Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag vill ha ett duvslag!!!  (läst 10985 gånger)

byggarebobbit

  • Inlägg: 126
Jag vill ha ett duvslag!!!
« skrivet: 27 feb-09 kl 19:16 »
 :-*  Jo jag vill ha duvor. Och antingen vill ja ha dom i ett slag på stolpe eller på en uthusvind men jag vet inte hur jag ska bygga o inreda detta. Sen undrar jag vilka raser som passar att ha som jag kan ha "på gården" dvs håller sej omkring. Jag undrar även hur brevduvor funkar men jag kan tänka att alla svar kommer kanske inte besvaras här... Eller jo...
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Jag vill ha ett duvslag!!!
« Svar #1 skrivet: 06 mar-09 kl 16:06 »
Hej!

Det är klart att du ska ha ett duvslag, tror nog att du ska ställa in dej på ett duvslag som du kan gå in i. Sätter du upp ett stolpslag så är det stor chans att du misslyckas, pga störningar av rovdjur.
Det kanske finns någon brevduveförening i din närhet där du kan komma och titta hur duvslagen är byggda. Det kan vara ett enkelt bygge bara att man ser till att dom inte har drag och fukt inne hos dom.
Det kanske även finns någon som har rasduvor också i din närhet. Oftast så får man duvor om man går med i en förening och dom brukar vara behjälpliga också
Jag ska försöka få in en bild på ett enkelt litet slag som är gjort i playwood

Lycka till!
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Pong

  • Inlägg: 596
SV: Jag vill ha ett duvslag!!!
« Svar #2 skrivet: 06 mar-09 kl 17:43 »
Hej!

Det är klart att du ska ha ett duvslag, tror nog att du ska ställa in dej på ett duvslag som du kan gå in i. Sätter du upp ett stolpslag så är det stor chans att du misslyckas, pga störningar av rovdjur.
Det kanske finns någon brevduveförening i din närhet där du kan komma och titta hur duvslagen är byggda. Det kan vara ett enkelt bygge bara att man ser till att dom inte har drag och fukt inne hos dom.
Det kanske även finns någon som har rasduvor också i din närhet. Oftast så får man duvor om man går med i en förening och dom brukar vara behjälpliga också
Jag ska försöka få in en bild på ett enkelt litet slag som är gjort i playwood

Lycka till!
/Lars

Hur menar du misslyckas? Vad är det för fel på stolpslag?

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Jag vill ha ett duvslag!!!
« Svar #3 skrivet: 06 mar-09 kl 23:08 »
Det är inget fel alls på stolpslag, utan dom är ett trevligt inslag i trädgården.

Om du ska ha duvor i ett stolpslag så är det mycket svårare att få dom att stanna där och sedan har du den biten med rovdjuren " duv./sparvhök, katt, mård, iller, mink, kattuggla"

I ett duvslag där du kan gå in, har du bara en lucka att stänga för och skulle du behöva låta slaget vara stängt en tid så går det ingen nöd på duvorna där. I ett stolpslag bor varje par i sitt fack och du måste stänga för vart par och skulle du vilja stänga några dagar så har du duvorna instängda i ett litet mörkt fack.

Under vinter perioden så har man en svårare tid med duvorna om du har dom i ett stolpslag.

Du kommer aldrig att få duvorna så dom trivs i ett stolpslag om det inte är så att dom kan gå in i ett "vanligt" slag där du vattnar och fodrar dom och anv. stolpslaget under häckningsperioden.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Jag vill ha ett duvslag!!!
« Svar #4 skrivet: 07 mar-09 kl 10:09 »
men hur gör man med sitt duvslag när man vill fånga in duvorna?  jag vill ha någon form av fång-lucka så att dom kommer in, men inte ut igen, och detta utan att katterna kan klättra in och ta för sig av livets goda..
Kennel SweetCaileanz

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Jag vill ha ett duvslag!!!
« Svar #5 skrivet: 07 mar-09 kl 14:57 »
Hej!

När mina duvor är ute på gården och jag vill ha in dom så kan jag fälla ned gillerpinnar som dom går i mellan men om dom vill ut så tar det stopp eller också kan man ha en låda med ett hål i hängande innanför ingången, då går dom in i lådan och hoppar ner igenom hålet och det hålet ska vara så att dom inte kan flyga ut igenom.

Kanske lite svårt att förklara, ska försöka sätta in någon bild på hur det kan se ut.
Har man möjlighet att släppa ut duvorna på morgonen och släppa in dom vid lunch, vid lunch visslar man in dom och då får dom den fm ransonen foder de behöver och sedan kan man släppa ut dom efter någon timma och göra likadant till kvällen att man visslar in dom och stänger för natten

Håller man dom tama så är det lätt att fånga dom med händerna.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Jag vill ha ett duvslag!!!
« Svar #6 skrivet: 07 mar-09 kl 16:37 »
 Okay, tack, en låda med hål i förstår jag hur det skulle fungera, utan problem...  men vad är gillerpinnar? det lät oxå intressant?  som någon sorts envägsgrind? gissar att dom ska hänga på insidan av hålet och att duvorna ska kunna trycka undan dom när dom vill in, men inte om dom vill ut..
vilket är bäst? och hur lär man dom att använda det? 

Tycker det skulle vara så kul för mina stackars duvor att få komma ut lite och flyga som fåglar ska, istället för att sitta inburade hela livet..
Dom gör sig liksom bättre i frihet på gården än bakom galler..
Kennel SweetCaileanz

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Jag vill ha ett duvslag!!!
« Svar #7 skrivet: 08 mar-09 kl 10:59 »
Ska se om jag kan lägga in en bild på gillerpinnar

Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Jag vill ha ett duvslag!!!
« Svar #8 skrivet: 08 mar-09 kl 11:09 »
ahh=) smidigt..   vilket fungerar bäst då?  tänkte sätt en lucka på min gamla voljär, men nu har jag fått lite blodad tand och ritar på ett riktigt duvslag...
Kennel SweetCaileanz

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Jag vill ha ett duvslag!!!
« Svar #9 skrivet: 08 mar-09 kl 12:44 »
Det låter trevligt att du funderar på att göra iordning ett bättre duvslag. Jag startade upp mina första duvor 1971 och sedan dess har det alltid varit duvor hos mej. Jag tycker dom är så trevliga att ha omkring sej. Och väljer man brevduvor så har man den möjligheten att kunna skicka brev eller bara ta med dom och släppa dom på 10mil kanske eller mycket längre om man skulle vilja och att dom är tränade förstås. Det finns utställningar och tävlingar man kan vara med på också.

Väljer man rasduvor som finns en massa olika varianter och typer av. Vackra att se på och man kan även besöka duvutställningar, det finns duvor man tävlar med som ligger högt upp i luften, det finns duvor som tumlar, gör kullerbyttor i luften mm.

Gillret du ser på bilden sitter landningsbrädan uppskutet mot gillret och helst ska det inte finnas något golv på insidan av gillret som det gör på bilden. När duvorna kör in huvudet i mellan pinnarna så hoppar dom ner och lika dant med om du har en låda på insidan och då ska dom hoppa ner igenom hålet, ska se om jag inte kan ta en bild på det också.

Lådan är enklare och kanske lite säkrare för objudna gäster

/Lars

Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Jag vill ha ett duvslag!!!
« Svar #10 skrivet: 08 mar-09 kl 16:39 »
Tack så jättemycket för hjälpen.. hade aldrig kommit igång utan din hjälp..

Satsar på en låda i rastgårdsnätet...

En hylla utanför att landa på, och en låda innanför ingångshålet med ett hål i botten som kommer ca 1 m över marken..

(hade tyvärr inte möjlighet att sätta den högre för jag vill ha den på ett spec ställe där inte katterna kommer åt att ligga på pass... )

kan det  fungera tror du?   det jag då plötsligt undrar nu är hur  stort hålet/hålen i botten på lådan ska vara??
« Senast ändrad: 08 mar-09 kl 21:46 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Jag vill ha ett duvslag!!!
« Svar #11 skrivet: 12 mar-09 kl 18:11 »
Hej!

Jag lägger in bilder på den ingången jag har till mina duvor och som fungerar bra.
Från golvet inne i duvslaget till hålet i lådan är det knapt 1,5m.

Om du gör en ingång till duvorna i en voljär så ska du försöka göra ingången på taket av buren, då hittar duvorna in mycket lättare. Kanske du kan bygga upp som en kupa och ha landningsbrädan framför.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Jag vill ha ett duvslag!!!
« Svar #12 skrivet: 12 mar-09 kl 21:18 »
Tack, nu börjar mina planer ta for ordentligt... bilder ger alltid idéer ;D

voljärtaket låter som en bra idé, där brukar jag på somrarna få hämta mina skrattduvor på kvällen om jag har släppt ut dom över dagen...

Gamla frågor besvaras, men nya dyker upp...

Jag har en skiva istället för nät över den del där jag fodrar dom som skydd mot regn..   (sommartid äter dom ute i voljären)
Tror du det räcker med ett hål i skivan, eller behöver jag ha en hel låda ändå ???

alt kanske bara ett tak ett par decimeter över ingångshålet så dom kan  gå in under från flera håll och hoppa ner?
jag vet inte vad dom föredrar...   eller ska jag bygga en låda ute vid kanten på voljärtaket med en landningsbräda som sticker ut utanför taket?


Jag är helt grön på detta, har aldrig försökt få in dom av sig själva förut..  men som jag tänker mig borde det fungera med bara ett hål i skivan i voljärtaket, då ser dom dessutom utfodringsplatsen och kan flyga in från alla håll...

är ETT  hål på tex 20x20 cm lagom? eller ska jag försöka göra ett lååååångt hål och sätta några pinnar tvärs över så att det blir flera små hål på rad?
Kennel SweetCaileanz

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Jag vill ha ett duvslag!!!
« Svar #13 skrivet: 12 mar-09 kl 21:26 »
Kanske man kan få lite råd angående duvslag. Jag har fått masor av råd från "experter" men inte lyckats med duvslaget tyvärr, för jag har alltid velat ha duvor. Vi fick ett gäng ungduvor som vi ordnade ett fint "hem" för och där skulle de sitta instängda en viss tid för att veta var dom bodde. Jag kommer inte ihåg tiden nu, men sen den dan vi skulle öppna för dom så vips flög dom ut och jag såg dom aldrig igen. Jag blev så ledsen och besviken så jag tappade helt lusten att någonsin skaffa duvor igen
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Jag vill ha ett duvslag!!!
« Svar #14 skrivet: 12 mar-09 kl 21:47 »
Kanske man kan få lite råd angående duvslag. Jag har fått masor av råd från "experter" men inte lyckats med duvslaget tyvärr, för jag har alltid velat ha duvor. Vi fick ett gäng ungduvor som vi ordnade ett fint "hem" för och där skulle de sitta instängda en viss tid för att veta var dom bodde. Jag kommer inte ihåg tiden nu, men sen den dan vi skulle öppna för dom så vips flög dom ut och jag såg dom aldrig igen. Jag blev så ledsen och besviken så jag tappade helt lusten att någonsin skaffa duvor igen

Då är vi lite i samma sits, jag har bara haft skrattduvor förut som prydnadsfåglar i en trädgårdsvoljär, men nu bygger jag på ett duvslag i  anslutning till voljären och ska skaffa mig några par  "riktiga" duvor har jag tänkt..

Jag sitter nu (som ovan synes) och försöker miljöanpassa mitt eget slag här hemma...

Kan det vara så att du inte haft dina duvor instängda tillräckligt länge?
och var dom trygga med sitt slag och vana med dig och foderrutinerna?
bäst är att köpa unga fåglar som aldrig varit ute förut.
och när dom parat ihop sig kan man släppa ut den ena fågeln i paret så att dom har en anledning att vara kvar..  tex släppa ut hanen medan honan ligger på ägg, och släppa ut honan när äggen kläckts...
mina skrattisar var ganska dåliga flygare, men för säkerhets skull så släpper jag ut dom strax innan skymningen de första gångerna, då fåglarna naturligt söker sina nattplatser inom kort..
och även om dom inte vill komma in så slår dom sig till ro ganska snart istället för att dra iväg direkt, får man inte in dom den kvällen så vill dom säkert ha mat nästa morgon..
« Senast ändrad: 12 mar-09 kl 21:50 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Jag vill ha ett duvslag!!!
« Svar #15 skrivet: 12 mar-09 kl 22:07 »
Ok, återkommer om jag får lust att skaffa några duvor igen.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Jag vill ha ett duvslag!!!
« Svar #16 skrivet: 13 mar-09 kl 19:45 »
Kanske man kan få lite råd angående duvslag. Jag har fått masor av råd från "experter" men inte lyckats med duvslaget tyvärr, för jag har alltid velat ha duvor. Vi fick ett gäng ungduvor som vi ordnade ett fint "hem" för och där skulle de sitta instängda en viss tid för att veta var dom bodde. Jag kommer inte ihåg tiden nu, men sen den dan vi skulle öppna för dom så vips flög dom ut och jag såg dom aldrig igen. Jag blev så ledsen och besviken så jag tappade helt lusten att någonsin skaffa duvor igen

Vad synd att det misslyckades, om du har ett duvslag och skaffar ungar ska dom ha lärt sej att äta fast inte kunna flyga. Har du ingången till duvslaget så det är lätt för dom att hitta, där sätter du upp en landningsbräda och en nätbur på. Då flyger ungarna upp till "flustret" och lägger sej i buren där dom kan ligga och kika ut över omgivningen och efter ca. sju dagar kan du ta bort själva buren.

Då har ungarna lärt sej vart deras ingång är och omgivningen kring deras duvslag. Har du ingången på en gavel t.ex. ska "flusterbrädan" gå utanför takutsprånget så dom har himmelen över sej. När man öppnar får det gärna vara en mulen och regnig dag eller lite mot kvällningen.

Blir ungarna för stora och man inte har tagit bort nätburen, är det stor risk att dom drar för att dom har så mycket flyg i sej då. Ungar lär sej äta mellan 4-5 veckor så då är det dax att införskaffa dom. Dom ska vara fjädertäckta under vingarna också om dom har fått det dom ska.

Prova du på att införskaffa nya duvor nu i vår och prova igen tycker Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Jag vill ha ett duvslag!!!
« Svar #17 skrivet: 13 mar-09 kl 20:02 »
Tck för råden, vi ska överväga om vi ska prova igen.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 4 användare (1 dolda)
Niklas Nyström, Be, isa

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser