I en bil måste både batteriet och generatorn vara inkopplade hela tiden då motorn är igång. Spänningsregleringen i elsystemet förutsätter att ett batteri finns där som buffert, utan batteri riskerar man att få kraftiga spänningstoppar som förstör likriktarna i generatorn och annan elektronik, så snart en strömförbrukare stängs av. Och omvänt, om en strömförbrukare med stor startström kopplas in så måste batteriet stå för strömleveransen de första tiondels sekunderna innan laddningsregulatorn hinner öka magnetiseringsströmmen till generatorn.
Att ta vara på motorbromsenergi elektriskt har gjorts i många år i vanliga förbränningsmotordrivna bilar. Chryslerkoncernen tog ut ett patent på en sådan lösning i mitten av 80-talet och använde den i sina egna produkter (t ex vilken gammal sur Dodge van som helst) i många år, nu när patentet har gått ut används lösningen av de flesta stora biltillverkare och bl a skryter BMW en hel del om det i sin marknadsföring. Det hela går ut på att styra laddningsregulatorn intelligent så att batteriet normalt aldrig är helt fulladdat, vid motorbromsning ökar man på magnetiseringsströmmen till generatorn så att den tillför så stor effekt den kan till batteriet, så länge det senare har möjlighet att ta emot energin. Och omvänt, så kan den intelligenta styrningen av laddningsregulatorn användas för att stänga av generatorn helt och hållet då all motoreffekt behövs till annat.