungerande broms på vagnen, speciellt om väglaget är dåligt och dragbilen lätt, att jag gärna tar besväret och kostnaderna med att hålla en påskjutsbroms i användbart skick. Förr var det många släpvagnar som blev stående obesiktigade pga att bromsdelar var orimligt dyra hos svenska återförsäljare, men nu när det går lätt att köpa på nätet från t ex Tyskland så är det inte längre något problem. Men det kan krävas en del detektivarbete för att luska ut vad det är för delar som ska köpas. TSV-numren som alltid används när man ska köpa släpvagnsreservdelar i Sverige är ju inte användbara utomlands, då gäller det att ha reda på fabrikat och typbeteckning på påskjutsanordning och hjulbromsar för att få rätt delar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #4 skrivet: 01 apr-18 kl 21:46 »
Det blir lite lättare att backa utan påskjutsbroms

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #5 skrivet: 01 apr-18 kl 22:11 »
Jo, det är fördelar och nackdelar... Jag är ju generellt emot förbud och krångel, och blev blev därför glad när vi fick upp släpfarten till 80 km/h och fick möjlighet att dra 750 kg obromsat efter bilen. Men det den där obromsade vikten är en fara när det kniper. Än så länge har inget allvarligt hänt mig, men ett rådjur och en gris har fått sätta livet till utan att duga till mat för att 700 kg knuffat på när jag bromsat. Så nu går jag tillbaks till att ha bromsat släp till den lilla lasten också. Det går rätt fort att spärra påskjutsbromsen de gånger man backar tokigt.

En stor fördel till med att ha bromsat är att det inte krävs så tung bil för att få dra släpet. Och att en hel del nyare bilar har begränsning på obromsade släp fast de är stora. Så ett 750 kg obromsat släp kan vara svårt att få dra när man minst anar det.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #6 skrivet: 02 apr-18 kl 08:02 »
Det blir lite lättare att backa utan påskjutsbroms

Praktiskt taget alla påskjutsbromsar från ca 1975 och framåt har någon form av backautomatik, dvs en anordning som begränsar bromskraften kraftigt när man backar. Sen är det en annan sak att den mekanismen kan fungera mer eller mindre bra, beroende på hur hoprostad den är och hur många klåpare som har mekat med bromsarna under årens lopp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #7 skrivet: 02 apr-18 kl 09:52 »
Skall väl lägga till att jag kör mycket med släpet, oftast i skymning och långt.

En av bröderna reggade om en 650 kg släpa. Tror det var rätt billigt, och bara att låsa påskjutsbromsen och ta bort bromsvajrar och backar. Han kör bara småresor med sitt släp och att ha det obromsat blir helt klart bäst för honom. En av mina grabbar har en obromsad gallerhäck, 650 kg, som används flitigt på kort-turer. Också bästa lösningen.

Av de bilar vi har/har haft nyligen har endast pickupen fått dragit 750 kg obromsat, de andra har 720 kg, 700 kg, 570 kg och 450 kg skrivet i registreringspapperen, och den minsta bilen har genom sin låga vikt en begränsning på 650 kg i släpans registrerade vikt medan samma bil får dra 1100 kg bromsat. Obromsat har lite rörigare regler.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #8 skrivet: 02 apr-18 kl 11:06 »
Med rätt bokstavskombination så får man koppla 2500 kg släpvagn bakom en smart.

Det stämmer bra att precis som Torbjörn säger att bromsar är att föredra men samtidigt så skall man se till hur man nyttjar sitt släp.
Rullar det bara i närområdet och förhållandevis lite så är det betydligt lättsammare med Obromsat.
 kör man med förstånd och undviker att åka när väglaget är illa så..
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #9 skrivet: 02 apr-18 kl 11:40 »
Jag har dragit min mest med lätt lastbil eller Mercedes och märker inte av att jag har den fullastad bakom när jag bromsar.
Nu har jag dragit den med pluttebilen (VW Jetta -88) också och märker bara en marginell skillnad mot grannens bromsade släp, när jag ska bromsa på is.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #10 skrivet: 02 apr-18 kl 11:55 »
Testa att bromsa i kurva med halt under ;D

När det är vanliga, raka inbromsningar så har ju bilen bromsar så det räcker, men om man verkligen behöver kort bromssträcka så gör det skillnad. Teoretiskt kan man ju bromsa så att släpet lägger all sin vikt på kulan, och då tar ju bilen över vikten på sina bromsar, men så sker sällan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #11 skrivet: 02 apr-18 kl 12:03 »
Med rätt bokstavskombination så får man koppla 2500 kg släpvagn bakom en smart.


ADHD?

Är Smart godkänd för dragkrok?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #12 skrivet: 02 apr-18 kl 12:12 »
Av någon outgrundlig anledning ville jag ha dragkrok på en C1:a för ett antal år sedan, men se det gick inte för den var inte godkänd.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #13 skrivet: 02 apr-18 kl 12:33 »
Testa att bromsa i kurva med halt under ;D

När det är vanliga, raka inbromsningar så har ju bilen bromsar så det räcker, men om man verkligen behöver kort bromssträcka så gör det skillnad. Teoretiskt kan man ju bromsa så att släpet lägger all sin vikt på kulan, och då tar ju bilen över vikten på sina bromsar, men så sker sällan.

Inga problem att bromsa i en kurva om man inte kör som folk i allmänhet.


Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #14 skrivet: 02 apr-18 kl 12:39 »
Med rätt bokstavskombination så får man koppla 2500 kg släpvagn bakom en smart.

Det stämmer bra att precis som Torbjörn säger att bromsar är att föredra men samtidigt så skall man se till hur man nyttjar sitt släp.
Rullar det bara i närområdet och förhållandevis lite så är det betydligt lättsammare med Obromsat.
 kör man med förstånd och undviker att åka när väglaget är illa så..

Är det inte så att du får inte dra mera än bilens drag är godkänt för eller har jag fel


Postat med Alternativ.nu´s app

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #15 skrivet: 02 apr-18 kl 13:00 »
Är det inte så att du får inte dra mera än bilens drag är godkänt för eller har jag fel


Postat med Alternativ.nu´s app


Man måste börja med att skilja på släpvagnens totalvikt (alltså vad den väger lastad till sin tillåtna maxlast, den siffran står i släpvagnens regbevis)  och släpvagnens bruttovikt (vad den väger med den last som ligger på vagnen just för tillfället).

Om föraren har vanligt B-körkort, så får släpvagnens totalvikt inte överskrida dragbilens tjänstevikt, och summan av släpvagnens och dragbilens totalvikter får inte överskrida 3500 kg. Har föraren BE så gäller inte dessa begränsningar. Vid det här nya påfundet utökad B-behörighet så gäller ungefär samma regler som för vanligt B men med lite andra viktgränser.

Vad som däremot gäller oavsett förarens körkortsbehörighet är, att släpvagnens bruttovikt inte får överstiga dragbilens tillåtna släpvagnsvikt, som står i dess regbevis. Den tillåtna släpvagnsvikten kan begränsas både av bilens konstruktion och av en eventuell klen dragkrok. Det finns en del bilar som kan få höjd tillåten släpvagnsvikt om man t ex monterar extra elkylfläktar, större oljekylare för automatlåda, något förstärkt motorfäste etc.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #16 skrivet: 02 apr-18 kl 13:02 »
Av någon outgrundlig anledning ville jag ha dragkrok på en C1:a för ett antal år sedan, men se det gick inte för den var inte godkänd.

Det finns många bilar som inte är godkända för att dra släpvagn överhuvudtaget. T ex äldre VW-bussar med automatlåda, de första årsmodellerna av Toyota Prius, Renault elbilar från 90-talet.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #17 skrivet: 02 apr-18 kl 13:03 »
Är det inte så att du får inte dra mera än bilens drag är godkänt för eller har jag fel


Postat med Alternativ.nu´s app


Torbjörn sammanfattade det helt korrekt.  ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #18 skrivet: 02 apr-18 kl 13:09 »
ADHD?

Är Smart godkänd för dragkrok?

Enligt https://www.car.info/sv-se/smart/specs så är set 750 kg bromsad och 500 kg Obromsat.
https://www.rameder.se/dragkrok/smart/ Tillverkar och säljer.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #19 skrivet: 02 apr-18 kl 14:22 »
Man måste börja med att skilja på släpvagnens totalvikt (alltså vad den väger lastad till sin tillåtna maxlast, den siffran står i släpvagnens regbevis)  och släpvagnens bruttovikt (vad den väger med den last som ligger på vagnen just för tillfället).

Om föraren har vanligt B-körkort, så får släpvagnens totalvikt inte överskrida dragbilens tjänstevikt, och summan av släpvagnens och dragbilens totalvikter får inte överskrida 3500 kg. Har föraren BE så gäller inte dessa begränsningar. Vid det här nya påfundet utökad B-behörighet så gäller ungefär samma regler som för vanligt B men med lite andra viktgränser.

Vad som däremot gäller oavsett förarens körkortsbehörighet är, att släpvagnens bruttovikt inte får överstiga dragbilens tillåtna släpvagnsvikt, som står i dess regbevis. Den tillåtna släpvagnsvikten kan begränsas både av bilens konstruktion och av en eventuell klen dragkrok. Det finns en del bilar som kan få höjd tillåten släpvagnsvikt om man t ex monterar extra elkylfläktar, större oljekylare för automatlåda, något förstärkt motorfäste etc.

Du glömde en sak, man får dra 750 kg efter lätt lastbil, så släp och dragbilens totalvikt blir 4 250 kg, på B och B+
Kopierat från en bil jag har.

Kaross Lätt lastbil
Längd 6050 mm
Bredd 2000 mm
 
Tjänstevikt 2650 kg
Totalvikt 3500 kg
Lastvikt Max 850 kg
Släpvagnsvikt Max 3500 kg
Släp totalvikt (B) Max 750 kg
Släp totalvikt (B+) Max 750 kg


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser