Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skrattduvor - äter?  (läst 3991 gånger)

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
Skrattduvor - äter?
« skrivet: 07 jul-09 kl 20:35 »
Jag skaffade mig fyra skratt duvor för 2veckor sedan som nu sitter med mina nymfparakiter. Vilka fröer gillar duvorna? Fick en blandning till dem när jag köpte dem men jag tycker att de sprätter den åt alla håll. Mat som sedan inte blir uppäten. Fick lite duvblandning från djuraffären jag köper numfblandning hos. Den hade lite majs, vete och frön jag inte vet namnet på. Majsen krossade jag lite för de var allt för stora. De åt lite mer av den här blandningen men jag skulle vilja veta vad man kan ge dem.

putte95

  • Gäst
SV: Skrattduvor - äter?
« Svar #1 skrivet: 07 jul-09 kl 20:54 »
har förmig att duvor gillar ärtor väldigt mycket.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 539
    • Västergötland
SV: Skrattduvor - äter?
« Svar #2 skrivet: 17 jul-09 kl 17:47 »
Skrattduvor äter allehanda fröer och majsen äter dom hel om dom inte är så stora som häst tänder :)
Det finns på Granngården att köpa duvfoder, en säck på 25Kg och kostar runt 200:-.
När jag hade skrattduvor fick dom samma foder som brevduvorna och den äldsta var över 20år när en duvhök slog på buren och fick tag på den.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

dazza

  • Inlägg: 83
  • bless the swedish summer.
    • Västergötland
SV: Skrattduvor - äter?
« Svar #3 skrivet: 18 jul-09 kl 18:08 »
skrattduvor äter det mesta du ger dom..jag avlade på skrattduvor förr och dom fick en blandning av parakit,kanarie och ärtblandning plus groddar av undulatfrön.dom fick även kokta gröna ärtor,ris och grovbröd.även frukt som mosade jordgubbar och hallon gick ner i magen på dom. testa dej fram och se vad dom gillar bäst.
kille från Australien som bott mitt ute på dom skånska slätterna men även i Stockholms innerstad och runt om i världen.har nu sålt mina älskade fjäderfä tyvärr och bor just nu i centrala göteborg och sysslar med bräckvattens fiskar och fiskar från asien. vill lära mej mer om city gardening.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Skrattduvor - äter?
« Svar #4 skrivet: 18 jul-09 kl 20:38 »
Tack för svaren. I duvblandningen jag fick i zoo butiken hadde verkligen enorma majskorn, häst tänder hahah  ;D . De åt det mesta men jag hade tänkt blanda lite själv till dem. Provade att ge dem små färska ärtor från landet men jag glömde kolla om de åt upp den senare. Köpte i dag lite undelat blandning, hampa och små solrosfrön som jag hoppas får plats i deras näbb. Det såg ut som om de plockade hampafrön mest när jag la in skålen. Ska prova era förslag. tack för tips
« Senast ändrad: 20 jul-09 kl 12:15 av Nina K »

Twinkelstar

  • Inlägg: 52
    • -
SV: Skrattduvor - äter?
« Svar #5 skrivet: 14 aug-09 kl 16:05 »
Det finns jätte fint duvfoder på djuraffären, det e krossad duvblandning typ =) från "prestige"
Brukar blötlägga d och ge till våra småfåglar =)
Ett tips, ge inte dina nymfer parakitblandning, det e för mycket solrosfrön i, bättre att köra med vanlig undulatblandning och d kan duvorna gott äta av =) jag ger även nutribird Undulatpellets till våra småfåglar, det e mums tycker dom..
/Lisa

 

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Skrattduvor - äter?
« Svar #6 skrivet: 16 aug-09 kl 23:42 »
Okej. Ska se om han har den krossade blandningen. Jag brukar plocka bort en del av solrosfröna ifall det är för mycket av den i parakitblandningen. Läste att för mycket kan göra dem "feta" samt försämra deras hälsa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 2 användare
Jon.b, Marcus81

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser