Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Från slåtterkross till slåtterbalk?  (läst 6036 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Från slåtterkross till slåtterbalk?
« Svar #20 skrivet: 14 aug-20 kl 13:46 »
Slåtterbalksvideon ger mig nostalgikänslor, sådan hade farfar till sin Massey Ferguson 35.

RogerG

  • Inlägg: 16
    • Halland
SV: Från slåtterkross till slåtterbalk?
« Svar #21 skrivet: 31 aug-20 kl 06:04 »
Har aldrig hört talas om någon som inte behöver slipa knivarna. När jag körde bytte jag knivdelen efter 1-1,5ha mot en slipad, när båda var slöa fick jag åka hem och slipa. Har du provat hugga på nyodlad vall? Hur många hektar har du kört totalt?

Oräkneliga hektar. Aldrig slipa. Behövs inte. Går knivarna sönder byter man. Kört med nuvarande knivbalk i flera år. Bytt tre knivar i somras då det kom in småstenar som slog sönder dom.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Från slåtterkross till slåtterbalk?
« Svar #22 skrivet: 31 aug-20 kl 09:31 »
Det kanske finns olika skär? Kan det finnas i hårdmetall som håller skärpan längre? Jag bara gissar nu, det finns ju motsvarande för motorsåg med mera. Håller skärpan längre men är mycket svårare att slipa i gengäld.

/Oräknade varv runt måsarna efter en MF35 med slåtterbalk för att med räfsa dra in det slagna gräset så det inte tjorvade sig nästa varv
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

RogerG

  • Inlägg: 16
    • Halland
SV: Från slåtterkross till slåtterbalk?
« Svar #23 skrivet: 01 sep-20 kl 06:43 »
Det kanske finns olika skär? Kan det finnas i hårdmetall som håller skärpan längre? Jag bara gissar nu, det finns ju motsvarande för motorsåg med mera. Håller skärpan längre men är mycket svårare att slipa i gengäld.

/Oräknade varv runt måsarna efter en MF35 med slåtterbalk för att med räfsa dra in det slagna gräset så det inte tjorvade sig nästa varv

Vet inte. Men det fanns ju olika varianter på maskiner också. Alla kanske inte var så bra? Pappa sa att när farfar köpte denna var det en av de dyrare som fanns men att den även var en av de bästa.

Skulle laddat upp en bild på min men forumbegränsningarna på bildstorlek är för stränga.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Från slåtterkross till slåtterbalk?
« Svar #24 skrivet: 01 sep-20 kl 12:07 »
använd imgur.com

RogerG

  • Inlägg: 16
    • Halland
SV: Från slåtterkross till slåtterbalk?
« Svar #25 skrivet: 01 sep-20 kl 12:30 »
använd imgur.com

Blev forumbilder

Ursäkta min kamera. Telefonen är tre år gammal och har krossat linsskydd.

Men iallafall. De två närbilderna visar min maskin i körläge. Lägg märke till kraftuttagsaxelns läge. Den ska vara hyfsat horisontell. Samt såklart ska varenda liten kåpa som följde med ny finnas kvar. Annars går det åt fanders. Samt fräscha tänder/gafflar som inte är böjda, klämmer eller är lösa. Samma gäller knivarna. De ska löpa fritt ovanpå och vila mot underkant på tänderna.
Och såklart välsmord maskin. Balken ska inte vara oljad utan helt torr. Olja binder smuts och smuts i olja blir som ett våtslippapper. Hastighet är valfri. Jag brukar köra på tvåan med mina Krabat annars hinner den inte klippa så snyggt. Undvik backa med balken i backen för det kan fresta på stråvikaren(?) och bryta av den. Fråga mig hur jag vet det...
Fastnar gräs rensa med något som inte är dina fingrar.

Annars är det bara att köra.

https://forumbilder.com/i/rX4d
https://forumbilder.com/i/rX41
https://forumbilder.com/i/rX4g

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Från slåtterkross till slåtterbalk?
« Svar #26 skrivet: 02 sep-20 kl 06:51 »
Fortfarande mycket skeptisk till ditt påstående om att aldrig slipa trots oräkneliga hektar. Min farfar körde också IH S4 slåtterbalk och han kom inte undan att slipa.
Hittade en broschyr på solhem
http://www.solhem9.se/broschyrbank_lantbruk/IH_S_4-1.pdf

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Från slåtterkross till slåtterbalk?
« Svar #27 skrivet: 02 sep-20 kl 09:59 »
Man skall aldrig säga aldrig... Jag slipar fårskären ideligen, men trimmern till mig och barnen slipas aldrig (hoppsan). Den har självslipande skär enligt bruksanvisningen. Men det är nog ett undantag som bekräftar regeln.

Allt som skall klippa behöver vara vasst.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser