Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  solcellspaket eller småladdare?  (läst 8076 gånger)

482

  • Inlägg: 107
solcellspaket eller småladdare?
« skrivet: 26 jul-12 kl 12:50 »
Hej,
jag skall bo på ett litet torp utan el i ett par månader i höst och funderar på hur jag skall ordna det med elen. Jag behöver el till att ladda liten dator, ipad, kamera och till mobilen. Det finns redan radio, lampor från Ikea och en liten fläkt som har egna små solceller, de funkar bra. Dessutom finns det en gasolspis och vedspis.

Tror ni det lönar sig att köpa småladdare eller är det bäst att köpa ett riktigt solcellspaket? Torpet kommer att stå tomt och ouppvärmt över vintern (förutom fläkten då). Kan en solcellsanläggning klara sig utan tillsyn och utan värme hela vintern? Tål batterierna och det övriga det? Eller kan man låta det stå och gå för mus-skrämmarna t.ex? Torpet ligger i Västra Götaland.

Nästa år kommer jag att vara där lite längre, kanske från vår till sen höst. Jag tänkte tvätta för hand eller åka till kompisar och låna deras tvättmaskin för större saker. Jag skall inte ha TV - tänkte titta på ipaden - och ingen frys, men ett kylskåp behöver jag nog till nästa år. Gasol är väl det enklaste? I år tänkte jag försöka använda den mini-jordkällaren som finns men den räcker nog inte till på den varmaste tiden. Nästa år kommer det att grävas brunn och då behöver jag någon pump till den.

Vad tror ni? Klarar jag mig på de små laddarna för dator, mobil mm? Har läst recensioner för småladdare och de verkar inte så lovande precis.  Är det bättra att satsa på att bygga ett riktigt system?


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #1 skrivet: 28 jul-12 kl 11:12 »
Hej!


Nu vet jag ju inte hur din ekonomi ser ut men tycker du att 3.000 kr är överkomligt så skulle jag i ditt ställe definitivt satsa på en sånhär [size=78%]http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=1_110&products_id=601[/size] eller annan lite rejälare anläggning. Kombinerar du den med ett eller ett par fritidsbatterier (ytterligare kring 800 kr/st) så har du en buffert även för ett par dagar med mulet.


Småladdarna är hemskt dyra per W laddeffekt, inte speciellt bra heller. Med en lösning liknande den ovan (men större behövs nog) kan du även driva en kyl. Jag vet inte vad en gasolkyl kostar och inte heller hur länge en tub räcker men jag vet att det är dyrt att fylla gasoltuber.


Batterier mår inte bra av att frysa. Underhållsladdar man dem klarar de sig. Det bör solcellsanläggningen klara att göra även på vintern och jag tror den kan sitta uppe då med utan att ta skada.


Ska du bara ha lite vatten för matlagning och liknande kan du ju ha en 12 V-pump som drivs av solelanläggningen, annars är ju en vanlig handpump både enkelt och effektivt. [size=78%]http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Vatten_och_avlopp/Pumpsystem/G%C3%A5rdspump[/size][size=78%] [/size] :)


Jag tror att en bra idé är att använda el bara när det verkligen inte går med något annat, kraven på din anläggning och därmed priset kommer annars snabbt att rusa iväg. Själv sitter jag och spånar på en anläggning på ca 1.000 W sol och 1.000 W vind men då kommer priset rätt saftigt också.


Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

482

  • Inlägg: 107
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #2 skrivet: 30 jul-12 kl 09:16 »
Tack för bra svar!
Gårdspumpen ser ju trevlig ut! Jag skulle gärna ha en sådan men undrar lite om det inte blir för tungt att pumpa och dessutom att bära vattnet? Brunnen blir troligen en bit ifrån huset - grävaren och jag är lite osams där. Han vill gräva där det finns vatten  ;D - medan jag tycker den kommer för nära avloppsrören  :o  Finns det något säkerhetsavstånd man skall hålla?

3-5000kr (eller lite mera) är okej om jag kan vara säker på att solcellerna/batterierna håller i många år. Men det blir för dyrt för bara ett par månader förstås. Så det jag är orolig för är att vintern förstör hela anläggningen. Jag har ingen möjlighet att ta med mig batterierna så antingen får de stå och gå - eller så får jag stänga av det helt, koppla bort batterierna och låta de stå där och frysa. Jag vet inte vad som är bäst/möjligt? Fördelarna med småladdarna är att jag kan ta de med mig når jag flyttar och använda de under vintern.
Ett annat problem är att det är liten plats för batterierna i stugan - och det är väl farligt att sova i samma rum? Alltså måste de stå utomhus under något skydd av något slag och det måste byggas.

Tittade på länken till 24volt men de paketen som kan vara lämpliga finns inte i lager och de har långa väntetider. Jag vet heller inte riktigt hur stora solpaneler och batterier jag behöver. (Det finns faktiskt ett elverk där men med snörstart men jag lyckas som oftast inte starta det - får väl börja med styrketräning..)

Kylskåp får jag kolla vidare på nästa sommar, jag tänkte bara att i och med att jag redan har gasol i spisen kunde jag koppla ihop de två och slippa krångliga installationer. Klart trevligare med solel förstås men om det kräver att jag köper en större solcellsanläggning vet jag inte om det lönar sig. Får kolla på de kylskåpen som kan drivas med antingen 12V eller gasol också - det kan vara en lösning om det blir regniga somrar.



fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #3 skrivet: 20 aug-12 kl 08:43 »
Kolla tyska ebay, ebay.de du borde hamna på ca en tusenlapp för 100watt solcellspanel + laddregulator. 12V Fritidsbatterier brukar gå att köpa i Sverige för under 10:-/Ah dvs 70Ah för under 700:- på extrapris. Så under 2000:- för en komplett lösning som borde hålla specifikationerna iaf 7 år och vara användbart i 15 år om ni inte djupurladdar batteriet. Det är främst batteriet/batterierna som tappar med åren. 

Batterier tål kyla väl om de är laddade, vilket de kommer att vara om de är anslutna till 100watt solcellspanel med laddregulator och inte töms av något annat.

Hur farliga batterierna är beror på hur mycket man misshandlar dom och vilken typ det är, moderna batterier avger mycket mindre vätgas/knallgas än vad blybatterier gjorde förut.

Husvagnskylskåp fanns iaf förut som kunde drivas med 12V och gasol, inte särskilt energieffektiva, men om kylskåpet får ta hand om överskottsenergin från solcellspanelen kanske totalförbrukningen av gasol kan mildras lite. Jag vet inte om de kylskåpen är förberedda för att kunna fungera för att använda 12V när det finns tillgängligt och sen styra tempen med gasol när överskottselen inte räcker för att hålla önskad temp, det kanske man får koppla om/ordna själv.   
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

482

  • Inlägg: 107
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #4 skrivet: 22 aug-12 kl 09:20 »
Tack för tipset om tyska ebay! Det verkar mycket billigare där - men jag hittade inga färdiga paket och det behöver jag nog i och med att jag inte har någon bra koll på hur man gör eller vad som behövs för den delen. Nu ser jag att både fishyerik och torpjens tror att solcellsanläggningen kan stå och gå utan tillsyn över vintern, det vore ju jättebra!

Tråkigt nog har jag kommit på att jag behöver en bättre fläkt för att förhindra fukt. Funderar lite på Solarventi.se men det känns lite onödigt att både ha solceller och Solarventi. Tycker det borde finnas fläktar som kan kopplas på solcellsanläggningen? Någon som vet?

Kylskåp får bli nästa år men ett sånt kanske är bästa valet? www.legoelektronik.se/index.php/gasolprodukter/gasolkylskap/combicool-60.html

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #5 skrivet: 30 aug-12 kl 11:46 »
Det ska väl inte vara så svårt egentligen, regulatorn ska klara minst vad solcellspanelen kan ge, vilket innebär att de vanliga 10A regulatorerna för under hundringen ska passa utmärkt för en 100watts-panel eller lite större, en 20A för ca 100:-passar för upp till strax över 200watt. Det finns ju angivet i annonserna för panelerna hur många ampere de kan ge, finns det inga data, så köp inte.

Klart att det finns 12-volts-fläktar, personligen skulle jag inte skaffa en med en effekt som gör att fläkten ligger och tömmer batteriet så att urladdningsskyddet på regulatorn bestämmer hur mycket fläkten går.

Beroende på förhållandena kan mycket väl kalciumkarbonat-avfuktare vara den bästa lösningen. "Torrbollen" som finns att köpa lite här och var är väl den varianten som innebär minst pyssel, men de kostar mycket i förhållande till effekten. Biltema har en variant som är mycket mycket billigare per mängd fukt, som de kallar "fuktslukare" i form av en "påse" som man hänger upp över en hink eller liknande. Vill man spara ännu mer kan man tillverka sådana själv med kalciumkarbonat från butiker som är riktade mot lantbrukare. Kalciumkarbonat-lösningen, vätskan som "blir", kan man torka med spillvärme på vedspisen och sedan återanvända kalciumkarbonatet. Man ska dock vara medveten om att det är starkt korrosivt, så man ska inte använda metallkastruller som man är rädd om.

Jag har själv använt kalciumkarbonat som avfuktare, efter lite experimenterande kom jag fram till en lösning i stil med biltemas "pås-fuktslukare", hade lätta funderingar på att börja tillverka sådana för försäljning innan jag såg att biltema börjat sälja sina pås-fuktslukare till överkomligt pris. Även om man köper dubbelt så många som borde behövas blir det inte många hundralappar för en normal stuga, och som sagt, använder man vedspis kan man återanvända kalciumkarbonatet.   







     

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

482

  • Inlägg: 107
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #6 skrivet: 13 sep-12 kl 08:59 »
Jag har läst den andra tråden om behörighet och undrar nu om det inte blir problem om jag handlar på tyska ebay men måste ha en svensk elektriker för att installera solcellerna? I och med att jag kar noll koll borde jag nog inte installera något själv...

Torrbollen har jag testat och den räckte inte - men nu har jag en Solarventi och jag hoppas att den kommer att funka. Första intrycket är mest att den väsnas mycket mera än jag tänkte mig  :( 


fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #7 skrivet: 13 sep-12 kl 15:41 »
De internationella symbolerna på utrustningen man köper från Tyskland borde även svenska elektriker förstå, eftersom de är de samma som i Sverige. Våra standarder bygger helt till delvis på tyska standarder. Men om du är orolig är mitt tips att fråga elektrikerna när du ändå kollar runt efter bästa pris på installation. Men det är klart att om du känner dig mycket tryggare med att betala 2-3ggr så mycket för kina-tillverkade paneler via svenska återförsäljare så kanske det är värt det.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

482

  • Inlägg: 107
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #8 skrivet: 13 sep-12 kl 16:58 »
Är inte solpanelerna på tyska ebay kinesiska? Eller vad menar du?

Självklart räknar jag med att elektriker kan läsa tyska symboler men mitt problem brukar vara att överhuvudtaget få tag i någon hantverkare. Jag har också för mig att de tjänar bättre på material de själv köper in än på det kunden köper så t.ex om jag skulle handla på ebay, så förlorar de på det. Är det så du menar?

Nackdelen för mig är förstås att jag kanske inte kan få tag i någon som är villig till att göra installationen om jag handlar själv. Eller är det någon som känner till en elektriker i Västra Götaland som dels känner till solceller och dels är villig att installera billiga solpaneler från Tyskland?




q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #9 skrivet: 18 okt-14 kl 20:00 »
jag bumpar tråden lite och ställer min fråga angående solceller:

Jag tänker ha solceller till att ladda mobil, batteridrivna maskiner och annat diverse. Vad för lösning bör jag satsa på?
Jag funderar på att köpa en rejäl solpanel med tillhörande rejält fritidsbatteri och sedan koppla på en omvandlare, främst
för maskinladdningen. till telefonen kan man ju alltid knåpa ihop en laddare med krokodilklämmor och ladda direkt ifrån batteriet.

Vilken lösning skulle fungera året om? Batteriet kan stå varmt (+10-20grader), jag behöver åtminstone ha till mobilladdningen en gång i veckan.

tackar för ordet  :)

torbjorn

  • Inlägg: 13760
    • Medelpad
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #10 skrivet: 18 okt-14 kl 21:43 »
En del tillverkare av eldrivna handverktyg har ju 12 V-laddare till dem (bl a Makita). Det är ju mycket värdefullt för hantverkare som är ute på jobb att kunna ladda från cigguttaget i bilen.  Det är nog en betydligt bättre lösning att hålla sig till sådana laddare istället för att gå omvägen via en växelriktare och 230 V.

Behöver du få ut lika mycket energi ur solcellsanläggningen året om eller är det mest sommartid du kommer att göra av med mycket ström på elverktygsladdning?  Att ladda en mobil någon gång då och då behövs det inte mycket till solcell för.

Tänk på att om det blir en lång period med extremt grått och regnigt väder så får man knappt ut någon energi ur en solcell hur stor den än är, i så fall är det bra om du har så stor batterikapacitet att du klarar åtminstone mobilladdningen utan något tillskott alls från solcellen i uppåt en månad.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14480
    • Östergötland
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #11 skrivet: 19 okt-14 kl 00:05 »
Det är alltid bra att ha flera möjligheter att få el. Ett litet bensinaggregat kan vara räddningen, eller en bilgenerator kopplad till cykeln om du är helt emot flytande bränslen. Vindsnurra kan vara kul också.

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #12 skrivet: 19 okt-14 kl 10:50 »
12v laddare till verktygen hade varit det allra bästa, men iochmed att verktygen redan finns så har jag ingen jättelust att köpa nya uppsättningar :)
de maskiner jag har tänkt att ladda är från 14v till 32v i batterikapacitet.

jag vet inte riktigt, men det känns som att sommarhalvåret är väl den tid man passar på att bygga som mest, så jag tror solceller hade passat bra. Ett elverk skall införskaffas. Missade ett 5kW dieselverk på auktion förra veckan som gick för 2000;-, så det finns ju billiga och bra elverk att få tag i bevisligen :)

den anläggningen jag tänkte mig kanske skulle behöva två stycken fritidsbatterier som man växlar emellan, så att ett alltid står på laddning?

torbjorn

  • Inlägg: 13760
    • Medelpad
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #13 skrivet: 19 okt-14 kl 11:57 »
Kolla om det går att köpa 12 V-laddare till de elverktyg du har. Det sitter ju en switchad spänningsomvandlare i laddaren, så det är inget hinder om elverktygets batterispänning råkar vara något annat än 12 V.

Som regel är det bäst att ha alla batterier inkopplade samtidigt, batterierna mår ju bäst av att stå ständigt underhållsladdade och om de ligger parallellt så blir ju både maximal laddström och urladdningsström lägre per batteri räknat.
Den enda risken med parallellkopplade batterier är om det skulle bli något fel på det ena batteriet, t ex en kortsluten cell, då riskerar man att det felaktiga batteriet sänker spänningen i hela systemet och laddar ur även det andra. Så om man ska ha parallellkopplade batterier bör man antingen ha någon form av övervakningskrets som automatiskt kopplar bort ett trasigt batteri, eller titta till alltsammans själv, hålla koll på systemspänning osv dagligen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14480
    • Östergötland
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #14 skrivet: 19 okt-14 kl 16:40 »
Jag är förtjust i mina 230V-omformare, så jag håller inte riktigt med torbjörn. Även om du får förluster i och med att du först plockar upp spänningen till 230 och sedan ned till 14-32V, så har du friheten att koppla in vad som helst som är anpassat för den stora 230-marknaden. Det händer rätt ofta att jag använder vanliga led-lampor på 8-9W när jag behöver arbetsljus i närheten av bilen eller båten.

Tar du till i effekt, åtminstone 1500W, så kan du t.o.m använda en mikrovågsugn. Inte så alternativt, men effektivt ;D

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #15 skrivet: 19 okt-14 kl 19:23 »
Det hade helt klart varit bra om det gick, men då de flesta maskinerna är från hilti så tror ja inte att jag kan få tag i en sådan laddare utan att behöva göra mig av med mina livsbesparingar. det är ju inga billiga grejer direkt :D

en övervakningskrets hade ju varit suveränt i detta fallet. finns det färdiga lösningar att köpa eller måste man knåpa ihop nåt själv? personligen så sträcker mina elkunskaper ungefär så långt som till svart och röd kabel samt volt, så ska det byggas något så fick jag nog ta hjälp av någon :)

Jag håller med Själv är bäste dräng, jag tror att jag hade både tyckt om och haft stor användning av något lite mer mångsidigt, som ju omvandlarlösningen blir. iochmed att det mesta gemene man äger är anpassat för 230 och att de flesta elektriska mojänger använder denna spänningen så känns det som ett bra val att kunna utnyttja, även om jag personligen inte kommer dra det så långt som att koppla in en mikro :)

torbjorn

  • Inlägg: 13760
    • Medelpad
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #16 skrivet: 19 okt-14 kl 20:41 »
Det blir ofta problem när man ska köra mikrovågsugnar på växelriktare, även om effekten egentligen borde räcka till. Dels tycker växelriktaren inte om den kraftiga stötström som mikron drar i startögonblicket och dels tycker mikron inte om den "trappstegsformade" spänning som växelriktaren lämnar. Troligen skulle det fungera bättre om man har en mikro med s k inverterteknik än den vanliga, billigaste lösningen med en stor transformator mellan elnätet och magnetronen.
En klyftigt konstruerad mikro kan också undvika tillslagsströmstötarna genom att använda en triac för att styra strömmen genom transformatorn och slå till så att säga i exakt rätt ögonblick.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14480
    • Östergötland
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #17 skrivet: 19 okt-14 kl 23:54 »
Det är många grejer som inte gillar om trappstegen blir för stora. Sinus eller så nära som möjligt är att föredra om allt skall flyta på utan problem. Och mikrovågsugnar är vad jag vet bara on/off eftersom magnetronen behöver gå fullt, så det gäller att överdimensionera om man skall dra en sådan med växelriktaren.

Jag har en 1000W sinus i bilen som går till det mesta (utom mikron som jag givetvis var tvungen att testa). För länge sedan hade jag en med fyrkantsvåg. De bränner viss utrustning och går inte bra ihop med steglösa verktyg. I båten sitter det en 300W sinus (lite snål :-[) och den fungerar bra till lyse och elektronik, men klarar givetvis inte andra verktyg än lödpennan. Men de gånger jag behöver mer ström tar jag med elverket.

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #18 skrivet: 22 okt-14 kl 19:46 »
Det är många grejer som inte gillar om trappstegen blir för stora. Sinus eller så nära som möjligt är att föredra om allt skall flyta på utan problem. Och mikrovågsugnar är vad jag vet bara on/off eftersom magnetronen behöver gå fullt, så det gäller att överdimensionera om man skall dra en sådan med växelriktaren.

Jag har en 1000W sinus i bilen som går till det mesta (utom mikron som jag givetvis var tvungen att testa). För länge sedan hade jag en med fyrkantsvåg. De bränner viss utrustning och går inte bra ihop med steglösa verktyg. I båten sitter det en 300W sinus (lite snål :-[) och den fungerar bra till lyse och elektronik, men klarar givetvis inte andra verktyg än lödpennan. Men de gånger jag behöver mer ström tar jag med elverket.

gäller detta även batteriladdare eller syftar du på sladdmaskiner?

torbjorn

  • Inlägg: 13760
    • Medelpad
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #19 skrivet: 22 okt-14 kl 20:18 »
Om invertern ger "ren" fyrkantvåg så mår en batteriladdare av gammaldags typ med stor transformator inte bra av det, transformatorkärnan blir magnetiskt mättad och överhettad. "Elektroniska" laddare med switchad spänningsomvandlare går däremot bra på sådan spänning.
En sådan inverter bör bara användas för att mata switchade spänningsomvandlare, glödlampor, värmeelement och möjligen elverktyg utan hastighetsreglering.

Om invertern ger trappstegsspänning (brukar kallas "modifierad sinus" av alla inverterförsäljare) så kan man köra praktiskt taget all utrustning på den utom möjligen elverktyg med hastighetsreglering eller mikrovågsugnar.  Alla slags laddare till elverktyg bör gå bra att mata från en sådan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser